Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av hans
Klarar volvos M-vevstakar högt laddtryck och högt varv i en b230et som i övrigt är orginal förutom att den är chippad? Vad är ett rimligt pris för dessa vevstakarna?
av Ebbe
hans skrev:Klarar volvos M-vevstakar högt laddtryck och högt varv i en b230et som i övrigt är orginal förutom att den är chippad? Vad är ett rimligt pris för dessa vevstakarna?
Vad är högt varv? Vad är högt laddtryck?
Eftersom det främst är kammen som bestämmer var maxvarvgränsen går så lär det inte ge nåt att tokvarva motorn. Du höjer effekten med chip, men knappast toppvarvet på motorn. Visst, du kan säkert varva mer, men det ger inte mer effekt för det!
Med högt laddtryck >1bar behövs i första hand vettiga kolvar (smidda)
om du ska få nån livslängd på motorn. Gasar man försiktigt så håller nog orginal, men det verkar inte som om du ska göra det :D
M-stakarna bör man kunna få för runt 200-250kr/st. M-stakarna är mera hållbara och är lämpliga vid trimmning. Satsa på en vettig kam och lite portningsjobb på toppen!
Ebbe
av Addekarlsson
Så ska man även tänka på att en original 7/900 intercooler inte tål längre belastningar på tryck över 1 bar heller. Då blir det till att montera i en intercooler helt i aluminium, typ omsvetsad iveco eller liknande (för att vara säker på att man inte blåser sin intercooler alltså). För en del har tur och kan ladda massor under långa tider, medans andra inte kan ladda över 0.8 bar ens utan att skjuta gavlarna på sin intercooler.
Min har hittills klarat 1.5++ bar vid peak'ar, men inget jag tänker lita på.
För jag har fortfarande problem med skenladd, speciellt när det blir kallare än -10 grader.
Högt laddtryck innebär stor försiktighet när man inte har förberett för dessa krafter som blir vid högre effektuttag.

Sen, ska man börja fundera på laddtryck uppemot 1.5 bar, då får man se över sprutet en hel del oxå. Risken för knackningar blir överhängande när man lägger på lite laddtryck, och motorn inte får soppa som kan hantera det laddtrycket. Se min tråd i foto vad som hände med min 780 när det vart "lite" skenladd. Det vart en topprenovering där slutsumman hamnade på 12 000 kr.
Så man får tänka till innan man börjar höja laddtrycket 0.9-1.0 bar. Även ska man då tänka på att man tankar 98 oktan eller högre.
Nu vet jag inte exakt vad min laddade då, men numera har jag en graderat tryckmätare som går till 1.5 bar, och det bottnar jag lätt om jag vill. Det motstarar ca 1.7 bar.

Så lite mer info om vad du har i tankarna, så kan vi andra komma mer lite mer konkret fakta om vad du behöver åtgärda för att lyckas med dina planer. :D

Mvh/ Adde
av hans
Motorn är som sagt orginal förutom ett chip men jag funderar på att plocka i en annan vassare kam och höja laddtrycket så mycket det går med orginalturbon tills det börjar spika och chansa lite med IC:n. Har hört att orginalstakarna är klena och tål max 0.9 i ladd. varvstoppet ligger som orginal vid 6200 men jag undrar hur mycket jag kan höja det om jag använder m-vevstakar och hur mycket effekt ett par m-vevstakar tål. jag funderar även på att köra på etanol eftersom det har högre oktantal, då med höjt bränsletryck.
Är inte kolvarna i b230et smidda mahlekolvar som orginal?
av Addekarlsson
Att mata på tills det spikar, då har det redan gått för långt... En ynka liten spikning kan orsaka tragedier värre än du anar. Samtidigt så kan andra köra med konstant spikning utan att nått händer. Sjukt men sant.

Att originalstakarna tål max 0.9 bar laddtryck, det är vad jag vet under längre belastningar. Men det är ju dumt att chansa, för en del har tur och andra har otur.
Vad m-stakarna tål vet jag inte, men dom bör ju ska klara mer än original i alla fall.

Du säger ett chip? Vilket är det som är bytt? Man bör byta 2 chip innan man ger sig på överladd mm. Tändningschip och bränslechip. Bara det ena gör ingen större nytta vid dom effektuttag du siktar på.

Men du bör kunna lägga dig på max 1.0 bar om motorn i sig är fräsch, och du får allt att lira som det ska.
Höja varvtalet är inget som hjälper dig, eftersom turbon inte orkar med på högre varv. Då är lixom nöjet borta. För att nyttja varvtalet måste du byta till annan turbo, men då får du istället inget alls från botten/mitten.
Så låt varvtalet ligga kvar du, och satsa på laddtrycket istället.

Genom att pressa btr kan du höja soppatrycket, Pressa btr ca 3-4 millimeter ökar soppatrycket 1 bar, vilket bör räcka en bit i alla fall. :D

Kolvarna i B23ET är mahle, inte i B230ET vad jag vet. Men jag kan mycket väl ha fel där...

Och alla idéer du får används på egen risk. Bara för att det fungerar för vissa, innebär det inte att det fungerar för alla.
Vill bara påpeka det, så ingen gör som jag säger och sen försöker ge mig skulden för att det gick åt *censur*. :wink:

Mvh/ Adde
av hans
Att mata på tills det spikar, då har det redan gått för långt... En ynka liten spikning kan orsaka tragedier värre än du anar. Samtidigt så kan andra köra med konstant spikning utan att nått händer. Sjukt men sant.

Att originalstakarna tål max 0.9 bar laddtryck, det är vad jag vet under längre belastningar. Men det är ju dumt att chansa, för en del har tur och andra har otur.
Vad m-stakarna tål vet jag inte, men dom bör ju ska klara mer än original i alla fall.

Du säger ett chip? Vilket är det som är bytt? Man bör byta 2 chip innan man ger sig på överladd mm. Tändningschip och bränslechip. Bara det ena gör ingen större nytta vid dom effektuttag du siktar på.

Men du bör kunna lägga dig på max 1.0 bar om motorn i sig är fräsch, och du får allt att lira som det ska.
Höja varvtalet är inget som hjälper dig, eftersom turbon inte orkar med på högre varv. Då är lixom nöjet borta. För att nyttja varvtalet måste du byta till annan turbo, men då får du istället inget alls från botten/mitten.
Så låt varvtalet ligga kvar du, och satsa på laddtrycket istället.

Genom att pressa btr kan du höja soppatrycket, Pressa btr ca 3-4 millimeter ökar soppatrycket 1 bar, vilket bör räcka en bit i alla fall. Very Happy

Kolvarna i B23ET är mahle, inte i B230ET vad jag vet. Men jag kan mycket väl ha fel där...

Och alla idéer du får används på egen risk. Bara för att det fungerar för vissa, innebär det inte att det fungerar för alla.
Vill bara påpeka det, så ingen gör som jag säger och sen försöker ge mig skulden för att det gick åt *censur*. Wink

Mvh/ Adde
styrenheten är en motronic, där sitter endast ett chipp som styr både bränsle och tändning.

Har tänkt att köpa en justerbar btr för att kunna höja trycket för etanol. Går det att sätta en orginal startspridare som ger extra bensin vid högre laddtryck? Funderar även lite på det där med vattensprut för att kontrollera tändningen vid högre laddtryck. Eftersom jag har tänkt att köra på etanol räknar jag med att kunna höja laddtrycket yttligare något.
/Hans
Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]