Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80_140HK
På tal om vevhusventilation...

Bytte ju alla prylar i min V70 -99 med B5252....Oljefälla, slangar osv...För typ 100mil sen...

Jag TYCKTE att det var rent i nedre anslutningen, lite sludge bara...

Igår lossade jag anslutningen vid friskluftsslangen och voila, där var det en jävla massa gult klet igen.

Efter bytet av vevhusventen så rök det inget ur oljestickan, kändes även ett litet sug där...
Så är det fortfarande, TROTS att det är gult kladd i slangarna.

Så vad tror du *pettson*? Bara för mig att riva ner tråget och göra rent anslutningen ordrentligt? Vad behöver man byta för prylar när man river tråget, tänkte på o-ringar och sånt, har du artikelnr? Även artnr. på limmet till tråget vore fint...Ska bultarna till tråget dras med något speciellt moment? Funderar även lite på rören till servon, måste man ta bort dem?

Edit, läste att man ska göra rent nippeln som sitter på insuget till den lilla slangen? Har jag fattat det rätt? Det gjorde inte jag, tänkte inte på det. Kan det påverka på något sätt?
av *pettson*
S80_140HK skrev:På tal om vevhusventilation...

Bytte ju alla prylar i min V70 -99 med B5252....Oljefälla, slangar osv...För typ 100mil sen...

Jag TYCKTE att det var rent i nedre anslutningen, lite sludge bara...

Igår lossade jag anslutningen vid friskluftsslangen och voila, där var det en jävla massa gult klet igen.

Efter bytet av vevhusventen så rök det inget ur oljestickan, kändes även ett litet sug där...
Så är det fortfarande, TROTS att det är gult kladd i slangarna.

Så vad tror du *pettson*? Bara för mig att riva ner tråget och göra rent anslutningen ordrentligt? Vad behöver man byta för prylar när man river tråget, tänkte på o-ringar och sånt, har du artikelnr? Även artnr. på limmet till tråget vore fint...Ska bultarna till tråget dras med något speciellt moment? Funderar även lite på rören till servon, måste man ta bort dem?

Edit, läste att man ska göra rent nippeln som sitter på insuget till den lilla slangen? Har jag fattat det rätt? Det gjorde inte jag, tänkte inte på det. Kan det påverka på något sätt?
Lugna ned dej lite.. Kör bilen ORDENTLIGT VARM.. du kör för korta sträckor för att bilen ska må bra. Den hinner inte komma upp i oljetemp tydligen.
Har du inget övertryck vid oljestickan så låt det vara och som sagt kör ordentligt varmt. Då förångas det mesta vattnet och bilens vevhusvent blir som ny.
av S80_140HK
Hur känslig är motorn för korta körningar då? Innan bilen ställdes in i garaget för fix och väntan på våren så pendlade jag till jobbet 4mil tor. Bara på sistone har bilen körts korta sträckor, typ en runda runt kvarteret eller nått sånt. Ettpar gånger.. :???:
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Kör man mycket korta sträckor så lär man ta en långtur ibalnd, annars får man bekymmer mad kallslam och att vevhusventilationen geggar igen. Ser man till att köra motorn riktigt varm ibland (en långtur med inspirerad körning) så minskar problemen avsevärt.

Brukar synas när man delar motorn hur den är körd om man kollar i vevhusventilationen. De bilar som körts lite längre och framförallt aktivt är rena, just för att oljan i dem nlir tillräckligt varm, vilket den inte blir undr korta sträckor eller väldigt lugn körning.
av *pettson*
S80_140HK skrev:Hur känslig är motorn för korta körningar då? Innan bilen ställdes in i garaget för fix och väntan på våren så pendlade jag till jobbet 4mil tor. Bara på sistone har bilen körts korta sträckor, typ en runda runt kvarteret eller nått sånt. Ettpar gånger.. :???:
Hur känslig o hur känslig.. Ja alltså först är det ju så att nästan allt binder upp kondens. Det handlar inte om att MOTORN måste upp i temp bara utan att även oljan måste upp.
En tur runt kvarteret eller två är ju inte farligt. Att pendla korta sträckor är däremot tyvärr inte så bra. Två mil åt varje håll är på gränsen, särskilt om vi pratar om en kallare årstid.
av Reckless
du pettson kanske du vet vad för o-ringar och packningar jag behöver när jag byter allt detta vi pratar om i tråden? Såg man kanske behöver byta o-ringar på insprutningsmunstyckena samt kanske o-ringen där flammfällan sitter , är det fler jag borde tänka på? Vad är det för slangklämmer jag behöver osv? Vore tacksam om du kanske kunde hjälpa mig för jag kan plocka ut sådant på mitt jobb nu :) mvh Andreas
av pjfj
Gulvit sörja på större delen av oljestickan och misstänkt oljeläckage någonstans i bakkant på motorn (upptäckt vid senaste tvätten med tillgång till lyft, det är ingenting som märks när man kör från en parkering).

Tillgång till parkeringsplats som enda mek-plats... Vad ska man hitta på? ??:-/
Den går ju hur fint som helst, men känns inte helt roligt när man drar ut oljestickan och den ser för äcklig ut. Bilen körs allt en del korta sträckor, men får ändå gå 70-80km i sträck någon gång i veckan.

Vill ju helst inte sponsra den lokala volvoverkstaden mer för tillfället.
av Reckless
nu är allt bytt , gick ok men vissa saker var knövliga som tex få rätt brytning på bajonettkopplingen där flammfällan sitter och sen den där förbannade slangen som sitter från flammfällan till andra gaveln insugsgrenröret som var ett bök att få på nippeln men tillslut så. Det där slangkittet man köper på volvo är ju ett skämt , en slang och ngr kopplingar följde med... Hade gärna sett den där smala slangen också och inte bara den från oljeseparatorn fram till flammfällan. Iaf så har jag nu ett sug där oljestickan nu sitter som ökar när man gasar. Alla slangar var i stort sett tät . Iaf krökarna och även en del kladd i hålen bakom oljeseparatorn som jag rensade enligt pettsons tips med en 13mm borr. Lycka till alla. Pp: jag hade faktist bra hjälp av haynes gör det själv handbok på volvo 850 glt.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med med volvo o[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?