Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
CarMan skrev:gasen är "ren" fins inga dampasticklar som kan sätta igen filtret
Det som Susanne har hört om igensatta filter härrör säkerligen från de tidigare problemen med kompressorernas olja som hamnade i bilens gassystem och kladdade igen. Det problemet är nästintill avhjälpt nu men visst samlas lite olja i filtret. Därför är det viktigt att gasfiltret byts/rengörs vid rätt serviceintervaller.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av gooose
Fred skrev:
strixi skrev:Hej,
Jag funderar stark på att köpa en bifuel V70.vet någon om det är en fördel att köpa en 06,07 eller 08. Är någon utav årsmodellerna mer uppdaterade än någon annan.
Hörde att man inte kan skifta mellan naturgas och biogas, då kan det sätta igen filterna och bilen kan få en ryckig gång ocg hacka sig fram.
känner ni igen detta.

Hälsningar Susanne ?:-/
Hej Susanne!

Volvo slutade tillverka Bi-Fuel -06 så det finns inga från -07/08. När det gäller skillnaderna på existerande Bi-Fuel så är det egentligen bara utseendet som skiljer. -05 kom det som kallas "Facelift" på V70 och S60 vilket bland annat innebar nya strålkastare/bakljus, ytterbackspeglar och lite annat lull-lull. Rent maskinellt är det inget avgörande som ändrats. Möjligen kan mjukvaror vara mer uppdaterade i nyare bilar men det kostar inte allt för mycket pengar att uppdatera en äldre bil.

En sak man bör kolla efter är om spjällhuset är av den nyare modellen eller inte. Den nya har en gul etikett medan den gamla har vit. Om bilen har en vit etikett så kommer ett byte med största sannolikhet bli nödvändigt framöver.

Att skifta mellan natur- och biogas är inga som helst problem! Ofta är biogasen till och med uppblandad med lite naturgas för att öka energiinnehållet.

Mvh
/Fred

Jag har ägt en V70 Classic Bi-Fuel -08 så det finns. 02-08 fanns denna motor i V70 Bi-Fuel

//Goose
av Fred
Då är jag felunderrättad...eller så är det så att produktionen upphörde -06 men att det fanns bilar kvar som såldes följande år? ?:-/

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av gooose
Bilen jag hade var "färdig byggd "07-07-11 lev 07-08-15 så den var inte något tidigare byggd men inte vanlig med senare åm av Bi-Fuel modellen

//Goose
av erjo81
Hej!
Läst ditt inlägg och tycker att det låter lite som mitt problem ( v70 2002 bi-fuel )Min bil blir konstigt i rondeller m.m också, fast den växlar inte till bensin utan motorn börjar lägga av helt enkelt , samtidigt luckar det mycket gas. Har hänt ca 10 gånger senaste 3-4 månader. Betalade nydligen 4500 kr till en bilverkstad ( skulle vilja nämna det fast förstår att jag inte få!) som säja att den är reperarat. Inte. Händade precis en vecka efter igen.De hade byt stegmotorn. Är det nån som känna igen dessa symptomer ?
Mvh, erjo81
PS: Sorry about the spelling! Hard language!
Användarvisningsbild
av CarMan
erjo81 skrev:Hej!
Läst ditt inlägg och tycker att det låter lite som mitt problem ( v70 2002 bi-fuel )Min bil blir konstigt i rondeller m.m också, fast den växlar inte till bensin utan motorn börjar lägga av helt enkelt , samtidigt luckar det mycket gas. Har hänt ca 10 gånger senaste 3-4 månader. Betalade nydligen 4500 kr till en bilverkstad ( skulle vilja nämna det fast förstår att jag inte få!) som säja att den är reperarat. Inte. Händade precis en vecka efter igen.De hade byt stegmotorn. Är det nån som känna igen dessa symptomer ?
Mvh, erjo81
PS: Sorry about the spelling! Hard language!
på en 02:a kan det vara flera olika saker, svårt att fast ställa ens med bilen på verkstan om nu felet inte är permanent. ännu svårare att gissa härifrån.

du har en tryck givare i stora tanken som kan strula, om den inte är tilverkad efter vecka 42 år 2002 eller så kan reduserings ventilen krångla, eller så är det det vanliga med olja i tankarna, eller så har du inte senaste mjukvaran.

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]