Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
Nu blir jag lite förrvirrad DDD, när jag ställer av bilen "dödar" jag ju samtidigt trafikförsäkringen, och bilen är försäkringslös. Då kan jag ju fritt täckna ny försäkring i annat bolag? Så funkade det iaf förr i tiden.

Annars är det ju som du skriver också möjligt att skriva över bilen på nån annan i familjen.

/L
Användarvisningsbild
av Brainy
Loner: Senast när jag försökte göra så, för ett par år sedan så satt det en spärr där bilen var tvungen att vara avställd i minst 1månad innan jag kunde byta bolag. Dom har väl antagligen lagt in detta för att man inte ska göra som du föreslog.
Men då krävdes det också att jag själv sa upp försäkringen när jag ställde av.
Senast jag ställde av en bil över vintern så hade jag Volvia till den bilen, när jag ställde av den så omgick försäkringen automatiskt till garageförsäkring och när jag ställde på den igen så återställdes den vanliga försäkringen

Längre tillbaka så har det gått att göra så som du beskriver.
Användarvisningsbild
av Bosa
camaro69 skrev:Jag har bytt från Länsförsäkringar till Volvia. Fick en skada (ej vållande, lastbil tappade sten från flaket).

Upplevde att LF var sämre än sämst. Fy f-n, aldrig mer LF. :evil:
Och för mig har LF alltid skött sig bra och mer därtill. Har aldrig varit något snack eller knorr utan reparerats med originaldelar utan något som helst ifrågasättande. :)

Har nog att göra med vilken region man befinner sig i.
av Slezii
Man kan täckna hemmförsäkringen okså på Volvo och då borde den täcka allt.Desutom så var bilförsäkringen 15% billigare om jag tog hemmförsäkring,med andra ord så fick jag hemmförsäkringen grattis och ändå betalar 700 kr mindre på bilförsäkringen(nu bor jag i lägenhet,det är säkert lite dyrare i villa)
av Frozen
Det går bara att säga upp en försäkring på huvudförfallodagen. Efter huvudförfallodagen har du 14 dagar på dig (inom ångerrätten) att säga upp försäkringen. Har du betalat får du tillbaka pengarna. Försäkringsbolaget har dock rätt att ta ut en premie för den tid som försäkringen verkligen använts (säg tre dagar inom tiden för ångerrätten).

Undantaget är om man inte har ett försäkringsintresse längre, dvs att du sålt bilen eller att du har ställt av bilen.
När du köper en bil är du fri att välja bolag; likaså när du ställer på bilen igen.

I Folksams villkor för fordon står det om egendomsskydd (förutsättningen är att du har halvförsäkring):
Försäkringen gäller för det försäkrade fordonet och utrustning som du monterat av eller ännu inte monterat på. Här står inget om att utrustningen som ska monteras på är begränsad till en uppsättning.
Aktsamhetskrav
Fordonsdel eller utrustning som inte är fast monterad ska förvaras i låst garage eller annan låst lokal som du ensam har tillgång till
Bryts aktsamhetskravet görs normalt ett 25% avdrag på ersättningen.
Grundsjälvrisken framgår av försäkringsbrevet, men torde vara 2000 kr.
Folksam har rätt att avgöra var egendom ska inköpas.
Vid enbart stöld av hjul beräknas marknadsvärdet genom fasta åldersavdrag från nyanskaffningspriset. Inget avdrag görs under första året från det att utrustningen köpts ny. Därefter dras 10% för varje påbörjat år, dock högst 80%

I villkoren för Folksams hemförsäkring står det:
Vilken egendom som är försäkrad:
* personligt lösöre som du i egenskap av privatpeson äger, hyr eller lånar för huvudakligen privat ändamål.
Undantaget är bl.a.
*motordrivet fordon och tillbehör eller delar till denna. Om du enbart har sådana delar och tillbehör - t.ex. sålt bilen men har kvar vinterdäcken - ingår de i försäkringen.

Alla bolag har en konsumentombudsman. Du kan klaga hos denna. Med det är det inte sagt att du får rätt, men denne person har som uppgift att se saken mer ur din synvikel.

Köper man kapitalvaror
* spara kvittot. Fota gärna av det och förvara det på någon server någon annan stans.
* kolla med försäkringsbolaget vad som gäller, t.ex. i fallet med flera uppsättningar hjul.
Användarvisningsbild
av gooose
Har haft samma situation och förklaringen till rekvisition är ganska enkel

Försäkringsbolag hatar Blocket Enl dom så finns det en möljlighet att stulna saker säljs där och med en rekvisition så undviks att deras utbetalade pengar går till stulna saker

Har du sedan inte ett orginal kvitto mao ett från någon firma så ersätter dom mycket lägre pga detta

/Goose

Men då ska du ha två fel då inte[…]

3G släcks

Nu är det dags :-) Screenshot_20250830-140[…]

Jag har gett Volvon ledigt idag, schysst eller hur[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]