Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WSAB
Måste byta på höger sida.
Ska kolla vad ett kostar på Volvo.
Biltema tar 599 kr och jag misstänker att det är dubbelt så dyrt på Volvo.

Frågan är om det som Biltema säljer är så mycket sämre än det som Volvo har?

Nån som vet om det är likvärdiga lager eller inte?

Vill bara ha fakta-svar från er som verkligen vet och har erfarenheter, och inte allmänna omdömen att Biltemas grejer bara är skit.
Finns många grejer där som är både bra och prisvärda.
finns en tråd här där en kille bytte till biltema lager o det gick av efter 300 mil. fick då ett nytt lager o även detta gick av efter 300 mil.
efter detta så togs lagret bort från hyllan (jag har inte hört om nån återkallelse) så om dom har lager i dag så lär det inte vara samma skit. men inte är det samma som orginal, det ska man inte inbillasig.
Det är nog svårt att inte lägga in värderingar i en sådan här tråd. Men jag har aldrig upplevt problem med lågpris butikers hjullager, men jag sitter på en komplett verkstad och tycker att det är kul att "mecka". Om du känner osäkerhet så skall du gå på det dyrare lagret, men jag tror att det är minst lika viktigt med vem och på vilket sätt lagret bytts.
när jag bytte bägge på en polares bil för ett par år sen köpte vi biltemas, har funkat bra än så länge!! då tog meca ca 1500 om jag inte minns fel, då kan du lätt räkna ut att volvo tar mer än dubbla biltemapriset, det är det inte värt, hade biltema haft för mycket reklamationer hade dom slutat sälja lager!!
av *pettson*
CarMan skrev:finns en tråd här där en kille bytte till biltema lager o det gick av efter 300 mil. fick då ett nytt lager o även detta gick av efter 300 mil.
efter detta så togs lagret bort från hyllan (jag har inte hört om nån återkallelse) så om dom har lager i dag så lär det inte vara samma skit. men inte är det samma som orginal, det ska man inte inbillasig.
Samtidigt får vi inte förglömma att det ändå sålts såna lager i drygt ett år innan tråden kom. Och tråden är det ENDA kända fallet av havererade lager på S80. Trots att det nu konstigt nog hände två ggr för samma person. Inga andra fall har varesej stått i press eller hörts talats om. Och folk är snabba med skvaller ändå.
Men som sagt lagren var borta och är det fortfarande tror jag (till S80). Dock är väl lagerkonstruktionen samma till 70 serien 99-00? Och dom säljs mej veterligen utan att nån larmat eller haft problem.
Vad jag kan läsa mig till så är det en V70 00 som det gäller och det handlar ju om tunga bilar fram, det visar flera trådar i just det ämnet. Och mina tidigare erfarenheter säjer att hjullager skall monteras på rätt sätt. Var jäkligt försiktig med renhet och moment. Och vad jag hittar så har biltema kvar de flesta lager satser som kan vara intressanta till våra kärror.
Kollade på skruvat.se och dom tog 890 kr för ett lager.
Kollade sen på världens "dyraste" kedjas hemsida Mekonomen, och där kostade lagret 1548 kr!!!

Var också in på Biltemas hemsida och dom har lager till S 80 som nån antyder att det inte ska finnas.
Enligt artikelnummret så är det samma lager som till V 70N vilket är logiskt eftersom dom har chassin som är mycket nära släkt med varandra.

Det stod så här på Biltemas hemsida, citat:

Hjullagersatserna innehåller allt det som behövs för en renovering: Erforderliga lager, packboxar, etc. Kvalitetslager och andra detaljer kommer från de stora välkända tillverkarna.
av *pettson*
WSAB skrev:Kollade på skruvat.se och dom tog 890 kr för ett lager.
Kollade sen på världens "dyraste" kedjas hemsida Mekonomen, och där kostade lagret 1548 kr!!!

Var också in på Biltemas hemsida och dom har lager till S 80 som nån antyder att det inte ska finnas.
Enligt artikelnummret så är det samma lager som till V 70N vilket är logiskt eftersom dom har chassin som är mycket nära släkt med varandra.

Det stod så här på Biltemas hemsida, citat:

Hjullagersatserna innehåller allt det som behövs för en renovering: Erforderliga lager, packboxar, etc. Kvalitetslager och andra detaljer kommer från de stora välkända tillverkarna.
hmm antingen är lagren tillbaka, eller så har dom inte uppdaterat hemsidan. Hursomhelst så jag är iallafall inte det minsta rädd för *billigare* lager. Jag vet ju hur mycket pålägg det är på sakerna vid vanlig kundförsäljning. Den som nekar till dom enorma påläggen ljuger friskt. Utgår man ifrån mekonomen så har en mekonomenverkstad ca 30% på delarna. Då ska vi inte glömma att butiken naturligtvis inte går lottlös då, utan mera än gärna säljer för just 30% mindre pris.
Mekonomen gross har innan dess sugit på bitarna och innan dom fick sitt så sög KG knutsson på delarna. Så den som tror att prisskillnaderna till största del beror på att man får nåt dubbelt så fint har misstagit sej grovt.
Nu har jag kollat lite mer priser och Volvo tog 1750 kr för lagret.
Kollade även på 2 lokala bilreservdels-butiker som inte ingår i nån kedja, och där kostade dom 1400 kr och 1500 kr.

Nej, det blir Biltemas lager för mig. Får ju 3 st. där för samma pris som Volvo ska ha för ett, så jag chansar att det funkar okej.
Tändningen helt fel

:-D :-D :-D

Byta länkarmslagring fram

Gäller alltså v50

Varning, polera inte med för högt varvta[…]

World of Volvo

Okej, tack :-) Ska försöka planera in e[…]