Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Geiger skrev:Om den är servad en gång per år, eller efter miltal vet jag ej.
Vilken nippel pratar du om?
service intervalen är 2000 mil eller 12 månader, det som först inträffar.
det sk alltså finnas minst 8 stämplar i boken (lite beroende på när bilarna är utagna)

nippeln på en turbo siter i underkant på insugsröret, väldigt nära generatorn (på en sug sitter det i gavaln, nära servopumpen)
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:Gäller det alla modeller o årsmodeller? eller bara vissa.
en gång / år har alltid gällt alla bilar i alla tider, bara det att det inte har upmärksamats så mycke förr, så man hade 1000 mils intervall så var det lixom inge problem
av Motörhead
Går det att få en utförlig beskrivning på hur vevhusventilationen ska rengöras/undersökas så man kan hålla koll själv?
Användarvisningsbild
av B4B
Geiger skrev:Ämnet är säkert bekant. Många bilar ha problem med detta, igensatt vevhusventilation.
Detta kan få katastrofala följder, i värsta falla motorbyte/helrenovering.

Pga det, demonterade jag av tråget också, och där var den värsta sörjan jag sett på länge. Oljepickupen helt igensatt, och i tråget såg den ut som om någon hade hällt ett par kaffe latte, och även lite sump i.

V70 nummer 2, -00 2,4T. Varningssignalerna var även på denna bil, blinkande oljelampa. Dock väldigt sällan.
Även högt ojämn oljeförbrukning samt läckage, och lite orolig gång.

Gjorde samma procedur på denna bil, dock såg det än värre ut. Rena asfalten i kanalen ner till tråget. Tog lång tid innan jag fick loss allt. Oljefällan var totalt full av svart smet.
Slarv med oljebyten, felaktig olja och slarv med rengöring är oftast orsak till att vevhusventen koksar igen.
Med en kaffesumps liknande sörja i spilloljan och en koks/asfalts liknande beläggning inuti motorn.
Symtomen är blinkande oljelampa. Igensatt sil på sugsidan till oljepumpen.
Efter att ha kört en längre tid med detta så kan lagren till vevaxeln och vevstakarna med mera tagit skada.
Med helrenovering eller motorbyte som följd. :-O)
av Geiger
CarMan skrev:
Geiger skrev:Om den är servad en gång per år, eller efter miltal vet jag ej.
Vilken nippel pratar du om?
service intervalen är 2000 mil eller 12 månader, det som först inträffar.
det sk alltså finnas minst 8 stämplar i boken (lite beroende på när bilarna är utagna)

nippeln på en turbo siter i underkant på insugsröret, väldigt nära generatorn (på en sug sitter det i gavaln, nära servopumpen)
Självklart gör man ju rent den när man river isär allt. Att dock bara rengöra den i förebyggande syfte, ser jag som totalt meningslöst. Då är det isf bättre att blåsa i slangen som kommer från ventilationsburken, och går upp till toppen.
Min V70-04 har gått nästan 8000 mil och har sen jag köpte den (6000 mil) i stort sett bara gått kortkörningar och kallstarter (Hur den gått innan jag köpte den har jag ingen aning om). Kan det vara läge att göra rent vevhusventilationen eller kan jag köra ett tag till? Har inte märkt någon tendens att bilen går illa eller drar olja.
av Fred
Hur är det med detta för Bi-Fuelbilarna? Som jag har förstått det skitas inte oljan ned alls lika mycket i gasbilarna vilket också syns tydligt på oljestickan. Jag gjorde 18000-milaservicen på min bil nyss och oljan såg riktigt ren ut! :)

En annan grej jag funderat på är detta, kan det vara värt 2000 spänn i detta sammanhang?

Mvh
/Fred
av janne44
Hej! Har en S60-01. Har pratat med 2 olika Bilia/volvo verkstäder om rengörning av min vevhusventilation. Båda säjer att rengörning av vevhusventilationen INTE gäller min "vanliga" 140hk. Vad skall man tro :?: Mvh/Janne
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]