Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rookkeer
Jag undrar om en bil är körduglig men har en trasig toppp ackning är det "Farligt " att köra med den?

Mvh Mathias
Senast redigerad av 1 Rookkeer, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av alex960
det är kanske inte att rekomendera .drar den vatten/olja osv eller misständer den
Användarvisningsbild
av camaro69
Man behöver ju inte vara raketforskare för att förstå det olämpliga i att fortsätta köra en bil med trasig toppackning.
På vanlig svemska kan det enkelt beskrivas som ett allvarligt motorfel som bör åtgärdas innan bilen används i daglig drift. Men så klart, vill man kan man naturligtvis köra vidare med motorras som följd. Det är bara att välja.

Åtgärda snarast=billigt.

Köra vidare=dyrt
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Det är det att jag måste flytta den typ 20 mil innan jag kan plocka isär den och reparera
av lennart lundberg
Hej!

Att köra hem bilen vill jag absolut avråda dig ifrån.
Om det är så att kompression går ut i kylvattnet så tar det evighet att åka dessa 20 mil. Stanna, fylla på vatten, åka en á två kilometer, fylla vatten igen osv. Vattnet trycks ut ur kylaren hela tiden så länge motor är igång. Du måste ha en tankbil med vatten med dig.
Det är korta drag vad du har att vänta dig för att kära hem bil för egen maskin med ett eventuellt motor ras = dyrt.
Enklast, kanske inte biligast är att någon byter packningen på plats.
Ett tips.
Du kanske har någon polare som får dra en biltransportsläp och på så sett få hem bilen på vagnen.

Lennart 960
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Lite mer info har fram kommit

Det är en 16v GLT med trasig topppackning den släper ej ut något vatten med det kommer olja i vattnet

Detta vet jag just nu

Mvh Mathias
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Hemulen skrev:Om du har automatlåda så har du delad kylare med automaten.
noppe det är manuell
Användarvisningsbild
av alex960
kolla istället om någon i närheten kan hjälpa dig så slipper du köra död på bilen
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]