Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I instruktionsboken står följande för V70 II
...
I dieseldrivna bilar kan extravärmaren behövas
för att uppnå rätt temperatur i kupén vid kallt
väder.
Värmaren startar automatiskt när extra värme
behövs då motorn är igång.
Värmaren stängs av automatiskt när rätt temperatur
uppnåtts eller när motorn stängs av.

Autoläge eller avstängning
Extravärmaren kan stängas av vid korta körsträckor
om så önskas.
1. Stega med tumhjulet till Extravärmare
auto.
2. Tryck på RESET för att välja mellan PÅ och
AV.
...

Jag undrar nu om ni har stängt av extravärmaren eller har den på auto samt om det är så att man upplever någon större skillnaden.
I min bil har den alltid varit på auto.
Auto är inte bra i många lägen, ska man bara flytta bilen några meter på uppfarten eller köra ned till affären 500 meter bort hoppar värmaren i gång och hinner inte bli varm utan sotar igen när man kör korta sträckor.
Användarvisningsbild
av len
Med utetemp som nu startar värmaren inom 15 sek. för att motorn ska uppnå arbetstemperatur ( och du få värme inne). Vid extrem kyla går värmaren hela tiden! Låt den vara på auto året om. På sommaren går den obetydligt. Sota igen!! Den går i baklås efter några startförsök ( tror den stänger 3:e försöket), men nollställer om den åter startar. Sedan lär den fungera utan att sota igen. Har väl kört med D5 (-04 och -08) i 22000 mil utan bekymmer utom då jag "lånade" fuldiesel som inter var vintertyp en smällkall vinter. Då gick inte brännaren då soppan var som sirap ( men motorns bränslepump klarade sirapen). Att pilla med rattarna för 500 m körning verkar bökigt. Vet inte varför man har valmöjligheten? Den fanns inte på förra modellen. :???:
Finns det någon tabell på hur länge värmaren är på med tidur vid olika temperaturer?. Brukar själv inställa den så att den stannar 10 minuter efter det jag tänker starta och tycker att bilen redan då är tillräckligt varm. Och om man lite sjusover så hinner den inte kallna innan man far iväg :)
Man kan ställa Autoläget på AV, då är den AV till den dag man ändrar den till PÅ.
Denna lilla procedur tar c:a 5sek.
Kommer inte att ha den PÅ i Autoläget annat än vid -10 eller kallare eller vid längre landsvägskörning minimum 30 minuters körning.
Fick också tips från verkstan att när batteriet tappar spänningen går fläkten i värmaren för sakta vilket medför icke önskvärd sotning.
Det är även så att volvo vill att värmaren ska stanna vid 11,5 volt men webasto anser att 10,5 volt ska räcka innan den stannar för att inte tömma batteriet.
Användarvisningsbild
av len
den drar inte batteri på "Auto" för motorn går ju. Att ha timern på om man bara kör korta sträckor kräver lite batteriladdning emellanåt när den är parkerad. Att ta bort "auto" är direkt skadligt för motorn då kylarvattnet inte blir varmt förrän efter en sabla lång tid. Mixtra inte med det som funkar. :)
Användarvisningsbild
av len
du kan koppla bort antispinn, och det är inget jag rekommenderar när det är halt!!
Brännaren är där för att värma kylarvattnet då dieseln är för effektiv för att få värme när det är kallt ute. Att köra med kallt vatten är inte bra. Med förra D5:an var bränanren trasig några dagar ( ca -10 ute) och jag fick varmluft i kupen efter kanske 15 minuter! Så det är inte bra för motorn (eller miljön) utan värmare.
En kall motor drar dessutom mer bränsle. Utan att direkt veta, spekulerar jag att den totala förbrukningen är högre utan värmaren!
Jag vet att man kan koppla ur antispinnen och man kan köra för fort, man kan svänga utan att se sig för, man kan hålla för ögonen när man kör, men det är ju något du som förare väljer att göra, i det här fallet har ju volvo som bilfabrikant valt att ge föraren valmöjlighet att stännga av vissa funktioner, tex: antispinn, för att det kanske inte är det optimalaste i alla situationer, och likaså ge oss möjligheten att stännga av värmaren för att det inte är det optimalaste att ha den på auto i alla lägen!

I mitt fall tex så har jag ca 2-3 minuter till båda Ica MAXI och COOP som vi handlar mycket på, och på den korta sträckan så är det nog -anser jag- sämre att ha värmaren på auto!
Ska jag däremot åka en längre sträcka så slår jag på den manuellt.
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]