Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av forsen
Hej tängte slänga ut en tråd om soppaförbrukning, tanka idag och det visade sig att den va väldigt hög 1,7 Lmil det har hänt nån gång förut också det ska även sägas att jag kör helt fel för motorn många korta sträckor så den blir ju aldrig helt varm. Annas ligger det runt 1,3 Lmil och landsväg under litern (Stockholmare).
Men det är olika vilken mack jag har tankat på Jet som ligger närmast och är billigast är den som drar mest tar man nån annan typ dinX eller hydro så blir det mindre förbrukning. Kan handla om 0,4 Lmil i skillnad.
Jag och min granne som är pensionerad tankbilschaför har diskuterat det här han tror att det blandas i mycke sprit i soppan för att späda ut den mer än som behövs när det är kallt (även året runt)
Är det nån som har märkt nått av det här.
Undran Peter
av kudden
Hej(hammarby). :wink:
Det är nog ganska normalt.Kör du den inte varm drar den rätt mycket mera.1,3 i stadstrafik kan man nog räkna med om du ligger i långa köer.Var du handlar bensinen spelar ingen roll.Har jobbat på ett raff.så jag vet att bensinen går till en depå och lagras och kan gå till vilket bolag som helst.Sprit blandas bara i bensinen som går till norrland vad jag känner till,och att det blandas bensin i E85 på vintern för att göra bilen mer lättstartad.
Användarvisningsbild
av alex960
min 745 drar cirka 0.8l/mil oavsett last vikt släp mm mm min 960 drar cirka 1.8l/mil vid riktigt snäll körning men så e där oxå något fel på 960 just nu :wink:
av kudden
alex960 skrev:min 745 drar cirka 0.8l/mil oavsett last vikt släp mm mm min 960 drar cirka 1.8l/mil vid riktigt snäll körning men så e där oxå något fel på 960 just nu :wink:

Jo,men du kanske inte ligger och mölar i stadstrafik.Har du väl kommit upp i fart spelar nog inte last så stor roll.0,8 låter lite. :???:
Felkod P24C6 Partikelsensor

Jo den gick ju på försäkring s&ari[…]

Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]