Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#239508
Motorvärmaruttaget på sidan vänster fram.

HUR FAN HAR DOM TÄNKT?

Hur länge dröjer det innan man kör iväg utan att dra ur kontakten nu i mörkret? För mig dröjde det typ ca 15 ggr. Nu står jag där med trasiga platsdelar som sticker ut och allt ser för djävligt ut. Jag monterade själv uttaget på en annan bil nyligen och naturligtvis satte jag det rakt framåt så det inte gör någonting över huvud taget om man glömmer dra ur kontakten när man backar ut och kör iväg. Någon som vet om man kan byta platsdetajerna runt kontakten. "Kofångaren" verkar hel iallafall.
#239515
S80V70 skrev:Motorvärmaruttaget på sidan vänster fram.

HUR FAN HAR DOM TÄNKT?

Hur länge dröjer det innan man kör iväg utan att dra ur kontakten nu i mörkret? För mig dröjde det typ ca 15 ggr. Nu står jag där med trasiga platsdelar som sticker ut och allt ser för djävligt ut. Jag monterade själv uttaget på en annan bil nyligen och naturligtvis satte jag det rakt framåt så det inte gör någonting över huvud taget om man glömmer dra ur kontakten när man backar ut och kör iväg. Någon som vet om man kan byta platsdetajerna runt kontakten. "Kofångaren" verkar hel iallafall.
Att man minterar den i fronten gör ju inte risken mindre, det beror ju på hur bilen står
och vart eluttaget är.

Du kan ju inte skylla din egen klantighet på att något skulle vara "felmonterat" :wink:
#239569
S80V70 skrev:Där har du fel.

Antingen åker bilen framåt eller bakåt. Jag har inte sett en bil åka snett bakåt eller framåt förutom när det är halt då.
Om man måste ratta antingen vänster eller höger för att komma ut så är det bättre att ha den på nån sida! :wink:
#239605
Volvos tanke med denna placering är följande
att du när du skall använda bilen går förbi anslutningen och på detta sätt ser denna och inte glömmer att ta ur den

Din tanke är god men om du måste svänga direkt då du backar så händer samma sak lite vinkel på det hela och kabeln lossnar ej

Och jag är vis av egen erfarenhet rakt bak gick det bra men då jag vred på ratten så låste det sig
Så det är bara att få hjärnan att fungera då du skall ut att åka :lol:

//Goose
#239608
Sladden sitter alldeles utmärkt där. Om den sitter i fronten så har man ingen möjlighet att se att den sitter där.

Där den sitter nu vänster fram så ser man ju den när man öppnar förardörren.
#239615
Som jag sade innan, hade en polare som satte kontakten fram, fäste den i stolpen med en elastisk snodd.

Backade ut varje morgon och sladden hoppade ut och hängdes upp i stolpen helt automatiskt.
#239667
I-landssproblem, klant , hjärnproblem eller inte. Jag skall kolla var jag kan sätta ett nytt uttag i fronten. Synd att man skall behöva modda en så ny fin bil. Har man sträck kabel lossnar den direkt om man glömt den oavsett hur hjulen står. Jag skulle vilja se den som INTE glömmer kabeln någon gång under flera års användande! En gång räcker = plast kras. Vänta bara.

Peking

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]

Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]