Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har sedan tidigare haft oljud från kardanaxel/bakaxel som låter mer när bilen "niger" (acceleration/tung last). Efter att jag bytte koppling samt tätningar i växellåda och bakaxel blev ljudet värre. När jag tog bort kardanaxel märkte jag upp flänsarna både mot växellåda och bakaxel för att kunna montera rätt. Missade att märka upp vid splinsen...

Jag tror att jag har två broblem (rätta mig om jag har fel!)

1) Vibrationer som kommer vid 50-90km/h därutöver tyst. Dessa kom efter kopplingsbytet och missen med att märka upp vid splinsen. (Missade även att montera "mellanbrickan" vid främre flänsen fel först med MYCKET KRAFTIGA OLJUD som följd som blev bättre när den kom rätt.) Hur gör jag nu?

2) Oljudet som kommer när bilen "niger" undrar jag var det kommer ifrån? Har läst på forumet om knutkors, hardyskiva, lager. Ska jag byta allt eller?
av Ebbe
Har du glömmt att märka upp kardanstångens halvor vid isärtagning kan detta ge vibrationsproblem. Enklast är att hämta en komplett kardanstång på skroten. Kolla noga så inte knutarna är slut!
Kolla även stödlagret mitt på kardan! Är det dåligt får du också vibrationer!
Uppmärkningen vid v-lådans och bakaxelns medbringare är ej nödvändig. En ny hardyskiva kostar minst 600kr så hittar du en fin begagnad så kan väl detta vara ett alternativ.
Ebbe
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ibland finns det märkning på splinesen från början, instansade pilar på röret 5-10 cm från svetsen. Eller färgprickar.

Antar att du har känt på knutarna när du hade nere stången så dom inte trögar eller glappar.

Hur är det med bussningar i bakaxeln?
Användarvisningsbild
av Sami
Tackar för tips, Ebbe och Sparkz!
Rev ner allt igår igen och hittade två gula färgkluttar på de två kardanhalvorna. Vibrationerna försvann i ett nafs!!!
Hur kan man kolla drivknutarna, hardyskivan, lagret och bussningar bak?
Hardyskivan gissar jag är slut för man kan se sprickor och det har fallit bort bitar av den. Knutarna kände jag på men kunde inte avgöra själv huruvida de var slut. Likaså lager och bussningar.

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]