emwtur skrev:Det kan ju vara glappkontakt - eller att mätvärdena från den ligger på gränsen.
Ta ur säkring 1 bakom askkoppen och sätt tillbaka den igen så skall lampan släckas.
När väl lampan tänts, så lyser den tills den återställs ( enligt ovan)
( min tänds ungfär var tredje vecka - jag märker ingen skillnad när den lyser eller är släckt på gång eller bensin-förbrukning )
/emwtur
Kan det vara dåligt kontakt i kabelanslutningen till LMM:n? har provat många gånger att ta ur den, starta bilen, stånga av och sätta i den igen. Inga stift är böjda eller så. Vad är det som gör att värdena är dåliga? Om jag släcker lampan kommer den antagligen tändas snart igen om det är något fel att värdena är dåligt. Hur funkar den LMM:n?
dalldall skrev:kör du utan lmm tänds lampan, det gjorde den på min.
Det gör den på min men skulle jag tro. Just nu lyser den om den är inkopplad och urkopplad. Men när den är urkopplad går bilen dåligt med ojämn och låg tomgång, jag får hjälpa till med gas så att den inte dör. LMM:ns funktion värkar det inte vara något större fel på.
Jocke S. skrev:Vilken spänning hade du mellan stift 2 & 3 med tändningen på? LMM ska vara inkopplad när du mäter...
Minns inte det just nu men ska mäta igen imorgon så ska jag lägga det på minnet.
Hittade denna i en tråd här på forumet och gick efter den när jag mätte.
* Tändning av.
* Lossa kontakten till LMM.
* Peta bak gummit mot kabeln (så du når trådarna in i kontakten). Mät från denna sida...
* Resistans mellan stift 1 och chassi = 0 ohm.
* Koppla in kontakten till LMM.
* Tändning på (varningslampor lyser i panelen).
* Spänning mellan stift 2 och chassi = 0 volt.
* Spänning mellan stift 3 och stift 2 = inom ramen 1,35 till 1,42 volt.
* Spänning mellan stift 5 och chassi = Batterispänning.
* Starta motorn.
* Spänning mellan stift 2 och chassi = 0 volt.
* Spänning mellan stift 3 och stift 2 = ca 2,3 volt (ökar med varvtalet).
Jag kan ju skriva ner resultaten och lägga upp dom men det gör jag imorgon.
Tackar så mycket för era tips och eran hjälp hitills

-)