Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yuphin
På dashbordet framme så finns det ju ett "högtalar galler". Finns det något under gallret som standard på XC70 eller kan man köpa till en extra högtalare och montera där? Jag har lyssnat, men kan inte höra något ljud så jag misstänker att jag inte har någon högtalare där.
Vilka andra möjligheter finns det att bygga ut stereon, baslåda, extra förstärkare etc. Är standardhögtalarna byggda för mer effekt än det som levereras som standard?
av Fred
yuphin skrev:På dashbordet framme så finns det ju ett "högtalar galler". Finns det något under gallret som standard på XC70 eller kan man köpa till en extra högtalare och montera där? Jag har lyssnat, men kan inte höra något ljud så jag misstänker att jag inte har någon högtalare där.
Vilka andra möjligheter finns det att bygga ut stereon, baslåda, extra förstärkare etc. Är standardhögtalarna byggda för mer effekt än det som levereras som standard?
Gör en sökning!! Speciellt i avdelningen bilstereo!! Det finns en massa information om hur stereosystemen fungerar avseende stereomedeller, högtalare, förstärkare etc etc. Jag själv har skrivit en hel del om dessa saker så du kan ju söka bland mina inlägg också, men jag tänker inte svara på frågor som redan är besvarade på andra ställen på forumet.

Mvh
/Fred
av S.t.r.a.n.D
I denna länken, http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 249613.htm, kan du läsa lite om det olika ljudsystemen som finns till våra bilar.
Om du har HU-603 så har du antingen lägsta, Performance, eller mellannivån, High Performance.
Högtalaren i instrumentbrädan tror jag bara Premium Sound har (högsta nivån).
Performance har inget slutsteg. Om du har High Performance har du ett 200W slutsteg under passagerarstolen, svart triangelformad. Premium Sound har 300W slutsteg.
För varje steg är det bättre och bättre högtalare.

Volvo orginal baslåda finns för montering ovanpå reservhjulet. http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... efault.htm

Surfa runt på sidan där under Ljudsystem så finns det endel att läsa.
av yuphin
RoadKiller skrev:I denna länken, http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 249613.htm, kan du läsa lite om det olika ljudsystemen som finns till våra bilar.
Om du har HU-603 så har du antingen lägsta, Performance, eller mellannivån, High Performance.
Performance har inget slutsteg. Om du har High Performance har du ett 200W slutsteg under passagerarstolen, svart triangelformad. Premium Sound har 300W slutsteg.

Volvo orginal baslåda finns för montering ovanpå reservhjulet. http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... efault.htm

Tack så mycket..ska krypa under passagerarstolen senare idag då :)
Så om man har högtalargallret i instrumentbrädan betyder det inte att jag har någon högtalare där?
Kan man montera Volvo original baslåda oberoende av vilket nivå man har på ljudsystemet?
av S.t.r.a.n.D
yuphin skrev:
RoadKiller skrev:I denna länken, http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 249613.htm, kan du läsa lite om det olika ljudsystemen som finns till våra bilar.

Tack så mycket..ska krypa under passagerarstolen senare idag då :)
Så om man har högtalargallret i instrumentbrädan betyder det inte att jag har någon högtalare där?
Kan man montera Volvo original baslåda oberoende av vilket nivå man har på ljudsystemet?
Gallret sitter där oavsett om du har högtalare eller ej.
Du måste ha antingen High Performance eller Premium för att kunna montera sub. Alltså om du hittar ett slutsteg så går den att montera. För att se skillnad vilket steg du har så sitter det en klister lapp på steget, om den är blå så har du PA-200 (High Performance), om den är gul så har du PA-300 (Premium).

Det går ju att uppgradera ljudsystemen men det kostar väldigt mycket har jag hört. Största stereon, stora steget, de bästa högtalarna... Det drar snabbt iväg..
Användarvisningsbild
av Mini_ice
mellan 5-7000 för att få ett komplett premium system, då köpte jag högtalarna på skroten, och slutsteget på blocket, sen vart det lite krångel med HU´n (stereo enheten), jag köpte först en på blocket, men så visade det sig att det var tillverkad 2w för tidigt för min bil alltså en MY03 medans min bil är MY04, men då lyckades jag med hjälp av volvo byta in den stereon jag hade lägga emellan pengar och få en utbytesenhet.. Det drog upp mitt pris..

Naturligtvis beror det på hur mycket du smörar för de på skroten hur bra betalt de tar, sen gjorde jag ju allt jobb sj så där låg det ju inga kostnader, och det är rätt enkelt om man vet hur man gör..

OBS: Kollade aldrig vilken bil du hade men skriver detta för alla som läser! Du kan inte ha 100W högtalarna i framdörrarna med bara ett rakt galler du måste ha en invikning på gallret för att kunna få dit dessa, tror nästan alla s60 har det, värre med V70. Och Suben passar ej i s60 men i v 70, tänkt att s60´ns hatthylle högtalare ska fixa basljudet...
V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]