Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cybermunk
Ja som det står i trådhuvudet så undrar jag om det är några som är modiga nog att erkänna sina blunders under bilmek/kontroll.

Själv lyckades jag bränna sladdarna till mätpinnarna på min multimeter då jag skulle mäta batteriet i bilen missade att båda pinnarna låg an mot pol (hade plockat bort dom och lagt dom på batteriet, åt varsit håll) och vred reglaget för att ställa ner likströmsspänningen från 200 till 20 men råkade klacka för långt så den gick ner på 200 mV inte så bra där brann sladdarna.
av *pettson*
Servat bil (Diesel taxi) och tryckt in papper i massmätarens hål innan jag blåste ur filterboxen. Chauffören störde naturligtvis mitt i momentet med en del andra frågor och ville jag skulle med o kika osv. Summa summarum, glömde ta bort pappret och slog ihop allt. Chauffören återkom efter 5 min och klagade på att bilen var otroligt slö, blev helt iskall, tog in bilen snabbt, slet isär kopplingen, slet ur pappret och ihop igen (2min jobb) Förklarade som det var.. Chauffören blev hur lycklig som helst eftersom han trodde att hans dieseloptimering pajjat..
Användarvisningsbild
av Funk
Tja några tabbar har man väl gjort genom åren... det som Pettson skriver om att bli störd i sina rutiner kan få det mesta att gå åt skogen. Jag har bl. a vid ett tillfälle fyllt på olja utan att ha monterat tillbaka oljepluggen :roll: efter att ha blivit distraherad av ett brandlarm en gång. Några gånger i sin ungdom har man väl dessutom skapat gnistregn med hjälp av ringnyckeln vid batteriarbeten innan man lärt sig att alltid montera jorden sist.

/Thomas
Användarvisningsbild
av cybermunk
Det där med batteriet sitter i sedan jag var på praktikplats på en bilfirma och dom sa ALLTID att man skulle koppla den jord sen Plusen och sedan koppla på dom i den ordningen me plus sen Jord
Användarvisningsbild
av Tomas88
Kom nu att tänka på en gång jag fyllde på olja på min förra bil (240).
När jag fyllt på lite la jag på oljepåfyllningslocket och kontrollerade nivån. Nivån var korrekt och jag satte tillbaka stickan men glömde att skruva fast locket.

När jag senare körde iväg med bilen hade locket trillat av vilket jag naturligtvis inte märkte. Skulle hämta min bror hos en kompis och körde därmed en sträcka på ca 5 mil tur och retur. När jag stannade bilen tyckte jag det luktade lite bränt (olja på grenröret), men tänkte inte mer på detta.

Inte förrens dagen efter hittade min pappa ett överkört oljepåfyllningslock i snön och undrade om jag kände till vad det kom från.
:evil: Jag kände direkt igen locket och förstod vad som hänt.
Tog en bild på eländet.

Bild

Förvånansvärt nog hade det inte försvunnit mer än en halvliter olja så motorn hade inta tagit någon skada.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Tomas: På mammas mazda glömde vi att skruva dit locket, det som hände var att det luktade olja i kupén , inget annat :wink:
Användarvisningsbild
av cybermunk
Mer komik än miss, då detta hände när vi skulle ha "garagelektion" på körskolan och jag hamnade i en grupp med 6 tjejer solo som kille :D Tjejerna fick gå över motorrummet medans jag stod och tittade på och påpekade när dom gjorde någe fel sen när vi alla skulle visa vart grejerna satt så gick jag fram stängde motorhuven och pekade på allt utanpå huven. Detta ser jag som rätt roligt, för inte ens lärarena fattade hur jag hade kunnat detta kunde peka inom 3 cm på påfyllnadslock och stickan satt. mohahaha

Bilen i fråga var en Saab 9-3 1.9 TiD
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja, vist kan jag bjuda pålite tabbar. jag har ju jobat i branchen et tag, o varjedag grå ju inte som man tänktsig.

jag får ju in ca 7st bilar/dag, det blir 35 bilar/vecka & 140 bilar/månad eller ca 1500 bilar/år så på 15 år har man väll gojort en o annan tabbe, konstigt vore det väll annars!

jag hissa upp en transit en gång med garage domkraft på framaxelbalken, bilen var krockskadad o jag skulle ställa den på palbockar för att byta fjäderben (stående på golvet) jag villa ha den högt så jag hissa max på en stor garagedomgraft, alla so hissar med en garagedomkraft vet att man islutet inte lyfter så mycke, utan mäst drar bilen åtsig... PANG så gled den av o sen så satt domkraften i oljetrogen tisället.

spola lådan på en V70 engång, o la "tydligen" bara tillbaka retur röret man spolar ur, sitället för att skruva fast det. ändå kom jag flera kilometer innan oljan var slut / bilan sluta att dra.

Gjorde första service på en XC90 D5 (innan bilen ens var ett år) av nån anledning fylde jag inte på olja. sen några år tilbaka har man slopat olje tryckskontakten & oljenyvåvarningen varnar inte fören oljan varit uppe i max mängd o sen försvinner (tack för den funktionen volvo)
jag prvkörde 2-3km utan att höra eller känna nått. kunder körde ytligare 3-4km sen stana den för gott. (kostade 70 000:- att reparera)

sen har man väll hur många gånger som helst glömt att trampa ut bromsarna efter klossbyte, men än sålänge har jag fått stopp på bilarna.

sen förekomer det att man gör småsaker så som bryta av nån panel eller lknande, men det är ju så enkelt o snabt att byta så det räknas ju knapt (riktigt skönt med snabba leveranser)

jag har monteat dragkrok på fel bil oxå, men det är jag igentligen oskylldig till, då det inte var jag som blandatihopp regnimmrena)

jag har kört in i ett bord med en ny bil (inge såld) flytta på en bil i hallen, o det var reklam på vindrutan, så jag såg inte bordet, det gick så sakta så det syndes inget på bilen (jag stod 40cm från bordet) men ändå skämmit.

jag har säkert gjort fler saker...

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]