Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hobbe666
jag vart förbannad på en bil framför, tryckte ner pellen i botten å körde om och slog av, när jag slog av känndes det konstigt så jag provade att gasa på igen men det händer INGENTING har typ 100 Hk kvar..
Bilen går jämt å fint när jag kör men blöddrar lite på tomngång..
Provade att dra ut kontakten till LMM ingen skillnad.
Åkte till en kompis å kopplade in datan och fick fram

Felkod 121D Luftmassemätare för låd singnal.. fick jag kanske för att jag drog ut kontakte med det vet ja ju inte.Kom ja på effter att ja vart där.

Felkod 601c Turboreglering laddtrycksfel för hög singnal.

Kompisen tror på Turboreglerventilen..men jag tror LMM vad tror ni... ?:-/
Ingen lampa lyser..
Magnetventilen är ju bara att prova, koppla 12 V och blås i den. Växlar den anslutning så är den OK. Det vanligaste är att den hänger sig, knacka den i bänken och se om det blir skillnad.
med rätt utrustning kan du kolla om felet är permanent eller intermetent, detta borde kunna avgöra om du satt en felkod eller ej.
man kan också se hur många gnger varje felkod är sat / cykel, samt frysta värden på övriga parametrar när felkoden sates
Jaha då va magnetventilen bytt men samma fel kvarstår.
jag bröt strömmen för att nollställa och den gick bra ett gaspådrag, nästan för bra tyckte jag sen vart de likadant igen.
Måste jag in å nollställa med dator eller kan det va LMM???

stor skillnad på pris på magnetventil Mekonomen tog ca: 1350 Volvo 525 lönar sig med orginal ibland...
Glömde att säga när jag nollställt och provkörde tyckte jag att gaspedalen va väldigt känslig kändes som om jag hadde full gas bara jag tryckte ner den lite grann, kan va därför jag tyckte att den gick för bra eller kan de bli nått fel så den laddar på tok för mycket????
Hobbe666 skrev: stor skillnad på pris på magnetventil Mekonomen tog ca: 1350 Volvo 525 lönar sig med orginal ibland...
Till min R kostar motsvarande del 470 kronor på Volvo.

Mekonomen, gå och göm er.
Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husg[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]