- tis 02 dec 2008, 16:06
#238559
Registreringsdatum: 19 september 2008
Inlägg: 7
InläggPostat: mån dec 01, 2008 17:23:06 Rubrik: Bränslelukt i avgaserna?! Svara med citat Ändra/Ta bort det här inlägget
Hej.
benar ut problemet från början för att undvika missuppfattningar osv.
Köpte en volvo 850 glt -97:a för nån månad sedan. Bilen har gått 36000mil men gick mycket fint. Bilen var nybes och godkänd dagen jag köpte den.
Ett par månader innan köpet hade Motorelektronik lampan tänts, varpå ägaren kollade över bilen och upptäckte att avgassystemet läckte i skarven till katalysatorn. han åtgärdade och släckte lampan.
När jag haft bilen i ca 1 vecka så märkte jag att den drar fasligt mycket soppa ca: 2l milen. Och att bilen luktade skarpt av bensin i avgaserna och sotade som bara den när man varvade till den ordentligt. Och den fick lite oroligt/ryckigt vid jämn gas på ganska låga varv.
Sökte alla forum jag hittade på information, varpå jag kollade vakuumslangar, inga trasiga.
Röret från luftburken till motorn var sprucken, så den byttes. Då upptäcktes sludge i anslutningen från vevhusventilationen till flamfällan (eller vad den heter)
Kollade över avgassystemet och hittade två läckage, 1:a var skarven vid katten det åtgärdades, det 2:a var i bakersta ljuddämparen och det täpptes med.
Bilen gick som innan, så jag provade att byta LMM men den verkade inte vara trasig.
Fördelaren och den biten är i god kondition.
Åkte och kollade felkoder på verkstad samt gjorde avgastest. Det visade sig mycket riktigt att den gick alldeles för fett och förbrännde drygt ½ av vad den skulle.
Värdena var skyhöga. Och felkodsavläsningen visade att den hade dålig tändning på en eller felra cylindrar och att lamdan gav fel signal.
Köpte nya tändstift och en ny lambda.
Bilen går lite bättre och har slutat sota så förbannat. Men den skarpa bensin lukten vill inte riktigt försvinna, visst är det bättre men ändå inte så jag slutat oroa mig.
Om man nollar batteriet så luktar den inte soppa i avgaserna den första "timmen" men sedan återkommer det.
Skall tilläggas att bilen går förövrigt mycket bra. Belv bra mycket piggare med nya stift.
Så problemet är: Hög bränsleförbrukning
Stickande bensin lukt i avgasern (ofullständig förbränning)
Det som är gjort är: Kontrollerat läckage i slangar
Bytt lambda (främre)
kontrollerat LMM
Nya stift
Bytt röret/slangen från luftburk till motor.
Så min fråga/frågor är : Kan det vara stopp i vevhusventilationen och det påverkar så mycket?
Kan det vara slangar som är igensatta?
Kan det vara den bakre lambdan (efter katten) som är trasig och skapar dessa problem? Har fått för mig att den inte påverkar systemet på det viset men jag kan för all del ha fel.
Ovanför kylfläkten i motorummet under "kanten" på fronten om man säger så sitter en liten "dosa" (kontrollen till luftpumpen för avgasreningen) från den går två vakuumslangar. En slang går till SAS ventilen och ska väl öppna den vid kallstart om jag förstår det rätt. Den andra slangen går till "julgranen" "vakuumtornet" eller vad det brukar kallas. Samma ställe som tomgångsmotorn sitter på samt gasvajern.
På den slangen satt en backventil (svart och vit) När jag plockade bort denna så gick bilen bättre, den slutade svajja på tomgången när man stannade vid rödljus osv.
Frågan är om det är bra eller sämre att köra så här.
det suger konstant in luft i "vakuumtrnet" nu från den slangen eftersom jag tagit bort ventilen.
Kan tilläggas att den SAS ventilen till förvärmepumpen är igen pluggad och pumpen e borttagen. Så bilen har inte kunnat "suga" nån luft alls i den slangen. Så frågan är fritt blås utan ventil eller stopp i systemet?
det ska tilläggas att pimpen är förbikopplad med motstånd så styrenheten märker inte att den inte finns.
