Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
riha skrev:Jag kan förstå att man har lite mer på fötterna om man tidigare ägt eller kört en bil med den typ av drivning som ni talar för eller emot, och då snackar jag inte om en 10 minuters test i en lånebil.
Jag har kört och ägt en V70 2.5T AWD (Haldex) och kör och äger nu en Subaru Legacy AWD. Båda fungerar ypperligt i vardagliga situationer, det går att hitta extrema situationer där båda faller platt ... men det är oftast konstruerade tester med liten relevans för 99,999% av alla köpare. Alla som brukar köra omkring med bilen på rullar räcker upp en hand ... :roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
Amli skrev:
CarMan skrev:flera gånger i tråden så har man svarat att dom har ungefär samma, oasett vd vi pratar om.
för mig låter det som att man inte vet, men tror /inbilarsig att dom har samma...

eftersom volvo har citiy safty så ger volvia rabatt på försäkringspremien, så den lär det skilja på.
Jag ägde en ny Audi innan bilen jag har idag. Så jag vet vad Audi har att erbjuda och det är ungefär samma som det du nämner.
Tillgången finns i alla stora och mellan stora städer.
Assistansen finns och gäller så länge du servar din Audi på auk. verkstad enligt boken. Det är inte tidsbestämt utan gäller bilens hela livslängd. Har alltså även stor betydelse för kommande ägare. Gäller i hela väst Europa. Gäller med lånebil/hyrbil samt övernattning.
Övrigt har vi redan nämnt. Förutom fri service i 4 år (eller max 12.000mil) samt rabatt pga city safety är det inget som Audi inte kan matcha så vitt jag vet när det gäller ägandet av bil. Däremot är dessa två sistnämnda punkter väldigt bra av Volvo tycker jag!! Borde vara samma i alla modeller.

Hur är det med alla undersystem som är inbygda ihopp med brosm systemet? vadhar audi att erbjuda där?
Användarvisningsbild
av Tomas L
CarMan skrev: Hur är det med alla undersystem som är inbygda ihopp med brosm systemet? vadhar audi att erbjuda där?
Har du några tester eller andra belägg för att Volvo bromsar bättre än Audi?
Nästan all teknik som finns idag i bilarna är köpta av underleverantörer och finns därmed i nästan alla märken.
Det enda jag kan se som unikt med Volvon är City Safety systemet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
riha skrev:En fråga till er som är så "duktiga" i denna tråden (vilket alla verkar vara), har ni egen erfarenhet av de modeller som ni pratar om, eller är det mest "läs-på-fakta" som gäller?

Jag kan förstå att man har lite mer på fötterna om man tidigare ägt eller kört en bil med den typ av drivning som ni talar för eller emot, och då snackar jag inte om en 10 minuters test i en lånebil.
Nej har inte bara tuggat broshyrer utan kört en hel del i olika bilar i olika väder och det är mina erfarenheter från den körningen.

De bilar där alla hjulen driver hela tiden (är kopplade till motorn hela tiden) som tex BMW ix, Audi quattro torsen, Subaru impresa etc upplever jag går stabilare på landsvägen då det sällan släpper eftersom kraften är fördelad på alla hjulen hela tiden. (det märkar man också på att alla hjulen slits lika mycket)

De bilar jag kört där axel nr 2 bara kopplas in vid behov, tex Volvo AWD, BMW xDrive etc upplever jag att man märker att hjulen hinner släppa bråkdelen av en sekund innan den andra axeln kopplas in och kraften fördelas över alla hjul. Även om hjulpar nr:2 koppas in mega-super-snabbt så tar det lite tid för de hjulen som släppt att återfå greppet vilket känns.

Bra kanske en del tycker eftersom "microsläppen" gör att man känner att det är halt. Lite ostabilt tycker jag at tdet känns.

Så enkelt upplever jag skillanden.
Användarvisningsbild
av Tomas L
[Postar detta inlägg här istället för i XC70 vs Xc60 tråden.]

Som några kanske har sett så testar senaste Teknikens Värld XC60 mot Mercedes GLK och BMW X3. XC60 vann totalt, men till er som tycker att det fokuseras för mycket på förbrukning så måste jag tyvärr meddela att just detta är den sämsta egenskapen med XC60. TV testade tyvärr inte D5 utan 2.4D, men den kom upp i en tesförbrukning på 0,97 l/mil med manuell låda. X3 kom upp i 0,81 l/mil. Dessutom så hade Volvon klart sämst prestanda. Dubbelfel, kan man säga. De avslutar testen med att säga att Q5 blir en svår utmanare.
av Arese
Tomas L skrev:[Postar detta inlägg här istället för i XC70 vs Xc60 tråden.]

