Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skall beställa eller köpa antennring idag. Någon som vet hur detta skall gå till på en 850 SE -96 och om det krävs någon slags omkodning efter? Är det en ny del från Volvo som gäller eller finns det piratdelar?

Om detta skulle visa sig vara fel åtgärd, någon som tror på vevaxel lägesgivare?
Tack för hjälpen!!!
av *pettson*
klykan skrev:Skall beställa eller köpa antennring idag. Någon som vet hur detta skall gå till på en 850 SE -96 och om det krävs någon slags omkodning efter? Är det en ny del från Volvo som gäller eller finns det piratdelar?

Om detta skulle visa sig vara fel åtgärd, någon som tror på vevaxel lägesgivare?
Tack för hjälpen!!!
Orginaldel gäller och det är ingen omkodning. Se det som att byta radioantenn på bilen.. Det är inte ringen som kodar, den tar bara emot och skickar signal.
Om det vore vevaxelgivaren skulle du aldrig få en start alls.
Provade nu att byta bränsle relä, och döm av min förvåning så fungerarde bilen då!! Hade startkablar då batteriet verkar slut. När sedan bilen fått gått en bra stund så provade vi med det gamla reläet och då gick faktiskt bilen en stund, dock vill den gärna dö! Provade att byta till en bekants batteri samt använda dennes relä igen, och då fungerar bilen som vanligt. Provade igen med det gamla reläet och då vill bilen stanna. Med mitt dåliga batteri och miutt relä så vill den stanna direkt. Tror ni det kan vara så bestialiskt att mitt batteri är ganska slut samtidigt som reläet inte fungerar som det ska? Det verkar ju så men jag är lååångt ifrån någon expert. Kan det vara nåt bakomliggande fel?

Vill veta någorlunda innan jag sätter igång att byta grejer till höger och vänster...

Hoppas nån är mer kunnig än jag, som tur är så är det ganska troligt :lol:
av *pettson*
klykan skrev:Provade nu att byta bränsle relä, och döm av min förvåning så fungerarde bilen då!! Hade startkablar då batteriet verkar slut. När sedan bilen fått gått en bra stund så provade vi med det gamla reläet och då gick faktiskt bilen en stund, dock vill den gärna dö! Provade att byta till en bekants batteri samt använda dennes relä igen, och då fungerar bilen som vanligt. Provade igen med det gamla reläet och då vill bilen stanna. Med mitt dåliga batteri och miutt relä så vill den stanna direkt. Tror ni det kan vara så bestialiskt att mitt batteri är ganska slut samtidigt som reläet inte fungerar som det ska? Det verkar ju så men jag är lååångt ifrån någon expert. Kan det vara nåt bakomliggande fel?

Vill veta någorlunda innan jag sätter igång att byta grejer till höger och vänster...

Det känns redan som om du byter till höger och vänster?
Ditt batteri ja... men du .. gör allt enkelt eftersom du ändå vill skifta saker..
montera hans batteri och hans relä i din bil och kör en bit.
Montera allt ditt i hans bil.. låt honom köra en bit.. kan ni var för sej åka som vanligt är inget av det problemet.

Bränslereläet är ett mycket vanligt fel men du uteslöt det helt själv när du skrev att du tjuvkopplat bensinpumpen ifrån en annan bil, din bil dog ändå. Det betyder ju att det inte kan vara ditt relä då..

Mitt tips är att du läser dina inlägg över dina åtgärder.. läser våra svar och ser om det svarar på dina frågor.
Du börjar blanda ihop allting friskt nu nämligen..
hmm, kan ligga nåt i det :lol:

Men med mitt relä och hans batteri dör bilen, med hans relä och hans batteri fungerar bilen. Skall kika på mitt relä imorrn och se om det verkar felande. F-n pettson.... :wink:

Dumt att vi inte gjorde som du sa och switchade prylar helt och testade...
Ja då fungerar bilen igen =)

Efter att ha laddat batteriet och igen provat med annat bränsle relä kom vi till slutsatsen att relä msåte bytas. Sagt och gjort så innhandlades ett nytt relä och nu fungerar bilen igen. Tur att ej dyrare delar byttes i detta skede. Dock mycket märkligt att det inte fungerade då vi kopplade soppa pumpen via en bekants batteri, borde den inte hoppa över relät då? Eller kan processor/chip i relä eller fortfarande kommunicera med styrbox eller databox och på så sätt "döda" bilen?

Jaja, bilen fungerar som den ska igen, återstår att se om glädjen blir långvarig!

Tack för alla tips!!! :D :D
klykan skrev:Provade nu att byta bränsle relä, och döm av min förvåning så fungerarde bilen då!! Hade startkablar då batteriet verkar slut. När sedan bilen fått gått en bra stund så provade vi med det gamla reläet och då gick faktiskt bilen en stund, dock vill den gärna dö! Provade att byta till en bekants batteri samt använda dennes relä igen, och då fungerar bilen som vanligt. Provade igen med det gamla reläet och då vill bilen stanna. Med mitt dåliga batteri och miutt relä så vill den stanna direkt. Tror ni det kan vara så bestialiskt att mitt batteri är ganska slut samtidigt som reläet inte fungerar som det ska? Det verkar ju så men jag är lååångt ifrån någon expert. Kan det vara nåt bakomliggande fel?

Hade exakt samma problem på min 850 2.5S -95:a... Frågade runt på forum som en galning men gav upp. Inte en tanke på att det kunde vara bränslepumpsreläet som var kört.

Man bli otroligt lättad när det är ett så enkelt fel :)

Take care.
Användarvisningsbild
av gundj
Var sitter detta berömda relä? Och vad kostar ett nytt?
Jag har nämligen krångel oxå men har varit rätt fokuserad på imobilizern, eftersom den jäklats innan, men det känns inte rimligt med 3 antenner på 2 år.
av *pettson*
gundj skrev:Var sitter detta berömda relä? Och vad kostar ett nytt?
Jag har nämligen krångel oxå men har varit rätt fokuserad på imobilizern, eftersom den jäklats innan, men det känns inte rimligt med 3 antenner på 2 år.
Skruva loss locket på säkringsdosan. Lyft på det och ta nr 103..
Reläet kostade mig 353 kronor, och det var väl spenderade kronor =) Var nog det enklaste bytet man kan göra, dra ur trasigt relä och sätt in nytt....Lätt att komma åt som pettson säger!

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]