Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av samuelkullen
#264834
HEJ!

På julafton (av alla dagar) plingade det till på motorvägen och texten "park.assist. serv.erfordras" tändes. Den tänds nu varje gång man slår på tändningen och backsensorn funkar inte. Vi hade bilen på en lokal verkstad och han kollade kopplingar etc. allt verkade bra.

Backsensorn har aldrig krånglat tidigare!

Någon som har någon aning om felet? Antar att det antingen är en sensor eller styrenheten?

MVH SAMUEL
av Psyko
#264854
Problemet är väl bara att nu lär det finnas gott om felkoder då man redan varit o rivit i systemet.
Kan va svårt att veta vilka felkoder man då kan lita på.
av Jale
#266610
Till att börja med tycker jag att backvarninen på V70 ( har en m-07) är rätt kass. Vore nästan glad om displayen indikerade behov av service, då är det ju i alla fall uppenbart att något är fel. Min piper ofta helt utan anledning, OK ibland kan det bero på smuts över sensorerna men även om jag tvättar av så händer att den går i fast ljudläge.

Sämst tycker jag är det korta avstånd den varnar på, ja när den varkar funka "normalt". Herregud, det blir i princip ett pip först vid sammanstötning - och då är det ju för sent. Uppskattar att den i centimeter rör sig om runt 120 när den börjar pipa. Skall det vara så? Har en bil av annat märke som börjar pipa redan vid 3 meter. Känns mycket bättre.
Användarvisningsbild
av PhotoJoe
#273670
Jag var in till Volvo igår då jag har samma fel på min V70 -07. Det var sensor fyra som gav felmeddelande, troligen är den glapp eller på väg att gå sönder, för jag får inte felmeddelandet varje gång jag vrider på tändningen. Ska ta loss den nästa vecka och inspektera den mer noggrant, för att se om den behöver bytas ut. Nån som vet vad en ny går på? Behöver de lackas eller sitter sensorn bakom de fyra "pluttarna" man ser på bakre kofångaren?
av LappenNorr
#273677
PhotoJoe skrev:Jag var in till Volvo igår då jag har samma fel på min V70 -07. Det var sensor fyra som gav felmeddelande, troligen är den glapp eller på väg att gå sönder, för jag får inte felmeddelandet varje gång jag vrider på tändningen. Ska ta loss den nästa vecka och inspektera den mer noggrant, för att se om den behöver bytas ut. Nån som vet vad en ny går på? Behöver de lackas eller sitter sensorn bakom de fyra "pluttarna" man ser på bakre kofångaren?
Här finns det nya: http://www.skandix.com/ de går på 66,09 € styck +26,18 € i frakt (upp till 31 Kg) inom EU länder

// LappenNorr
Användarvisningsbild
av PhotoJoe
#274250
Jag kollade med Volvo i lördags och de tar 637kr/styck.
av LappenNorr
#274283
PhotoJoe skrev:Jag kollade med Volvo i lördags och de tar 637kr/styck.

Ok det gjorde inte jag !

Jag bara tillhandahöll en URL :lol:

Ta den från Volvo det skulle jag gjort iaf

// LappenNorr
Användarvisningsbild
av samcan
#274344
Altså nu vill jag inte få skit för mitt svar här, men gå förbi biltema köp biltemas backsensor paket på 299kr, byt ut hela baletten. Dock så tror jag du måste programera bort din orginal. Hur kan 1st sensor kosta så mycket och endå gå sönder så lätt, kört med biltema nu ett tag och den bara går o går o går som ungefär ett duracell batteri, hehe. :-)-)

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]