Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
En 740-89, B230F Startar inte. När vi tar felkoder så ger den 1-1-1 på 6an men inget, dvs bara en svag röd lampa lyser utan att blinka på 2an.

När nyckeln vrids om startar aldrig bränslepumpen.
Gnista kommer fram till stiften
Bränslerelä är bytt
Relät på expantionsbehållaren är bytt
Kamremmen sitter rätt
Kännaren på svänghjulet är rengjort
Stiften luktar inte bensin
Kopplar vi förbi bränslerelät går pumpen
Bränslestyrboxen är utbytt

Vad är kvar att göra?
??:-/
plocka ner pumphållaren under bilen o dra loss kontakterna o kolla om det finns ström..i annat fall låter det som om pumpen under bilen e trasig..men kolla strömmen först ..plocka lös kontakten under golvet bak i kofferten o kolla om det finns ström på den röda kabeln där till pumpen i tanken ..tar du fel kabel så e det 6 volt det e till tankmätaren ..ha på tändningen då du kollar..du kan ju kolla om den tänder till med startgas gör den det så e det bränslet garanterat..
Finns batterispänning på spridarna med tändningen på?Dra tillbaks gummit och mät på den gröna sladden,ska vara batterispänning där.Kan ju även kolla så att sladdarna som sitter på insugningsgrenröret har bra kontakt. När du kör på starten strömsätts pumparna.
motorman1 skrev:Hej!
En 740-89, B230F Startar inte. När vi tar felkoder så ger den 1-1-1 på 6an men inget, dvs bara en svag röd lampa lyser utan att blinka på 2an.

När nyckeln vrids om startar aldrig bränslepumpen.
Gnista kommer fram till stiften
Bränslerelä är bytt
Relät på expantionsbehållaren är bytt
Kamremmen sitter rätt
Kännaren på svänghjulet är rengjort
Stiften luktar inte bensin
Kopplar vi förbi bränslerelät går pumpen
Bränslestyrboxen är utbytt

Vad är kvar att göra?
??:-/
Om det blinkar i 2:an är det nog dags att gå till läkaren. :wink:
när tändningen är på kommer ström fram till spridarna. det är ström på båda sladdarna, ska det verkligen vara det? inga dåliga kontakter på jordkablarna på grenröret. ska kolla matning till styrboxen, men det borde väl inte vara problemet om det kommer ström till insprutarna...
"när tändningen är på kommer ström fram till spridarna. det är ström på båda sladdarna, ska det verkligen vara det?"Eftersom det är en spole i spridarna så borde det vara lite mindre ström i den gråa sladden=batterispänning ena sladden mindre på den andra. Sedan pulsar din insprutarbox den till jord=minus 12v till spridaren(na) och den öppnar.Gör nu övriga mätningar.
Jag har nu mätt på stiften till styrenheten och fått en massa olika värden. På ett par stift var det lågspånning på 1-2volt och på två stift 12.2v och på två andra 11.2. Ingen ström på några stift. Men hur ska det vara? Vad säger de uppmätta värden mej iförhållande till mitt problem att bilen inte startar?
motorman1 skrev:Jag har nu mätt på stiften till styrenheten och fått en massa olika värden. På ett par stift var det lågspånning på 1-2volt och på två stift 12.2v och på två andra 11.2. Ingen ström på några stift. Men hur ska det vara? Vad säger de uppmätta värden mej iförhållande till mitt problem att bilen inte startar?
Det är omöjligt att svara på...när man inte vet vilka stift du mätt på! Styrenheten har 35 stift! Vilka av dessa har du mätt?
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Jag kopplade in kontakt C på CEM och kopplad[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]