Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Hej! :D
Tycker att bilen ligger lite väl lågt i tomgången när den är kall och man kört ett litet tag (ca: 600 rpm)..men efter att man kört ca: 20-30 min. och bilen blivit ordentligt varm så ligger den rätt i tomgång (ca: 850-900 rpm) Ett annat fenomen som kanske hänger ihop med det första är att bilen ligger väl högt i tomgången när man kallstartar den (ca: 2100 rpm)

Några bra ideér?.....Motorn är en B230E -87 (K-Jetronic,mek.sprut)

Ps. jag har försökt att höja tomgången när bilen är varm och den ligger lågt men detta leder bara till att motorn inte vill varva ner i rätt varvtal igen...alltså ner till ca: 800-900 rpm utan den vill då ligga kvar på ca: 1500 rpm :???:
Det spelar ingen roll hur lite jag än snurrar på tomgångsskruven...den vill ändå stanna på 1500 rpm efter inställning :(
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tomgången ska ligga lite högre när motorn är kall, men över 2000 låter mycket... Kolla tillsatsluftsliden, den ska vara öppen när den är kall och stänga i takt med att motorn blir varmare.
Kanalerna till tomgångsskruven kan göra att tomgången blir svårjusterad.
Men kolla tjuvluft först, orsak till många tomgångsproblem.
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Hej! :D
Om jag minns rätt så skall tillsatsluftsliden och styrtrycksventilen värmas upp och stänga chokefunktionen gradvis...det sker så något fel på dessa förefaller osannolikt men jag skall kolla :D
Att tomgången skall vara högre vid kallstart är självklart...tycker dock att 2000+ är att ta i :shock:
Ska kolla ifall jag ev. har något hål på något EGR-rör..kanske detta kan göra sitt till?...ska kolla ifall EGR-ventilen öppnar som den ska :D

Hur rengör man kanalerna till tomgångsskruven :roll:

Tjuvluft är kollat!...förefaller tät och fin :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det går att skruva loss huset där tomgångsskruven, en slang till sliden (och magnetventil om du har AC) sitter.
Det är det bakre EGR-röret som brukar rosta sönder, då läcker det avgaser, men påverkar inte tomgången. Möjligtvis att ventilen är trög och inte stänger riktigt, den ska ju vara stängd på tomgång.
Japp, tillsatsluftsliden och styrtrycksventilen är eluppvärmda också, men går sällan sönder som du säger. Det kan ju fattas ström dit iofs...
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]