Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erjo81
Har haft problem med min v70 bi-fuel senaste tiden. Det plösligt börja lägga av vid stopljus och rondellar bl.a samtidigt luckar det gas. Tog den till en bilverkstad som sa att det var stegmotorn, betalalade 4500kr och sedan efter en vecka var samma problem igen. Känna mig lurad. Känna nån igen detta problem jag beskriver?
erjo81
PS: sorry about my spelling, hard language !
av Rådlös
Åk tillbaka till verkstaden och klaga!
Med så mycket pengar som 4500 kr måste du få en form av garanti och klagorätt.
av Fred
Hej Erjo!

Hur beter sig bilen vid kallstart? Är den svårare att starta än om det är varmare yttertemperatur?

Stegmotor säger du...? Jag har aldrig hört talas om att det finns en stegmotor i gassystemet...men jag kan ju ha missat något. Någon kanske kan förklara vad stegmotorn är, och vad den gör för något?

Mvh
/Fred

Ps If you would prefer I can write in english instead! Ds
Användarvisningsbild
av CarMan
stegmotorn = en delen på gasfördelaren, den som bestämer mängden gas som ska pytsas in.
av Fred
CarMan skrev:stegmotorn = en delen på gasfördelaren, den som bestämer mängden gas som ska pytsas in.
Ah, då fattar jag. Såg den nu också på en bild jag har över gassystemet...borde kollat den innan jag skrev mitt förra inlägg... :oops: Så gasfördelaren går det alltså att byta delar på? Det går ju inte på regulatorn... :???:
Användarvisningsbild
av CarMan
ja det går att byta membranet & fördelaren & motorn, eller så köper man allt komplett, är inte så stor pris skillnad har jag förmig.

Jag rabla upp dom vanligaste felen i den andra tråden...
av erjo81
Hej!
Cool med alla svaren ! Bilen startar helt ok vid kallstart. Problemen förekommer efter att man har kört lite OCH förekommer VÄLDIGT oregalbundet, som är andledningen till att bilfirman ( få jag säjer namnet?) inte erkänner att problemmet finns kvar.För när jag åkte tillbaka med bilen efteråt då testa de det och så klart då funkar den perfekt. Men jag lova!!!
Erjo81
Användarvisningsbild
av CarMan
erjo81 skrev:Hej!
Cool med alla svaren ! Bilen startar helt ok vid kallstart. Problemen förekommer efter att man har kört lite OCH förekommer VÄLDIGT oregalbundet, som är andledningen till att bilfirman ( få jag säjer namnet?) inte erkänner att problemmet finns kvar.För när jag åkte tillbaka med bilen efteråt då testa de det och så klart då funkar den perfekt. Men jag lova!!!
Erjo81
vet du hur mycke olja det har varit i gasfiltrer vid servicarna?
jag skule kuna tänka mig att du har olja i dina tankar.
av erjo81
Hej!
Hur ta man reda på om det finns olje i tankerna nu? Tror ni som kan bilar att problemmet verkligen är stegmotorn? har svårt att tror det själv pga att problemmet kvarstår.
Appreciate it, erjo

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del

Svårt att avgöra storleken, men spontan[…]

Så någonstans runt 10- 15 000 mil, run[…]

Byta front, huv o skärmar

Skulle föreslå att du monterat fronten […]