Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av AndersL
Hejsan

Jag köpte en 945'a Turbo+ (b230ft) Automat för nån vecka sedan.
Var ute på långsväng med den i helgen och den började krångla, först kändes den orkeslös och svarade inte på gasen.
För att senare dö helt. 100 mil hemifrån, och inte en aning om vad felet kunde vara så gjorde jag flera startförsök utan resultat, jag gjorde vad jag kunde, kollade kablar, slangar, säkringar och knackade på lite relän osv men inte en antydan till att tända, men efter väntat en halvtimme eller en timme så började den hosta och startade efter lite malande på startmotorn. sedan gick den fint i några mil men kändes ändå inte som den svarade riktigt när man gasade, jag tycker att det kändes som den inte fick bränsle. på väg hem funkade gjorde den samma sak igen efter 5 mil (det började ju bra tänkte jag med 110 mil kvar hem) Men efter att väntat en stund så startade den igen och gick fint i ca 109 mil för att göra samma sak en jä*la mil hemifrån, Även då startade den efter att jag väntat en stund, men den gången gick den väldigt kasst, jag kunde gasa till 1500 - 2000 varv men om jag gasade mer var det som att stänga av tändningen och man fick släppa av igen. iaf så kom jag hem, och efter det är bilen död, vägrar tända, jag har bytt LMM, impulsgivaren, reläet till bränslepumpen, relä till spridarna, mätt motstånd på insprutarnas seriemotstånd och läst av felkoder, den hade satt fel på LMM'en men det tror jag var för jag förökt starta den med den bortkopplad. Jag raderade felkoderna, nu finns det inga, men den har ju inte startat så den kanske inte sätter några om man bara kör med startmotorn?
Jag kopplade in ett tändstift på kablen från tändspolen och det gnistrade så fint när man drog på starten, samma sak med en kabel från ett tändstift.
Det hörs att bränslepumpen går när man slår på tändningen.
Vem orkar läsa allt detta? det blev visst en halv bok hehehe
Jag vore väldigt tacksam om någon har något tips på vad det kan vara som är fel.

Mvh A
Användarvisningsbild
av sidhabo
Har nyss bytt förpumpen i tanken på min. Vet inte om du har en sån på din .... Kanske värt att kolla. Min gick bra utan förpump när jag hade mer än halv tank. Har du nån skillnad för hur mycket du har i tanken ?
av AndersL
Det hände en gång när det var lite i tanken och en gång när den var mer än 3/4 full.
Jag har bara haft den i nån vecka men jag tycker inte det verkar spela någon roll hur mycket det är i tanken, hur kollar man om den är ok? Eller man måste byta den (också) för att utesluta den?
Användarvisningsbild
av sidhabo
En idiotgrej som är lätt att kolla. Prova köra utan tanklock. Såg i en annan tråd nån som hade problem med att lockat var för tätt, så det blev undertryck i tanken ... låter lite konstigt iofs ?:-/
av AndersL
Jag kan inte öppna den filen, räcker det inte med "word pad"?
Man är ju inte alltför bra på detta med datorer hahaha

Jag hade loss tanklocket, i ett försök att höra om pumpen i tanken gick när man slog på tändningen, men jag lyckades inte att höra om den gick eller inte.
Men den startade inte för det. :(
Användarvisningsbild
av sidhabo
AndersL skrev:Jag kan inte öppna den filen, räcker det inte med "word pad"?
Man är ju inte alltför bra på detta med datorer hahaha

Jag hade loss tanklocket, i ett försök att höra om pumpen i tanken gick när man slog på tändningen, men jag lyckades inte att höra om den gick eller inte.
Men den startade inte för det. :(
Sorry, du måste ha Office Word för att läsa den. Word pad funkar inte nej. Du kan ju ladda ner filen på disk och ta den till nån som har Office Word för att läsa den.
Om du stoppar ner en slang en bit ner i tankröret, och lyssnar i slangen, ska du absolut kunna höra pumpen. Men du måste snurra startmotorn. Annars är det ingen ström till förpumpen. Så man måste vara 2 ifall motorn inte går igång.
av AndersL
Nu så, jag fick laddat ner den på jobbet och läst, och det verkar vara i ordning.
Den startade när en kompis drog på starten och jag knackade på ett relä som sitter vid motstånden till spridarna, på innerskärmen mellan fjädertornet och batteriet på vänstersidan.
Ett exakt likadant som insprutningsreläet som sitter vid lyftrenaren.
Vad f-n är det för relä??
Jag tog ett insprutningsrelä på en 744 glt -89 som står här och samlar damm och det verkar funka.

Men vad är det till?

Mvh A
Användarvisningsbild
av Ticken
Asså nu kanske jag är helt ute och cyklar, men jag hade för rätt länge sen nått liknande fel på min 940.. den betedde sig ungefär som din, jävligt konstigt helt enkelt..
men har du kollat/bytt TÄNDKABLARNA+STIFTEN på länge?
För mina såg ut som om dom varit med i första världskriget och efter ett byte så har jag inte haft mer problem..

/Turbo+
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]