Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Nu har den tiden på året kommit när alla skyller på halkan när det sker en olycka.

Så här ser väl snart löpsedlarna ut till kvällstidningarna, t.ex.

BLIXTHALKAN DÖDADE HEL FAMILJ!

Men handen på hjärtat, är det verkligen halkans fel att den olyckan inträffade?
Halkan är ju egentligen ett "dött ting" som inte kan få skulden för att folk dör i trafiken?

Alla olyckor, och då menar jag ALLA, är orsakade av fordonsförarna själva.
Man har helt enkelt kört fortare än vad väglaget tillåter!
Användarvisningsbild
av Tomas88
Så är det ju.

Men sen är det nog lätt till att man idiotförklarar folk som blir föverraskade av det hala väglaget men en dag så ligger man själv i diket och skyller på halkan.

Men som sagt jag håller med dig. Det borde fokuseras mer på att folk inte anpassar hastigheten än att klaga på "blixthalkan".
Användarvisningsbild
av Brainy
Ändrade på rubriken så den passar forumsreglerna bättre. Tänk på dem i fortsättningen så jag slipper gå in och ändra är du snäll.
/Anders
Annars så skulle jag vilja påstå att en gammal klyscha är väl att det är rätt många som "fortfarande" kör på sommardäck.. Också plötsligt kommer den där första halkan och det är hur många som helst som åker av vägen..

Samma sak varje år skulle jag vilja påstå..

Då handlar det ju lixom inte om hur "bra/dålig" förare man är. Är det totalt snorhalt ute, då har man inte på vägen med sommardäck att göra. Tycker jag iaf.

/Turbo+
Turbo+ skrev:Jo jag förstår det, men jag ville "belysa" det faktum att det är alltid en skara som väntar till absolut sista stund, dvs försent.
Men javisst, helt klart är det förarens fel.

/Turbo+
Jag tillhör dem som väntar till sista stund. Men jag tycker inte detta är nåt problem. Blir det halt så kör jag saktare bara. Svårare är det inte.
Är väl i så fall värre med de som har dubbdäck och tror att "nu är det lungt jag kör ju ändå på dubbdäck."
Så pass långsamt som det krävs att man kör med fel däck i vinterväglag så blir man automatiskt en fara för andra trafikanter som inte förväntat sig att bambi är ute och kör...
Sen är det självklart att det då är föraren av den andre bilen som får ta största skulden. Men du parkerar väl inte på motorvägen bara för att se om de andra bilisterna har tillräckligt bra koll heller? ;)

mvh
Anders
Brainded skrev: Men du parkerar väl inte på motorvägen bara för att se om de andra bilisterna har tillräckligt bra koll heller? ;)

mvh
Anders
Det där sista förstod jag inte riktigt.

Självklart kör jag inte omkring med sommardäck länge om det är halt utan behövs det så lägger jag på vinterdäcken. Motorvägarna är ju ändå nerösta med salt.

Jag tycker bara det är så onödigt att köra omkring med vinterdäck om det inte behövs.
Tomas88 skrev:
Turbo+ skrev:Jo jag förstår det, men jag ville "belysa" det faktum att det är alltid en skara som väntar till absolut sista stund, dvs försent.
Men javisst, helt klart är det förarens fel.

/Turbo+
Jag tillhör dem som väntar till sista stund. Men jag tycker inte detta är nåt problem. Blir det halt så kör jag saktare bara. Svårare är det inte.
Är väl i så fall värre med de som har dubbdäck och tror att "nu är det lungt jag kör ju ändå på dubbdäck."
Jag tillhör också den skaran trots att jag kör med dubbfria vinterdäck.
De problem jag upplevt p.g.a detta är att jag har haft svårt ibland att ta mig ut från parkeringen hemma eller på jobbet. Väl på vägen har jag inte upplevt det som några problem, med sänkt hastighet och skärpt framförhållning.
Det här är ju bara ett problem första dagen, sedan ligger vinterdäcken på.

Att det skulle innebära en fara för andra med denna sänkta hastighet, tror jag mer beror på de andra förarna än min försiktighet p.g.a för dagen felaktiga däckval.

Och i den första halkan vill jag påstå att så gott som alla kör lite lugnare då alla är ovana vid halkan. Den som inte tar det lungt då och vänjer sig vid vinterväglaget, är nog en större fara än den som tar det lungt oavsett däckval.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]