Som några kanske har sett så testar senaste Teknikens Värld XC60 mot Mercedes GLK och BMW X3. XC60 vann totalt, men till er som tycker att det fokuseras för mycket på förbrukning så måste jag tyvärr meddela att just detta är den sämsta egenskapen med XC60. TV testade tyvärr inte D5 utan 2.4D, men den kom upp i en tesförbrukning på 0,97 l/mil med manuell låda. X3 kom upp i 0,81 l/mil. Dessutom så hade Volvon klart sämst prestanda. Dubbelfel, kan man säga. De avslutar testen med att säga att Q5 blir en svår utmanare.
Det var väl en automat de testade?

I vilket fall var den verkligen anmärkningsvärt slö. Omkörningsaccelerationen var sämre än Peugeut 207 1,4 95 hk som de testar i samma nummer.

Välkommen till ett liv i högerfilen..... :D

Mvh
Arese

Ps. Och återigen har TV fipplat till effektdiagrammen. Det är bättre att de lägger ner dem när de inte fattar vad de håller på med.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:[Postar detta inlägg här istället för i XC70 vs Xc60 tråden.]TV testade tyvärr inte D5 utan 2.4D, men den kom upp i en tesförbrukning på 0,97 l/mil med manuell låda. X3 kom upp i 0,81 l/mil. Dessutom så hade Volvon klart sämst prestanda. Dubbelfel, kan man säga. De avslutar testen med att säga att Q5 blir en svår utmanare.
Kan ni förklara en sak, jag brukar klara att dra vårat 2-tons boggiesläp med häst på 0.97 l/m med min 185 hk/D5 V70N manuell, när TV landar på samma siffor med XC60, innebär det att det är lika tungt att släpa runt på XC60 karossen som det är att släpa runt på V70Nkarossen+boggiesläp :-O) för det är ju samma motor + låda i båda bilarna ?:-/ i och för sig kör ju jag mest landsväg med släpet, men ändå...tanken svindlar.... dock kunde jag fattat det om XC60 haft automatare, då hade det känts troligt.
av riha
VolvoB20 skrev:
Tomas L skrev:[Postar detta inlägg här istället för i XC70 vs Xc60 tråden.]TV testade tyvärr inte D5 utan 2.4D, men den kom upp i en tesförbrukning på 0,97 l/mil med manuell låda. X3 kom upp i 0,81 l/mil. Dessutom så hade Volvon klart sämst prestanda. Dubbelfel, kan man säga. De avslutar testen med att säga att Q5 blir en svår utmanare.
Kan ni förklara en sak, jag brukar klara att dra vårat 2-tons boggiesläp med häst på 0.97 l/m med min 185 hk/D5 V70N manuell, när TV landar på samma siffor med XC60, innebär det att det är lika tungt att släpa runt på XC60 karossen som det är att släpa runt på V70Nkarossen+boggiesläp :-O) för det är ju samma motor + låda i båda bilarna ?:-/ i och för sig kör ju jag mest landsväg med släpet, men ändå...tanken svindlar.... dock kunde jag fattat det om XC60 haft automatare, då hade det känts troligt.
Skulle vara intressant och veta hur de pressar bilarna i sina tester?
Min XC70 D5 ligger också runt litern/mil när jag trar vårt boggiesläp med hästar. Så så jäkla törstig är den egentligen inte.
Användarvisningsbild
av Tomas L
Arese skrev:
Tomas L skrev:[Postar detta inlägg här istället för i XC70 vs Xc60 tråden.]

Det var väl en automat de testade?
Glömde tyvärr tidningen på jobbet och är hemma med sonen idag, ska kolla vid tillfälle.
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev:
Det rör sig om en testförbrukning, vilket vi diskuterat tidigare. Siffran är inte helt representativ mot "normal körning", men det är dock intressant att XC60 drar så pass mycket mer än X3 i en test där de förhoppningsvis har körts under liknande förhållanden.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 63

Ok har du vart på verkstad och fått n&[…]

Är detta helt separerat från dieselpart[…]

Eftermonterad backkamera med snygg diskret monteri[…]

är det inte skillnad på sot och aska? H[…]