Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andy2002V70
Tack för all beskrivning och alla artikelnummer. Nu har jag införskaffat allt och tagit mig in bakom panelen och hittat fyra till synes 1dentiska socklar.
Jag tror nog att jag kan välja sockel fritt eftersom man ska lossa minus på batteriet och sen låta bilen läsa in knappen men för säkerhets skull ställer jag frågan.
Kan jag välja vilken plats jag vill för knappen.

/ Andy
av Andy2002V70
Nu hade jag räknat med att skriva hur bra det gick. Men tyvärr måste jag fråga mer.
Allt är installerat. Minus på batteriet var bortkopplad under tiden.
Knappen sitter på plats och den blå lampan tänds när helljuset är på men jag får ingen spänning ut i kontaktstycket.
Har jag gjort något fel. Kan jag ha tagit fel kontaktstycke. Jag tog det som satt inklämt mellan skärmen och luftburken med två kablar i.

/ Andy
av Andy2002V70
Jag kan besvara mitt eget inlägg. Jag hade missat säkringen i motorrummet.
Jag läste tråden igen och hittade länken till Volvos monteringsanvisning som beskrev att en 20 A säkring skulle sättas på sin plats. Nu driver den bara relät så jag säkrar nog ner en del. I övrigt funkar allt perfekt.
Tack så hemst mycket för all hjälp.

/ Andy
av Gandalfi
falcon skrev:japp efter en del pillande så sitter dom på plats, det lilla jag har hunnit att testa dom så verkar dom lysa utav bara he*v*te.
Lite små jobbigt att gömma balasterna snyggt, annars enkelt.
plockade bara (+) och (-) från org styrningen så kan man slå av och på dom innifrån bilen.
Dock så är det irriterande att man måste slå knappen varje gång bilen har vart avstängd.
Vad kostar en uppgradering så man slipper det i fram tiden?

Fick du svar på denna fråga? Jag har samma problem och undrar hur man kommer till bukt med det.
av Basher
Jag gissar att du har en tidig V70N? De har en "bugg" som gör att bilens dator inte sparar senaste läga på knappen. Har du servat bilen hos volvo bodde du ha fått mjukvarauppgraderingen tycker jag. Hur som helst måste du kolla med din volvoverkstad. Jag tror att de själva får sätta priset på mjukvarauppgraderingar, det finns inga standardpriser.
av S.t.r.a.n.D
Basher skrev:Jag gissar att du har en tidig V70N? De har en "bugg" som gör att bilens dator inte sparar senaste läga på knappen. Har du servat bilen hos volvo bodde du ha fått mjukvarauppgraderingen tycker jag. Hur som helst måste du kolla med din volvoverkstad. Jag tror att de själva får sätta priset på mjukvarauppgraderingar, det finns inga standardpriser.
Ingen mjukvara uppdateras på servicear, om inte kunden begär det. Men som sagt, det fixas på 2min, och en liten slant lär det kosta. De flesta verkstäder brukar ta 500:- för programmering + priset för den aktuella mjukvaran. Så ta det i samband med någon annan mjukvara, annars tycker jag inte det är värt det. Så jobbigt är det inte att trycka på knappen den färd man ska använda extraljusen.
av Engstedt
Hej! Jag har för avsikt att köpa och montera 3 st xenonkonverterade extraljus på en frontbåge som jag ska sätta på också (beställd)
Införskaffade Volvos monteringssats för extraljus och fick kabel, relä och knapp till instrumentpanelen. Sen lite hylsor/distanser och hållare för ljusen, men det behöver jag ju inte använda.
Nu ser jag till min förfäran att satsen är för två st. extraljus..
Suck.
Är det bäst att lämna tillbaka satsen och köpa relä/knapp/kablar (grövre) för sig?
Isåfall, vad behöver jag för min konfiguration för 3 xenonljus?
Eller går det modifiera volvos sats för 2 extraljus?

Uppskattar verkligen hjälp!

Mvh Olof
av Engstedt
Jag lämnar tillbaka volvokablaget som kostade 1100 kr drygt.
Och köper ett kablage från OL Construction istället för 875. Detta är anpassat till 3 lysen. Inkl. knapp till kupén. Perfekt!
av JakeDale
andreas 80 skrev:
Basher skrev: Det blev lite fel där. Kontaktstycket (isolatorn) heter 9168863 och den kostar dryga 20-lappen. punkt slut. :)
Japp.
Kan bekräfta att det är rätt nummer nu. Kostade som sagt drygt 20 för isolator och stift.

9168863 - Isolator
30656644 - kopplingsstift med kort kabel (behövs 2st)

Kommer inte ihåg nummret till knappen, men den ska de inte ha några problem att hitta i sina datorer. Inte så mycket som kan bli fel.

Vet inte om det var nödvändigt, men jag läste någonstans att man skulle koppla ur batteriet när man installerade knappen. För annars skulle den inte kännas av. Jag gjorde iallafall så och det fungerade.
Kan någon tala om vad pinnarna har för artnr till den tvåpoliga isolatorn 9168863? Volvo verkar inte kunna hitta dem själv.....
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Nice, det där har jag tänkt att gör[…]

V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

Trasig taklucka

Blir svårt iom att hela glasluckan och delar[…]