Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DaXX
Servo oljan ska tydligen vara grön, men i min bil är den röd och jag är själv drabbad
av att det läcker lite ovanför slangklämman. Ser absolut inte lika söligt ut hos mig,
men oljan som har runnit ut är i liknande nyans som på bilderna och inte det minsta
rött.

För att utesluta servon, är det grön olja du har i behållaren så kan du bortse
från det jag sa...
av S.t.r.a.n.D
DaXX skrev:Servo oljan ska tydligen vara grön, men i min bil är den röd och jag är själv drabbad
av att det läcker lite ovanför slangklämman. Ser absolut inte lika söligt ut hos mig,
men oljan som har runnit ut är i liknande nyans som på bilderna och inte det minsta
rött.

För att utesluta servon, är det grön olja du har i behållaren så kan du bortse
från det jag sa...
Bara att byta klämman så slutar det läcka, vanligt fel faktiskt. Jag skruvade dit en vanlig slangklämma som man kan ta bort om det skulle behövas nångång.

När det läckte för mig så var det inte heller grönt där det är rann, pga av all smuts skulle jag gissa. Men när jag drog fingret i det just under slangen så såg man att den var grön.
Om du har röd olja vette tusan vad det är. Köper du servooljan på volvo så kommer den vara grön, om det går/är bra att blanda vet jag ej.

Tank: Har du kollat nivån för servooljan?? Om du kollar på första bilden, på "den svarta lådan" så ser du i nedre högra hörnet att det är grönt?? Men det ser ut att vara väldigt mycket för att vara bara servoolja, då skulle du höra när du svänger och känna i ratten att något är fel.
Användarvisningsbild
av CarMan
ta bort kamremskåpan o kolla...
Användarvisningsbild
av XC70-D5
Det sitter gängade pluggar(oljekanalerna) på gaveln bakom kamremskåpa som kan va lösa, rengör och loctite på dom sen e de bar å åk!
av S80_140HK
Som sagt, börja med att kolla servon. Min V70 -99 började läcka servoolja pga. felaktigt monterat kablage till motorvärmaren som skavde hål på slangarna, hela bilen var kladdig undertill. Och det är rätt svårt att lokalisera läckage och vad det är för olja när det har blandats med all skit undertill.

I det här fallet var materialet svindyrt men jobbet nästan gratis på Bilia. :evil:
Användarvisningsbild
av halmstaden
Följ slangen från servobehållaren så ser du ju om det läcker vid klämman ovanför generatorn, det syns nog tydligt.
Användarvisningsbild
av villon
Kanske väcker liv i en död tråd här, men hoppas trådskaparen har svar och har åtgärdat det.

Men jag har exakt samma läckage som du.

Min bil har varit inne och bytt samtliga packningar på den sidan av motorn, men nu såg jag att det läcker fortfarande, så vad i katten kan det vara?

Tacksam för svar.
av S.t.r.a.n.D
Och efter att läst denna tråden har du naturligtvis kollat servooljan? :)

Senast han skrev nått, Tank, var Nov 2010. Och i profilen under senaste besök är ett -. Så han är nog inte så aktiv längre...
Användarvisningsbild
av villon
Jepp, har kollat servooljan, tänkte se vad man får för svar du jag har samma problem istället för att behöva lägga upp en ny tråd...
av S.t.r.a.n.D
Tror det kan vara svårt att får svar av TS om det löste sig eftersom han inte verkar vara så aktiv. Men det du kan göra är ju att göra en ordentlig motortvätt och underredstvätt och sen kolla var läckaget kommer från lite mer exakt. Det kan ju vara svårt när det är skit överallt.
Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]

AI haha, kan inte skilja på bilens olika bat[…]

ljudet av ett dött batteri?

Verkar ju kass i mina öron.