Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av historyx
#255011
Tänkte kolla om det är någon som vet om En trasig magnetventil kan ge felkoder på ETS och motorelektronik lampan, Bilen är en v70 T5 -99
Har rengjort mitt spjäll (Gul lapp) och bytt slangar som varit dåliga, hade lite kass tommgång innan rengöringen men nu funkar den klockrent, inget problem med farthållaren eller så, Men bilen kommer i Vågor/pulserar, vid fullgas, och turbo trycket går från 1.1 till 0.7, är som att den gasar i ca 3 sekunder sen tappar den tryck i ett par sekunder sen kommer det igen. även vid en 2500-3000 jämngas känns det som den tappar lite ibland,
Har varit helt inne på att det är Gaspjället som varit boven hela tiden, men rammlade nu in på lite information om Magnetventilen, och tycker symtomem är väldigt likt det, men frågan är kan en kass magnetventil sätta Felkoder så at ETS å motorlampan tänds? Den tänds inte när tjejen är ute med bilen utan bara när jag kör och gasar på lite då tänder offtast bara ETS lampan, och den slocknar offtast direkt man startar om bilen, men ibland har den tänt motorlampan med, kan gå en vecka utan att den tänds, men så kommer den direkt man busar lite med gasen verkar det som.
hoppas någon har lite info om magnetventil och ev felkoder, om den nu kan skapa sådana.

mvh
av *pettson*
#255116
historyx skrev:Tänkte kolla om det är någon som vet om En trasig magnetventil kan ge felkoder på ETS och motorelektronik lampan, Bilen är en v70 T5 -99
Har rengjort mitt spjäll (Gul lapp) och bytt slangar som varit dåliga, hade lite kass tommgång innan rengöringen men nu funkar den klockrent, inget problem med farthållaren eller så, Men bilen kommer i Vågor/pulserar, vid fullgas, och turbo trycket går från 1.1 till 0.7, är som att den gasar i ca 3 sekunder sen tappar den tryck i ett par sekunder sen kommer det igen. även vid en 2500-3000 jämngas känns det som den tappar lite ibland,
Har varit helt inne på att det är Gaspjället som varit boven hela tiden, men rammlade nu in på lite information om Magnetventilen, och tycker symtomem är väldigt likt det, men frågan är kan en kass magnetventil sätta Felkoder så at ETS å motorlampan tänds? Den tänds inte när tjejen är ute med bilen utan bara när jag kör och gasar på lite då tänder offtast bara ETS lampan, och den slocknar offtast direkt man startar om bilen, men ibland har den tänt motorlampan med, kan gå en vecka utan att den tänds, men så kommer den direkt man busar lite med gasen verkar det som.
hoppas någon har lite info om magnetventil och ev felkoder, om den nu kan skapa sådana.

mvh
Vore ju skojjigt med information om hur du fick upp 1.1 bar i ladd till att börja med?
av historyx
#255134
trimmad? :) vet jag ej vilket steg då det e gjort av förra ägaren, men är 3" från turbo, och race katt. + chipp
har monterat laddtrycksmätare på den, å den visar 16 PSI , dvs ca 1.1 Bar, fullt ladd, iaf så gjorde den det tills det här problemet kom dvs
av historyx
#255373
ingen som vet?
Försökt googla fram lite om turbons magnetventil, men hittar ingen riktig info om den kan sätta felkod, och om det kan slå ut även på ETS lampan då,

Vore kanon med lite hjälp, :roll:
av *pettson*
#255434
historyx skrev:ingen som vet?
Försökt googla fram lite om turbons magnetventil, men hittar ingen riktig info om den kan sätta felkod, och om det kan slå ut även på ETS lampan då,

Vore kanon med lite hjälp, :roll:
Den kan ju sätta felkod om den pajjar rent elektriskt. Men om den pajjar rent mekaniskt är den lika trasig men utan felkod.
av historyx
#255439
Okey, men då borde väll den gå på grundladd hela tiden? nu peakar den sen går den till arbetstryck och därifrån börjar den svaja i jämn impuls,
inte så hemma på dom här delarna.
måste försöka få tid i veckan att få felkoderna lästa.
Tycker de e skummt om det är fel på ett Gult spjällhus på en bil som "bara" gått 17 000. vet dok inte när det byttes då det är någon av de tidigare ägare som gjort det, och utan dokumentation med i köpet :???:
av *pettson*
#255759
historyx skrev:Okey, men då borde väll den gå på grundladd hela tiden? nu peakar den sen går den till arbetstryck och därifrån börjar den svaja i jämn impuls,
inte så hemma på dom här delarna.
måste försöka få tid i veckan att få felkoderna lästa.
Tycker de e skummt om det är fel på ett Gult spjällhus på en bil som "bara" gått 17 000. vet dok inte när det byttes då det är någon av de tidigare ägare som gjort det, och utan dokumentation med i köpet :???:
Varför skulle den gå på grundladd? Det beror väl på i vilket läge magnetventilen kärvar fast.
av historyx
#255805
ja det är sant, men borde trycket svaja så mycket då? om den kärvat fast dvs. laddet kommer ju i vågor med jämn intervall vid fullgasrepor på 4ans och 5ans växel
av *pettson*
#255861
historyx skrev:ja det är sant, men borde trycket svaja så mycket då? om den kärvat fast dvs. laddet kommer ju i vågor med jämn intervall vid fullgasrepor på 4ans och 5ans växel
tja du har ju ingen reglering längre vad gäller trycket, styrdonet har ju åsikter om både bränsle och tändning så den lär ju försöka variera, variationerna lär ju också ändras beroende på belastningen.

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]