Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
#269184
henka35 skrev:
Arese skrev:Hej

Är du intresserad av bilkörning väljer du 2,5FT. Jag har den maskinen i min V70 och frugan har 2,0D i sin C30. Lånade henns bil till jobbet i torsdags, 25 mil ToR. 2,0D känns hyfsat pigg i låg fart men är trött vid omkörningar. 2,5FT är bra mycket kvickare över 100 km/h. Teknikens värld mätte upp omkörningsaccelerationen 70-130 km/h till 8,5 sek med 2,5T och 13,5 med 2,0D. Det är eoner av tid. Dessutom är effektbandet smalt i 2,0D vilket gör att du måste växla oftare. I 2,5FT kan du använda 3:an från 40-140 km/h med bra kraft.

Vid offensiv landsvägskörning (110 km/h, skapligt många omkörningar) drar min 2,5FT ca 0,92 på bensin och ca 1,25 på E85, frugans C30 drog under samma omständigheter 0,62.

Kör du mycket lär en 2,0D bli billigare medan en 2,5FT är mycket snabbare och bekvämare.

Lycka till med ditt köp.

Mvh
Arese
Heico anger följande omkörningsprestanda för icke moddifierade ECU hos V70II:

2.0D
Acceleration 80-120 km/h (5th gear): 9,2s
2.5T
Acceleration 80-120 km/h (5th gear): 7,5s
2.4D
Acceleration 80-120 km/h (5th gear): 8,0s
D5
Acceleration 80-120 km/h (5th gear): 7,1s

http://www.heicosportiv.de/mainframe.asp?lang=en&e1=546
Hej

Mindes fel: 2,5T 70-130 km/h 8,7 sek, 2,0D 14,1 sek. Hursomhelst är FT:n mycket snabbare och mer körbar med sitt bredare register. Dessutom mycket trevligare ljud och mindre vibrationer.

Mvh
Arese
av Arese
#269185
henka35 skrev:
Lindell skrev:Är det någon större skilnad på servicekostnaderna mellan 2.0d och 2.5FT.
Flexifulen ska servas oftare men oljebyten kan väl inte kosta så mycke.
Vet inte vad 2.5FT har för intervall men övriga Flexifuel ska byta olja varje 1000 mil.
2.0D har 2000 mil medan 2.5T har 3000 mil. Ett oljebyte brukar kosta ca 1000 kr hos Volvo.
Du kan läsa mer här..

http://www.volvocars.com/se/Documents/M ... 477f17.pdf

//Henrik
Hej

FT:n har serviceintervall om 3000 mil med ett extra oljebyte vid 1500 mil, tror jag pröjsar 1200 kr för det.

Mvh
Arese
av Arese
#269190
henka35 skrev:
Arese skrev:Hej

Är du intresserad av bilkörning väljer du 2,5FT. Jag har den maskinen i min V70 och frugan har 2,0D i sin C30. Lånade henns bil till jobbet i torsdags, 25 mil ToR. 2,0D känns hyfsat pigg i låg fart men är trött vid omkörningar. 2,5FT är bra mycket kvickare över 100 km/h. Teknikens värld mätte upp omkörningsaccelerationen 70-130 km/h till 8,5 sek med 2,5T och 13,5 med 2,0D. Det är eoner av tid. Dessutom är effektbandet smalt i 2,0D vilket gör att du måste växla oftare. I 2,5FT kan du använda 3:an från 40-140 km/h med bra kraft.

Vid offensiv landsvägskörning (110 km/h, skapligt många omkörningar) drar min 2,5FT ca 0,92 på bensin och ca 1,25 på E85, frugans C30 drog under samma omständigheter 0,62.

Kör du mycket lär en 2,0D bli billigare medan en 2,5FT är mycket snabbare och bekvämare.

Lycka till med ditt köp.

Mvh
Arese
Heico anger följande omkörningsprestanda för icke moddifierade ECU hos V70II:

2.0D
Acceleration 80-120 km/h (5th gear): 9,2s
2.5T
Acceleration 80-120 km/h (5th gear): 7,5s
2.4D
Acceleration 80-120 km/h (5th gear): 8,0s
D5
Acceleration 80-120 km/h (5th gear): 7,1s

http://www.heicosportiv.de/mainframe.asp?lang=en&e1=546
Hej igen

Tyckte att dessa tider verkade väldigt bra för samtliga motoralternativ. Jämför gärna med vad automotorsport mätte upp:

2.0D
Acceleration 80-120 km/h (5th gear): 11,8s
2.5T
Acceleration 80-120 km/h (5th gear): 10,9s
2.4D
Acceleration 80-120 km/h (5th gear): 12,0s

Undrar om Heico släppte bilarna utför ett stup och mätte :D

I övrigt undrar jag vilken normalt funtad människa som väljer femte växeln för maxacc mellan 80-120 km/h?

