Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Severin
*pettson* skrev:
Ollewest skrev:Mycket tack för era upplysningar, jag är helt rudis om bilar. Kan det eventuellt funka med ngn av de andra startnycklarna? Något annat som ska bytas?

Kanske ska tillägga att detta började igår efter att bilen körts mycket korta sträckor, stått i varmgarage (ganska fuktigt) och sedan körts i minus tio grader, ställde åter in bilen med värmare och det känns ganska fuktigt i garaget. Kan detta ha betydelse?

Tacksam för alla tips
O
Startar den så klockrent så: nej..
Du har gjort nåt så enkelt som att du LÅST Bilen och sen LÅST UPP Den igen och testat? För nyckeln avvisas från styrdonet om bilen stått upplåst en viss tid. Då måste den låsas/ låsas upp igen för att kunna startas.
Vaa är detta nå unikt för 850 för så är det inte på min V70-00
Kan ha bilen upplåst med nyckel i eller ur i en timme iaf när man städar ur den exempelvis
av Ollewest
dalldall skrev:precis samma problem på en 96 som jag bytte motor på precis, finns två säkringar till startspärren, av nån anledning hade jag?? plockat dom, då gick den som din, kolla dom, eller prova med en annan nyckel!
Tack! Ska testa nycklar o kolla säkringarna imorgon. Påminner faktiskt om startspärrsproblem jag hade med en lånad bil av nyare modell.
O
av Ollewest
*pettson* skrev:
Ollewest skrev:Mycket tack för era upplysningar, jag är helt rudis om bilar. Kan det eventuellt funka med ngn av de andra startnycklarna? Något annat som ska bytas?

Kanske ska tillägga att detta började igår efter att bilen körts mycket korta sträckor, stått i varmgarage (ganska fuktigt) och sedan körts i minus tio grader, ställde åter in bilen med värmare och det känns ganska fuktigt i garaget. Kan detta ha betydelse?

Tacksam för alla tips
O
Du har gjort nåt så enkelt som att du LÅST Bilen och sen LÅST UPP Den igen och testat? För nyckeln avvisas från styrdonet om bilen stått upplåst en viss tid. Då måste den låsas/ låsas upp igen för att kunna startas.
Jo jag har låst och låst upp. Min bättre hälft hade bilen innan med annan nyckel, lämnade olåst och sedan har jag kanske använt annan nyckel. Får testa runt lite imorgon m alla tre nycklar.

O
av *pettson*
Ollewest skrev:
*pettson* skrev:

Tacksam för alla tips
O
Jo jag har låst och låst upp. Min bättre hälft hade bilen innan med annan nyckel, lämnade olåst och sedan har jag kanske använt annan nyckel. Får testa runt lite imorgon m alla tre nycklar.

O
Gör så :-)-)
Användarvisningsbild
av Severin
*pettson*

Hmm anser du mina frågor för dumma för dig att svara på eller vad beror det på att du inte svarar på dom?
av *pettson*
sewe skrev:
*pettson* skrev:

Tacksam för alla tips
O
Vaa är detta nå unikt för 850 för så är det inte på min V70-00
Kan ha bilen upplåst med nyckel i eller ur i en timme iaf när man städar ur den exempelvis
Jag ber om ursäkt att jag faktiskt skummat i tråden och missat ditt inlägg. Jag gör inte mera än runt 350svar i veckan ungefär på olika forum och i min mail om bilar så jag missar lätt nåt.
Men för att svara på din fråga så är det så att INGEN bil officiellt (om jag läser den tekniska rapporten om hur systemet fungerar, dock har jag inte på alla modeller) som behöver detta. Men ändå löser det problemet på olika modeller av volvo, bilar jag själv inte fått igång bland annat, bilar som stått en halv dag i verkstan med nyckeln i låset, dock med nyckeln avstängd. Där jag läst i volvo systemtestern samtidigt som jag ska utföra start. Ingen nyckelavläsning sker hur jag än gör eller väntar eller jucklar med nyckeln, naturligtvis misstänker man då antennringen. Men nyckeln får sitta kvar i tändlåset orörd, så sitter jag kvar i bilen, öppnar förardörren, stänger, låser med fjärren. Sen låser upp direkt med fjärren igen och vrider om nyckeln så sker nyckelavsökning direkt och bilen går utmärkt att starta, hela proceduren går att upprepa och lösningen är då att låsa/låsa upp. Sen är det så att olika motormodeller på volvo faktiskt har helt olika startkrav. En turbomodell har inte samma startkrav som en SE modell. Detta eftersom dom har två olika styrsystem för motorn som har olika krav på startspärren.
För en 850 gäller att om bilen står med tändning på under mer än 4 minuter spärras motorstyrenheten. För att starta bilen igen krävs en ny transponderläsning.
I bilar med motorstyrenhet Fenix 5.2 måste tändningen slås av igen, innan motorn kan startas. Bilar med annan motorstyrenhet kan startas direkt. på Bilar. Volvo vill inte skriva ut exakt hur transpondersystemet fungerar i alla modeller på 70 serien nyare än 1998 och tyvärr har jag inte den boken så jag kan inte svara dej rakt av hur det ska fungera med tider och annat.

Opel har inte heller dom officiellt nån sån spärr som du kan hitta i nån verkstadsinformation. Inte ens i tekniska kapitlet om systemet, men där får man göra exakt likadant så startar det galant. Låsa/låsa upp så släpper startspärren.
av *pettson*
Eftersom jag inte hade svarat på det här heller så..
Jodå startspärr i form av pinne fanns. Men det är eftermonterat av volvo på grund av att det högre funnits krav, antingen av försäkringsbolagen eller av landet ifråga.
Holland hade pinnen, vissa belgien, tyskland har väl också varit på den där pinnen och det som är sorgligast av allt är att det tar MAX 1 minut att komma runt den, om den nu kopplats in enligt anvisning
av Ollewest
Mycket tack igen för tips o upplysningar. Nu har jag testat alla nycklar, låst o låst upp och startat med samma nyckel. Kollat säkringarna. Samma som tidigare, går klockrent men bara några sekunder på varje startförsök.

Ursäkta en förmodligen dum fråga: jag har inget fjärrlås bara vanligt centrallås, finns det startspärr ändå?

Om det finns kanske det är antennringen (?) eller någon kontakt inne i tändningslåset som är problemet?

:???:
Användarvisningsbild
av Severin
Här har du antennringen på en v70-00 vet ej om det ser likadant ut på din men min vart bättre efter bytet av ringen, innan så hade jag start problem varje gång kunde ta 5-7 startförsök innan den höll sig vid liv.

Du kan nog ha startspärr oavsett fjärrlås eller inte

Bild

Vad är det för värmare inkopplad, s[…]

Nej jag har bockat i fartkameravarning. Hål[…]

Motorskölj 4 gånger, nytt filter, ny Bi[…]

Hur tänkte du bygga en sådan