Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Laell
Efter att bilen hade stått ungefär en vecka utan batteri märkte jag att ljudet bara kom från vänster högtalare. Kollade inställningarna i stereon och balansen var inställd på just vänster högtalare. Jag är ganska säker på att jag inte gjorde den inställningen själv innan batteriet plockades bort.

Så jag flyttade balansen till mitten och då lät det som att mottagningen på radion blev dålig. Även ljudet från cd-uppspelning blev dåligt. Jag provade då att flytta tillbaka balansen till vänster och sedan höger högtalare. Då vart ljudet mer eller mindre som det skulle vara, samtidigt som ljudet fortsatte spelas lika mycket från båda högtalarna.

Och så beter den sig fortfarande.
Balansen inställd på mitten = dåligt ljud.
Balansen inställd till höger eller vänster högtalare = ljudet okej, verklig balans i mitten.

Anledningen till att batteriet har varit bortplockat är en liten krock som bara krossade lyktor och plastdelar mellan grill och kylare och sänkte kofångaren lite, och inte borde ha påverkat stereon; och jag är även ganska säker på att stereon betedde sig normalt efter krocken, före batteriborttagningen/reparationen.

Egentligen har jag inget problem eftersom jag bara låter balansen vara inställd på höger eller vänster och ljudet kommer från båda sidorna, men kan strömlösheten ha orsakat detta och finns det nåt man kan prova att göra åt det? Jag har pillat lite på övriga inställningar men inte hittat något.

Stereon är en Blaupunkt Dresden MP34.
Högtalarna (fram) är nybytta sen någon månad och har fungerat som de ska hittills. Rockford Fosgate P152C.
av Laell
Misstänker att det är så här.
Balansen inställd till vänster: Allt ljud som borde komma ur vänster högtalare kommer ur båda högtalarna. Inget ljud som borde komma ur höger högtalare kommer ut någonstans.
Därför försvinner kan det låta så här när man lyssnar på Bandit: "Bandit ... tre". "Etthundrasex" faller alltså bort, beroende på vad balansen är inställd på för högtalare.

Kan det vara lönt att skaffa en ny stereo, eller är det troligen någon annan stans felet sitter?
Användarvisningsbild
av Funk
Det låter som om det är dags att koppla ur stereon och kolla så att alla kopplingar är som dom skall till att börja med...
Prova sedan kanske att låna en annan stereo med ISO koppling (för det har den väl..) och prova i din bil.

/Thomas

Får gratulera!! Vad hade du för miltal[…]

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]