Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Jag är ny här på forumet, men är en gammal Volvofantast som åkt V50T5 Summum, XC70 2,5T Summum, XC90 3,2 Summum vid sidan av en japansk hobbybil som använts på bana och vid utställning.

Jhar kommit över en V70II T6 Summum (med allt, då menar jag all utrustning) för en bra peng. Bilen har tagits upp till mig från VPS av min bilhandlare i Nacka. Vad som var positivt när bilen kom upp var att den endast hade gått 40 mil, den är alltså ny men jag betalar för en bil som är nästan två år gammal.

Enligt VV är den tillverkad 200706, men har aldrig varit i trafik och har ingen ägare då den ägts Volvo i GBG under hela dess livslängd. Nu till min fråga, hur skall man då tillgodoräkna sig garantien på denna bil. Volvohandlaren här uppe i Nacka vill erbjuda mig Maxitrygg 24mån alt. 2000 mil. Kass tycker jag, eftersom bilen aldrig har varit i trafik och garantien borde börja löpa när bilen blir påställd och två år framåt. Men enligt handlaren har garantien börjat rulla trots att bilen varit avställt fom första tillverkningsdag.

Hur tycker ni man skall göra för att få bästa möjliga villkor vd köpet som jag iaf kommer att göra. Bilder kommer 8)

Här kommer annonsen på min XC90 om någon känner sig sugen att göra ett klipp.....
http://www.blocket.se/vi/18686129.htm

Mvh
/C
Först, grattis till ett bra köp!

Det andra; garantin börjar gälla när bilen tas i trafik första gången. MEN, om den är inreggad där Volvo PV står som ägare så gäller det från det datumet. Står det däremot 0 ägare på den och den aldrig har tagits i trafik av Volvo så börjar garantin gälla från den dagen då du tar den i trafik.
Min Volvoåterförsäljare påstår att det inte spelar någon roll om den aldrig har varit i trafik, och att den kommer att räknas som en begagnad bil. Jag kommer endast att få Maxitrygg 24mån alt. max 2000 mil av dom. Vem kan på Volvo kan eventuellt svara på detta och klargöra saken för mig och min återförsäljare. Jag tycker detta låter absurt då bilen aldrig varit i trafik och den aldrig har haft någon ägare.

Enligt VV, har den besiktningsperiod 20100501-20100930. Fordonet tillverkat 200706, avställd 20070626. Typgodkännandedatum är 20070409. Nu den 20081201 har Bilia i Nacka förvärvat den som skall sälja den vidare till mig i slutet av veckan.

Mvh
/C
Nybilsgarantin ska börja gälla från det datum som bilen tagits i trafik. Att bilen är avställd 20070626 tycker jag indikerar att bilen har varit tagen i trafik där innan.

Jag förstår inte hur du kan skriva att bilen gått 40 mil men aldrig tagits i trafik? Har de kört bilen oreggad?
Enligt VV så har den aldrig varit i trafik, inga ägare. Men det står även att den är avställd 20070626. Förstår om det verkar konstigt men det är det som står i registret. Sedan att den gått 40 mil gör inte saken lättare att förstå. Bilen har troligtvis varit en pressbil alternativt visningsbil på inhängnande områden.

Jag har varit i kontakt med VPS direkt nu på morgonen och första beskedet vara att garantien skulle gälla fom första tillverkningsdag i detta ärende, men dom ångrade sig snabbt till att garantien skulle gälla fom första dagen som Bilia tog över ägandet dvs 20081201. Garantiansvarig som satt i möte lovade att återkomma under dagen med ett definitivt besked.

/C
Maximilian skrev: Jhar kommit över en V70II T6 Summum för en bra peng.
Kan väl hänga ihop med detta kanske, om priset är riktigt lågt så är det väl inte så kostigt att:
Maximilian skrev:Volvohandlaren här uppe i Nacka vill erbjuda mig Maxitrygg 24mån alt. 2000 mil. Kass tycker jag
Då bilen rullat 40mil så har den ju med all säkerhet varit i trafik, självklart
så har garantierna börjat rulla och upphör med andra ord nånstans
under sommarn 09, förstår ärligt talat inte vad problemet är, hade den haft nybilsgaranti
så hade den ju följt bilen, och då hade du givetvis fått utnyttja den, Bilia hade varit mer än glada om så var fallet, då man
faktiskt betalar för MaxiTrygg garantin.
Att den aldrig haft en registrerad ägare stämmer knappast, då jag
jobbar på Bilia själv och hanterat X antal bilar från VPS begagnatlager
så kan jag bara säga att dina uppgifter inte verkar korrekta.
Jensen skrev:Då bilen rullat 40mil så har den ju med all säkerhet varit i trafik, självklart
så har garantierna börjat rulla och upphör med andra ord nånstans
under sommarn 09, förstår ärligt talat inte vad problemet är, hade den haft nybilsgaranti
så hade den ju följt bilen, och då hade du givetvis fått utnyttja den, Bilia hade varit mer än glada om så var fallet, då man
faktiskt betalar för MaxiTrygg garantin.
Att den aldrig haft en registrerad ägare stämmer knappast, då jag
jobbar på Bilia själv och hanterat X antal bilar från VPS begagnatlager
så kan jag bara säga att dina uppgifter inte verkar korrekta.
Men bilen kan ha gått internt, då behöver dom inte ha tagit den i trafik. Såg en S40 T5 MY04 som hade första reg.datum 2007-någonting. 13000mil.....

Vet inte om tillverkningsdatumet har någon betydelse, men en bil kan väl säljas som ny ända upp till 60 mil?
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]