NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan pratade med en som sa att hans S40N T5 (-05) Med steg 4 multifuel från ATM drog 0,5 L/mil på bensin / etanol blandning, och 0,8 på bara bensin. Kan en bil på ca 290 hästar dra så lite? Om vi säger att man kör lagligt och någorlunda bensinsnålt.

Mvh Miztr
För det första drar en motor alltid mer metanol än bensin pga etanolens lägre energiinnehåll, fölr det endra så är troilgen omöjligt att få en vitfemma att dra 0,5l/m med mindre än att man putter den...

/Thomas
miztr skrev:Hejsan pratade med en som sa att hans S40N T5 (-05) Med steg 4 multifuel från ATM drog 0,5 L/mil på bensin / etanol blandning, och 0,8 på bara bensin. Kan en bil på ca 290 hästar dra så lite? Om vi säger att man kör lagligt och någorlunda bensinsnålt.

Mvh Miztr
Tror du inte att det är oljeförbrukningen skojarn menar?
jumu01 skrev:
miztr skrev:Hejsan pratade med en som sa att hans S40N T5 (-05) Med steg 4 multifuel från ATM drog 0,5 L/mil på bensin / etanol blandning, och 0,8 på bara bensin. Kan en bil på ca 290 hästar dra så lite? Om vi säger att man kör lagligt och någorlunda bensinsnålt.

Mvh Miztr
Tror du inte att det är oljeförbrukningen skojarn menar?
'

neej jag tror inte det:P jag pratade om ett en kille hade gjort slut på full tank E85 på 17 mil.. 3.8L/m

och undra vad hans drog i snitt,, då sa han dessa nummer :>
miztr du kan räkna lätt med 40% högre bränsleförbrukning med etanol än med bensin. Om jag säger att min 1.8F drog alltid 1.24 /milen så kan du ju räkna ut vad en T5 tar då. Visst turbomotorer drar alltid mindre än sugmotorer med det är knappt märkbart.

De bilar jag har kört som drivs med etanol så har inegn av dem enl mitt omdömme gått bra eller perfekt.
Kanske går få ner till 0,5 l/mil på landsvägskörning i 70km/h.
Menar han 0,5 l /mil blandad körning uppmätt vid tankning? Alltså inte nåt värde han lyckats få på färddatorn.
Jag tror inte det går.
jag har en T5 med steg 1 multifuel från autotech,
Jag har då ca 270-280hk den drar vid normal körning runt 1.15-1.25 med etanol
med bensin 0,8-0,9.
Men vid småkörning å mycket gas så sticker det iväg snabbt,
Har räknat ut de när jag tankar, för när man trimmar bilen så stämmer inte färddatorn speciellt bra.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]