Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Zeder
Hej!
Måste motorn vara igång eller startmotorn rulla för att se spänning på säkring 11 / förpump?
Övriga säkringar ex 1 / huvudpump räcker det med att tändningen är på för att se om det finns spänning.
Men får bara spänning på säkring 11 när jag försöker starta bilen.

Lite bakgrund, bilen startar inte pga av att han inte får bensin, bytte huvudpump (bränsle) och filter, det funkade bra i c:a 3 mil, sen börja den krångla o nu är den "död" igen. Fått igång den en gång efter det med hjälp av k-sprit, funka i tomgång c:a 5 min...
Har 30-35 l bensin i tanken, provat med 2 andra relä (huvudpump) ,ett nytt o ett begagnat även det till spridarna har jag bytt. Felsökt tändsystemet, testat med annan styrenhet, inga felkoder osv. Tokläst flera insändare/trådar på den här sidan när jag felsökt :) Många bra tips :)

Men är lite undrande över med att jag bara får spänning på säkring 11 när jag försöker starta bilen och inte när tändningen bara är på

Och kan ett nytt bränslefilter "bomma" igen efter så kort körning (3 mil), tänkte om det är "skräp" i soppan!?

Ha de bra
/zeder
Zeder skrev:Hej!
Måste motorn vara igång eller startmotorn rulla för att se spänning på säkring 11 / förpump?
Övriga säkringar ex 1 / huvudpump räcker det med att tändningen är på för att se om det finns spänning.
Men får bara spänning på säkring 11 när jag försöker starta bilen.

Lite bakgrund, bilen startar inte pga av att han inte får bensin, bytte huvudpump (bränsle) och filter, det funkade bra i c:a 3 mil, sen börja den krångla o nu är den "död" igen. Fått igång den en gång efter det med hjälp av k-sprit, funka i tomgång c:a 5 min...
Har 30-35 l bensin i tanken, provat med 2 andra relä (huvudpump) ,ett nytt o ett begagnat även det till spridarna har jag bytt. Felsökt tändsystemet, testat med annan styrenhet, inga felkoder osv. Tokläst flera insändare/trådar på den här sidan när jag felsökt :) Många bra tips :)

Men är lite undrande över med att jag bara får spänning på säkring 11 när jag försöker starta bilen och inte när tändningen bara är på

Och kan ett nytt bränslefilter "bomma" igen efter så kort körning (3 mil), tänkte om det är "skräp" i soppan!?

Ha de bra
/zeder
Bränslepump ska bara pumpa när motorn snurrar (den går även någon sekund när man vrider tändningen från läge 0 till 2 för att pumpa upp ett tryck mot spridarna).
Så...det är helt som det ska, att du inte har spänning på säkring 11 när tändningen är på...
Nu vet jag inte vilken motor du har i bilen..?
Systemrelät är säkrat med säkring 1. Förpump i tank och lambdasondens förvärmning är säkrat med säkring 11 (nedre klämma). Huvudpumpen får spänningen från säkring 11 (övre klämma = direkt-spänning från bränslerelät).

Har du konstant spänning på huvudpumpen med tändningen i läge 2, så är det felkopplat...
Så det skall alltså inte vara konstant spänning på säkring 1 vid tändningsläge 2..
Frågan är vad som har hänt, o var det är felkopplat nånstans.
Dock så funka ju bilen, inte länge men ändå , efter byte av huvudpump
Är det så illa att den nya huvudpumpen kan ha gått sönder pga det, för när jag försöker starta bilen nu går inte pumpen igång
Zeder skrev:Så det skall alltså inte vara konstant spänning på säkring 1 vid tändningsläge 2..
Frågan är vad som har hänt, o var det är felkopplat nånstans.
Dock så funka ju bilen, inte länge men ändå , efter byte av huvudpump
Är det så illa att den nya huvudpumpen kan ha gått sönder pga det, för när jag försöker starta bilen nu går inte pumpen igång
Säkring 1 har konstant spänning, direkt från batteriets plus-pol.
Hej!

Har svår att tro att det skulle vara felkopplat. Du skulle inte ha kunnat åka de sista 5 milen och fått motorn att gå på tomgång.
En fråga.
Surra det om huvudpumpen hela tiden när tändningen är påslagen (motorn står still)? Gör den det så är det fel.
Att huvudpumpen inte ska gå när motorn står still är av säkerhets skäl även om tändningen är på i läge 2.
Så exempel.
Du krockar med fronten, motorn stannar och en bensinslang/rör brister. Då skulle det spruta bensin i motorrummet och eventuellt fatta eld av värme eller en gnista.

Lennart 960
Jocke S. skrev:
Zeder skrev:Så det skall alltså inte vara konstant spänning på säkring 1 vid tändningsläge 2..

Säkring 1 har konstant spänning, direkt från batteriets plus-pol.

Ok, du menar alltså spänning fram till huvudpumpen, skall kolla det.
Då är det alltså korrekt som det är nu att säkring 1 skall ha spänning när tändningen är på och att säkring 11 har spänning först när man försöker starta bilen
Hej!

Det är så som Jocke S skrev någon sekunder när nyckeln vrids till tändningläget. När motorn startar (går) så kommer det en konstant spänning till huvudpumpen.

Lennart 960

Nu har jag fått uppdateringen till min V90[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" och[…]

Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]

emblemwraps -crome delete

Ngn som använt dessa och som kan säga bu[…]