Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Micke69
Kan någon hjälpa mig?

Skulle alldeles nyss köra in min volvo V70 -02 i garaget. Tog ut nyckeln ur tändningslåset eftersom garagenyckel sitter på densamma. öppnar dörren sätter mig i bilen och vrider om ....STENDÖD ? ?:-/ Inga felmeddelanden indikerar på displayen... Nytt batteri.... Bensin i tanken... :lol: Vad hände? Är det möjligtvis någon som varit ut för detta "fenomen"? Bilen har gått 11.500 mil...

TACKSAM FÖR SVAR!!!
av bonzo2
Försök med en annan nyckel, det kan ju vara just startspärren som inte funkar ihop med den nyckeln. Alltid värt att pröva.....
Funkar allt annat då...??
Vad är det för motor du har ??
av Micke69
Har varit ute å kämpat med bilen.... Provat med andra nycklar...men nej!!! Men efter det att jag "höll i" ett litet längre tag med nyckeln i startläget så... startade den!!! :D Aktivering av startspärr...vad innebär det? Kanske va det som var felet trots allt då? Med vad och hur aktiverar man den då?
av Hans995
[quote="Micke69"]
Tog ut nyckeln ur tändningslåset eftersom garagenyckel sitter på densamma. [quote]

Är inget proffs men läste i instruktionsboken att man inte skall ha andra nycklar eller metallföremål på samma knippa då det kan aktivera startspärren. Hur man avaktiverar den har jag inte koll på.
av CoqRouge
Blir att åka till Volvo tyvärr.

Frågan om att avaktivera startspärren har varit uppe tidigare och det är ingen kunskap som ska spridas på forumet.
av CoqRouge
[quote="] Aktivering av startspärr...vad innebär det? Kanske va det som var felet trots allt då? Med vad och hur aktiverar man den då?[/quote]

Spärren är lag på alla bilar sen -97 (??). Den ser till att endast de rätta nycklarna kan starta bilen. Man programmerar in nycklarna och det finns sensorer som känner av dom samtidigt du startar bilen.

Bra tex om du tappar bort nyckeln, då kan ingen använda den om den spärras.

Ibland kan startspärren gå igång på nästan vad som helst. Svårt att säga vad som hände just i ditt fall.
av Micke69
TACK SÅ MYCKET för alla svaren.... Bilen går som vanligt igen... :) Så man får väl hoppas att det endast var tillfälligt! :roll:
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw