Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Jag tänker inte säga säkert vilken viskositet som ska vara i din bil då jag aldrig bytt eller kikat på det till S40/V40 så jag svarade bara på den som redan nämnts några inlägg högre upp.

Men appropå att utveklingen går framåt. Till min Saab 9000 så rekommenderas en 10w40 mineralolja i växellådan i både bruksanvisningen och Haynes. Pratar jag däremot med mekar samt saab själva så rekommenderar dom en 75W. Så det jag menade var att det haynes säger i form av oljor ska man ta med en nypa salt. (Även om det säkerligen är detsamma som fanns i bilen när den var ny, men varför hälla i något sämre än vad som finns på marknaden för vettiga pengar när lådan nu även börjar ha blivit till åren?)

Jag gissar på att du inte får ur mer än 2l ändå, mät det du tappar ur och häll sedan i lika mycket om det nu inte finns möjlighet att kontrollera nivån i den där lådan. Då fyller du bara upp tills nivån är rätt och struntar i att mäta den gamla oljan.
Att minst 1dl av den gamla oljan stannar kvar är inte ovanligt så därför är det också viktigt att oljan du häller i är lösbar med den gamla oljan.

Den där mobiloljan kostar ~95kr/l.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Tomas88
Brainded skrev: Att minst 1dl av den gamla oljan stannar kvar är inte ovanligt så därför är det också viktigt att oljan du häller i är lösbar med den gamla oljan.

mvh
Anders
Okej. Hur vet jag det då?
Klart man kan ju testa blanda lite. Men då har man ju redan köpt den.

Det enklaste kanske är att gå in till Volvo och köpa olja så man vet vad man ska ha i.
Användarvisningsbild
av Brainy
Är det helsyntetisk olja i redan nu så ska det inte vara några problem att hälla i en annan helsyntetisk.

Någon som kan bekräfta att det är helsyntetisk 75w-80 gl4 som används i denna låda?

Tog mig friheten att ändra rubriken lite så den passar det tråden nu styrts in på.

mvh
Anders
Såhär står det på förpackningen :(inte hela texten) API GL-4 Volvo 97308. Helsyntetisk olja för manuella växellådor. Speciellt anpassad för framhjulsdrivna bilar. Godkänd för alla framhjulsdrivna volvo. Oljan kostade om jag minns rätt 105 kr/lit. Jag fick ur och i hela volymen(tror det var 2,2L). Smilien la jag inte in.
volvo51 skrev:Såhär står det på förpackningen :(inte hela texten) API GL-4 Volvo 97308. Helsyntetisk olja för manuella växellådor. Speciellt anpassad för framhjulsdrivna bilar. Godkänd för alla framhjulsdrivna volvo. Oljan kostade om jag minns rätt 105 kr/lit. Jag fick ur och i hela volymen(tror det var 2,2L). Smilien la jag inte in.
Sån här ska de tydligen va.

Bild

API GL 4
SAE 75W-80

Gick in på Volvo och köpte där för enkelhetens skull. Ville få med mig oljan hem idag nämligen. 130 kr/l :( Men nu har man ju ORGINAL olja, :D
Stämmer Volvo 51 enl Haynes ska de va 2,2l till GDI och 2,1 till turbovarianterna.

Men det kan man ju säkert ge sig fan på att det fattas en dl då. Snubben jag snackade med på Volvo sa visserligen som vissa redan sagt att det inte är säkert man får ut allt ändå men att det inte var farligt att köra med det ett tag om man fyllde på det sista sen.

Får kanske hälla tillbaka lite av den gamla :???:
Mja. Vi har ju inte samma växellåda så det sitter tydligen lite olika.

Jag tog bort vänster framhjul och fyllde på med en sån flaska som det varit batterivatten i innan och skarvade på en lite längre plastslang än den som sitter där. Sen var det bara att trä in pipen och trycka på flaskan.
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]