Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johdan
Var ute och åkte med bilen igår, då displayen visade motoreffekt nedsatt hade tomgång men vid gaspådrag hände ingenting!! efter att ha rullat ca 100m stannade även motorn sedan startade jag motorn igen och la i växeln och bilen gick som om ingenting hade hänt!!

Gasspjäll?? eller mjukvara?? eller vad kan det vara?

//Johan
av skarj
Johdan skrev:Var ute och åkte med bilen igår, då displayen visade motoreffekt nedsatt hade tomgång men vid gaspådrag hände ingenting!! efter att ha rullat ca 100m stannade även motorn sedan startade jag motorn igen och la i växeln och bilen gick som om ingenting hade hänt!!

//Johan
Är det geartroniclåda?
av Psyko
Johdan skrev:Var ute och åkte med bilen igår, då displayen visade motoreffekt nedsatt hade tomgång men vid gaspådrag hände ingenting!! efter att ha rullat ca 100m stannade även motorn sedan startade jag motorn igen och la i växeln och bilen gick som om ingenting hade hänt!!

//Johan
Det går inte svara på utan att veta vilka felkoder bilen har.
av skarj
Johdan skrev:Ja det är en geartronic
Anledningen till att jag frågar är att S80 T6:or har haft samma fel, och då är det lådan som är problemet. Om det är så i ditt fall eller änns samma låda kan jag inte svara på, det är bara ett tips att kolla upp.

På T6:orna så krävdes det ny mjukvara på volvoverkstad men ibland återkom samma problem efter ett tag, som jag förstått det kopplat till något problem med lådan, men jag kan vara ute och cykla. Då gick bilen in i "felsäkert läge" enkelt beskrivet med följd att den knappt kunde varva motorn något.
av Johdan
Psyko skrev:
Johdan skrev:Jag har felkoder! men ingen kod relaterar till till det här problemet.
Vad har du för felkoder på ECM då ?
ECM-130A Luftläckage insug
ECM-919A Motorstyrenhet-Felaktig signal
av Psyko
Johdan skrev:
Psyko skrev:
Johdan skrev:Jag har felkoder! men ingen kod relaterar till till det här problemet.
Vad har du för felkoder på ECM då ?
ECM-130A Luftläckage insug
ECM-919A Motorstyrenhet-Felaktig signal

Varför är dom inte relevanta då ?
130A kan mycket väl tyda på MAF om det nu inte är ett insugsläckage.
Är bilen trimmad ?
919A har jag nog aldrig sett

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok