Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu är rotor, fördelarlock och stift bytta. Och visst, jämför man de gamla med nyinköpta så VAR det nog inte så bra ställt med det där iaf...;) Skrev ju tidigare att det inte var så farligt.
Men de var det onekligen. 8)

Sen har jag gjort ytterliggare "tankafullttestet" efter ca 13 mils lugn stadskörning. Då var jag uppe på 1.4l/mil igen... :(
Fast de var ju iofs innan byte av stift osv. Men med lagad luftslang mellan burken och insuget.
Bara att hoppas att det kan bli bättre nu med nytt luftfilter,stift, rotor, fördelarlock och hel insugsslang.

För blir det inte det vet jag inte riktigt VAD jag ska göra för något?

Vad är nästa steg s.a.s.?

Fridens...
av *pettson*
magfei skrev:Nu är rotor, fördelarlock och stift bytta. Och visst, jämför man de gamla med nyinköpta så VAR det nog inte så bra ställt med det där iaf...;) Skrev ju tidigare att det inte var så farligt.
Men de var det onekligen. 8)

Sen har jag gjort ytterliggare "tankafullttestet" efter ca 13 mils lugn stadskörning. Då var jag uppe på 1.4l/mil igen... :(
Fast de var ju iofs innan byte av stift osv. Men med lagad luftslang mellan burken och insuget.
Bara att hoppas att det kan bli bättre nu med nytt luftfilter,stift, rotor, fördelarlock och hel insugsslang.

För blir det inte det vet jag inte riktigt VAD jag ska göra för något?

Vad är nästa steg s.a.s.?

Fridens...
Nästa steg blir att byta bil.. Jag vet inte hur jag ska kunna berätta kort vad som sker i din motorstyrning, men jag säger såhär, din motor kommer aldrig ned under 1,2 liter/ mil i stadstrafik på grund av sin insprutningskonstruktion.
AHA! Tack Pettson. Då fattar jag lite mer... ;)

Och är det så med en S40? Jamen då så... :)
Tack för den infon.

Det är bara att gilla läget mao.
För bilen gillar jag ju, Och vill behålla... 8) :lol:

Nu har jag, som sagt, nyss bytt rotor, stift och fördelarlock.
Och jag kan faktiskt rent fysiskt se på tankmätaren att det verkar ha gått ner en del i förbrukning.
Fast det kan ju vara så att jag lurar mig själv, eftersom jag så gärna VILL att det är så! :mrgreen:

Ska göra ytterliggare ett "tankafullttest" snart.
Återkommer givetvis med resultatet.

Fridens...
magfei skrev:AHA! Tack Pettson. Då fattar jag lite mer... ;)

Och är det så med en S40? Jamen då så... :)
Tack för den infon.

Det är bara att gilla läget mao.
För bilen gillar jag ju, Och vill behålla... 8) :lol:

Nu har jag, som sagt, nyss bytt rotor, stift och fördelarlock.
Och jag kan faktiskt rent fysiskt se på tankmätaren att det verkar ha gått ner en del i förbrukning.
Fast det kan ju vara så att jag lurar mig själv, eftersom jag så gärna VILL att det är så! :mrgreen:

Ska göra ytterliggare ett "tankafullttest" snart.
Återkommer givetvis med resultatet.

Fridens...
Jag tror det är bara att gilla läget! :-)-)
Har själv haft massa stadskörning denna vecka o hamnade på 1,4l/milen. Tanka o mäta för skojs skull då det är ändå så ett diskussionsämne här på forumet. Då var knappast gubbkörning iförsig... :wink:
NU har jag testat. Igen... ;)
Visserligen inte så lång sträcka stadskörning. Men ändå...

Körde 8.14 mil lugn körning med nya tänddelar alltså. (se ovan)
Och tro det eller ej. Nu ligger den på 1.22l/mil. Hade dragit 9.97 liter på den sträckan.
Vilket ju är en förbättring från tidigare.

Och tror, som sagt, att jag får gilla läget nu :-)-) ;)
1.2 är väl acceptabelt för en sån här bil antar jag? (aldrig haft sån här bil innan)

Ska köra lite landsväg snart, och återkommer med lite siffror för "lätt blandad" körning... (Om de nu finns en sådan variant, lätt blandad... :lol: )

Fridens...
Min bil som är mindre, lättare och modernare (men fyrhjulsdriven) drog som jämförelse 1,45 liter milen sista tanken. Mestadels lugn stadskörning men inga köer.

Det är 3 dl mer per mil än min tidigare BMW 530. Inte helt nöjd med förbrukningen kan man säga.
magfei skrev:NU har jag testat. Igen... ;)
Visserligen inte så lång sträcka stadskörning. Men ändå...

Körde 8.14 mil lugn körning med nya tänddelar alltså. (se ovan)
Och tro det eller ej. Nu ligger den på 1.22l/mil. Hade dragit 9.97 liter på den sträckan.
Vilket ju är en förbättring från tidigare.

Och tror, som sagt, att jag får gilla läget nu :-)-) ;)
1.2 är väl acceptabelt för en sån här bil antar jag? (aldrig haft sån här bil innan)

Ska köra lite landsväg snart, och återkommer med lite siffror för "lätt blandad" körning... (Om de nu finns en sådan variant, lätt blandad... :lol: )

Fridens...
1,2 är helt okej... :-)-)
andreas_lofgren skrev:Min bil som är mindre, lättare och modernare (men fyrhjulsdriven) drog som jämförelse 1,45 liter milen sista tanken. Mestadels lugn stadskörning men inga köer.

Det är 3 dl mer per mil än min tidigare BMW 530. Inte helt nöjd med förbrukningen kan man säga.

O*SCH!!! Det var saftigt för en modern bil!
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]