Mvh
Arese
av Billy
#269303
Finns dessvärre många som aldrig orkar växla ner vid en omkörning. Ser dagligen omkörningar som tar 5km för att slutföra, dessa förare borde skaffa automat eller hålla sig till bilspel...
Användarvisningsbild
av henka35
#269308
Arese skrev:
henka35 skrev:
Arese skrev:Hej

Är du intresserad av bilkörning väljer du 2,5FT. Jag har den maskinen i min V70 och frugan har 2,0D i sin C30. Lånade henns bil till jobbet i torsdags, 25 mil ToR. 2,0D känns hyfsat pigg i låg fart men är trött vid omkörningar. 2,5FT är bra mycket kvickare över 100 km/h. Teknikens värld mätte upp omkörningsaccelerationen 70-130 km/h till 8,5 sek med 2,5T och 13,5 med 2,0D. Det är eoner av tid. Dessutom är effektbandet smalt i 2,0D vilket gör att du måste växla oftare. I 2,5FT kan du använda 3:an från 40-140 km/h med bra kraft.

Vid offensiv landsvägskörning (110 km/h, skapligt många omkörningar) drar min 2,5FT ca 0,92 på bensin och ca 1,25 på E85, frugans C30 drog under samma omständigheter 0,62.

Kör du mycket lär en 2,0D bli billigare medan en 2,5FT är mycket snabbare och bekvämare.

Lycka till med ditt köp.

Mvh
Arese
Heico anger följande omkörningsprestanda för icke moddifierade ECU hos V70II:

2.0D
Acceleration 80-120 km/h (5th gear): 9,2s
2.5T
Acceleration 80-120 km/h (5th gear): 7,5s
2.4D
Acceleration 80-120 km/h (5th gear): 8,0s
D5
Acceleration 80-120 km/h (5th gear): 7,1s

http://www.heicosportiv.de/mainframe.asp?lang=en&e1=546
Hej igen

Tyckte att dessa tider verkade väldigt bra för samtliga motoralternativ. Jämför gärna med vad automotorsport mätte upp:

2.0D
Acceleration 80-120 km/h (5th gear): 11,8s
2.5T
Acceleration 80-120 km/h (5th gear): 10,9s
2.4D
Acceleration 80-120 km/h (5th gear): 12,0s

Undrar om Heico släppte bilarna utför ett stup och mätte :D

I övrigt undrar jag vilken normalt funtad människa som väljer femte växeln för maxacc mellan 80-120 km/h?

Mvh
Arese
Intressant att 2.0D är snabbare än 2.4D!
Användarvisningsbild
av belker
#269339
En knattrig, skitig liten diesel eller en stark, len och ren multifuel? Hmmm... :wink:
av Lindell
#269489
Vad kostar det att serva Diseln.

2.5Ft Har automatlåda drar den mycke mer soppa?

Ska provköra lte i veckan så jag får testa lite
av jhenrikj
#269600
Billy skrev:Finns dessvärre många som aldrig orkar växla ner vid en omkörning. Ser dagligen omkörningar som tar 5km för att slutföra, dessa förare borde skaffa automat eller hålla sig till bilspel...
Kör du på 5:an på en 2,5FT så har du ju växlat ner...det är sexväxlad låda på dem. På 6:an ska du inte börja från 80, då tar det tid, men inte en chans att det tar 10 sekunder från 80-120 på femman....
av riha
#269689
belker skrev:En knattrig, skitig liten diesel eller en stark, len och ren multifuel? Hmmm... :wink:
Ja, utan tvekan skulle jag ta dieseln. Må vara lite knattrigare, men med tanke på hur tysta V70 II samt XC70II är så störs iaf inte jag av det. sen är det helt annan dragkraft i dieseln än bensin och alkoholist motorerna.

Testa dra ett tungt släp och så kan vi jämföra lite förbrukningssiffror sen. Då får alko bilen eller bensinaren vara hur tystare eller lenare eller renare som helst, men de kommer inte klå dielseln iaf.
av borstarmicke
#269756
Kan inte svara ang förbrukningen på 2.5FT med automat, men väl på en motsvarande 2.5T o den är tyvärr törstig...
V70II fanns inte med 2.0D när vi köpte våran för ett år sedan, men idag hade jag nog satsat på lilldieseln..
Hur mkt är skatten på 2.0d med automat förresten?

Jag fattade det som att TS kommer att vara öv[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]