Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

När man slår på helljus så tvärdör bilen, även om man bara blinkar till så stannar den :shock:

Någon idé?

Det kom pöttsligt, och höger blinkers lyser konstant, och höger framlampa glöder lite bara :shock:

Tack på förhand 8)

Nya fel längre ner !
Senast redigerad av 6 MoteX740, redigerad totalt 0 gång.
hade liknande problem med en gammal 740 jag hade !
det var jordfel någonstans vid helljusen - letade aldrig reda på riktigt var det var utan drog en extra jordkabel från helljusjorden vid höger helljus till batteriet.
(parallellt med den gamla jordkabeln alltså)
sen gick bilen ok !

/emwtur
Det finns en jordpunkt där på innerskärmen, en plåtbit med massa flatstift på. Skruva loss den och skrapa rent den och plåten bakom. Sätt tillbaka med en rejäl klick fett så håller det bilen ut. Det svarta relät på expansionskärlet som matar spridarna är jordat där, därför dör motorn.
Om du har en bränsledriven värmare, kanske. Men en elektrisk motorvärmare går på två hål i väggen och har inget med bilens elsystem att göra mer än att skyddsjorden ska vara kopplad till plåten.

Jord är egentligen fel att prata om på bilar, stomanslutning är korrekt. Jord är ett spett i backen kopplat via PEN till dom gulgröna i väggen...
Okej, Jag hittar ingen jordpungt där med massa flatstift, kan du berätta mer exakt vart den sitter? :shock:
Och nu startar bilen inte alls, den bara, Njön njön njön njön njön brum brum njön njön njön njön njön njön brum brum njön njön njön njön njön brum brum ... Osv
(Njön = startmotor, Brum = ett par tändningar)

Ideér ? :shock:

har felkod 1-1-1..
du kan ju testa min metod ovan !
leta reda på jordkabeln vid höger framljus - skarva på en kabel på den med en strömtjuv och dra den direkt till minuspolen på batteriet .
Detta löser inte problemet - det är "magnesyl"-lösning - det tar inte bort problemet men man har inte ont längre :-)

jag vet att jag är en dålig människa som föreslår sådana här lösningar - ni behöver inte påpeka det för mig !
/emwtur
Elpriset

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sydsverige[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" och[…]

Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]