Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V0LV0 skrev:Är dörren strömlös så har du problem, dörren går ej att öppna på annat sätt än att du tar bort dörrklädseln så att du kommer åt låskistan. I nederkant på den finns en springa där man med ett bladmått eller tunn mejsel kan påverka låsfunktionen så att dörren går att öppna. Det hörs ett litet klick när du träffat rätt!
Jag tappade strömmen till dörrlåset och felet satt i manöverpanelen för fönsterhissen. Ett förslag är att du tar lös och öppnar den, sitter en väldigt platt tunn kabel inne i den som kan ha lossnat.
Hur är dörrkläddeln fäst? Är dset bara att dra rakt ut? Jag har skinnklädel i bilen, är det då plattan med skinn som ska tas loss?
Efter att ringt runt alla Volvos serviceställen med 5 mil i radie har jag fått tag på ett ställe som tar 1000 kr för nedmontering av dörrsidan samt felsökning. Är det en dyr prylså köper jag den på skroten och monterar själv. Lite lättare när dörren är öppen...
Så här skrev jag i en tidigare tråd.

"Att ta lös dörrklädseln med stängd dörr gick ganska bra, det blev en liten skada i i höjd med låset vid hålet för plastniten.
Så här gjorde jag på min S80: Tog bort tröskellisten, kom då åt fem av de plastnitar som fäster klädseln vid dörren. Tryckte sprintarna in genom niten och kunde sen peta bort dom. Två plastnitar gick ej att komma åt, den som satt bakom gaveln av instrumentbrädan och den vid dörrlåset.
Jag tog bort plasttrekanten som sitter vid sidobackspegelns fäste och dekorramen runt innerhandtaget (tror inte det är lika på V70) och den ring som sitter runt dörrlåsets knopp. I plastpanelen, den med alla knappar, finns en under ett plastlock torxskruvsom jag skruvade lös.
Jag öppnade sidorutan helt och stående på bilens utsida kunde jag lyfta/bända lös klädseln över dörrens plåtfals och dörrknopp. Dörrklädseln satt nu fast i de två plastbitar som jag inte kunde komma åt utan i det läget var det att med lagom mycket våld få lös klädseln och det gick som sagt riktigt bra."

Felet satt i dörrens manöverpanel för lås och fönsterhiss. Hittade en på skroten av samma årsmodell och bara 1 månads skillnad mellan den och min gamla. Detta syns på en liten påklistrad lapp på undersidan av manöverpanelen. Normalt betyder ett byte av panel att bilen måste på Volvoverkstad för att programmeras men tack vare att datumen på givarbilen och min var så nära och en massa tur så funkade det direkt utan omprogrammering.

Hoppas att detta är till någon hjälp och lycka till!
Sparkz skrev:Säkringarna i kupén, gaveln på instrumentbrädan. Kolla efter "front door module"
Knepigt, alla volvoverkstäder jag ringt till har sagt att den inte finns en säkring som är gemnsam för PDM. FÅr kolla det innan jag åker till verkstaden.
Testa med att lägg av minuspolen från batteriet ett tag sen lägg på den igen, förhoppningsvis så hoppar det igång igen, hade en kompis med samma problem. Sen är det bara att byta PDM enhet för det är troligtvis det som är kass

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]