Hoppas inte det blev en för stor utläggning men jag börjar tröttna på problemet. Så ha förbarmande med mig ha ha
Inlägg: 7
InläggPostat: mån dec 01, 2008 17:23:06 Rubrik: Bränslelukt i avgaserna?! Svara med citat Ändra/Ta bort det här inlägget
Hej.
benar ut problemet från början för att undvika missuppfattningar osv.
Köpte en volvo 850 glt -97:a för nån månad sedan. Bilen har gått 36000mil men gick mycket fint. Bilen var nybes och godkänd dagen jag köpte den.
Ett par månader innan köpet hade Motorelektronik lampan tänts, varpå ägaren kollade över bilen och upptäckte att avgassystemet läckte i skarven till katalysatorn. han åtgärdade och släckte lampan.
När jag haft bilen i ca 1 vecka så märkte jag att den drar fasligt mycket soppa ca: 2l milen. Och att bilen luktade skarpt av bensin i avgaserna och sotade som bara den när man varvade till den ordentligt. Och den fick lite oroligt/ryckigt vid jämn gas på ganska låga varv.
Sökte alla forum jag hittade på information, varpå jag kollade vakuumslangar, inga trasiga.
Röret från luftburken till motorn var sprucken, så den byttes. Då upptäcktes sludge i anslutningen från vevhusventilationen till flamfällan (eller vad den heter)
Kollade över avgassystemet och hittade två läckage, 1:a var skarven vid katten det åtgärdades, det 2:a var i bakersta ljuddämparen och det täpptes med.
Bilen gick som innan, så jag provade att byta LMM men den verkade inte vara trasig.
Fördelaren och den biten är i god kondition.
Åkte och kollade felkoder på verkstad samt gjorde avgastest. Det visade sig mycket riktigt att den gick alldeles för fett och förbrännde drygt ½ av vad den skulle.
Värdena var skyhöga. Och felkodsavläsningen visade att den hade dålig tändning på en eller felra cylindrar och att lamdan gav fel signal.
Köpte nya tändstift och en ny lambda.
Bilen går lite bättre och har slutat sota så förbannat. Men den skarpa bensin lukten vill inte riktigt försvinna, visst är det bättre men ändå inte så jag slutat oroa mig.
Om man nollar batteriet så luktar den inte soppa i avgaserna den första "timmen" men sedan återkommer det.
Skall tilläggas att bilen går förövrigt mycket bra. Belv bra mycket piggare med nya stift.
Så problemet är: Hög bränsleförbrukning
Stickande bensin lukt i avgasern (ofullständig förbränning)
Det som är gjort är: Kontrollerat läckage i slangar
Bytt lambda (främre)
kontrollerat LMM
Nya stift
Bytt röret/slangen från luftburk till motor.
Så min fråga/frågor är : Kan det vara stopp i vevhusventilationen och det påverkar så mycket?
Kan det vara slangar som är igensatta?
Kan det vara den bakre lambdan (efter katten) som är trasig och skapar dessa problem? Har fått för mig att den inte påverkar systemet på det viset men jag kan för all del ha fel.
Ovanför kylfläkten i motorummet under "kanten" på fronten om man säger så sitter en liten "dosa" (kontrollen till luftpumpen för avgasreningen) från den går två vakuumslangar. En slang går till SAS ventilen och ska väl öppna den vid kallstart om jag förstår det rätt. Den andra slangen går till "julgranen" "vakuumtornet" eller vad det brukar kallas. Samma ställe som tomgångsmotorn sitter på samt gasvajern.
På den slangen satt en backventil (svart och vit) När jag plockade bort denna så gick bilen bättre, den slutade svajja på tomgången när man stannade vid rödljus osv.
Frågan är om det är bra eller sämre att köra så här.
det suger konstant in luft i "vakuumtrnet" nu från den slangen eftersom jag tagit bort ventilen.
Kan tilläggas att den SAS ventilen till förvärmepumpen är igen pluggad och pumpen e borttagen. Så bilen har inte kunnat "suga" nån luft alls i den slangen. Så frågan är fritt blås utan ventil eller stopp i systemet?
det ska tilläggas att pimpen är förbikopplad med motstånd så styrenheten märker inte att den inte finns.
Hoppas inte det blev en för stor utläggning men jag börjar tröttna på problemet. Så ha förbarmande med mig ha ha