Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sju64
HEJ

har glapp ljud i framvagn , säkert nått man åker på besiktningen som är snart, men ändå är det irriterande ljud när man kör ojämn väg

kolla i katalogen de fanns typ 6 olika grejjer

styrstag
stabilisator stag
styrled
spindelled
länkarmsbussn nedre och inre

som sagt vilket av dessa kan det vara? så man slipper köpa alla
Så man slipper besiktiga om pga en sådan sak ,och att man får bort ljudet

tänkt byta på både höger och vänstersida samtidigt, men vilket av dessa tros de vara=?

bilen är en 760 88a

tacksam för svar
det är inget ovanligt att det blir glapp i spindellederna och istyrlederna.
lyft bilen i framänden och vicka på hjulen så brukar man känna omdet glappar
om det är mycket glapp vill säga.

mvh/roger :D
Det finns även en möjlighet att det är övre lagringen till fjäderbenen. Det har jag varit med om, dock inte på en Volvo. Det knackade och slog, men besiktningskillen kunde inte upptäcka oljudet. Han gav sig f*n på att det kom från dom nedre delarna, och vred och bände med spett, men kunde inte se något. Så han kunde inget annat än godkänna. Jag hade mina aningar om felet, efter lite tips från vänner, och kunde "spara" ihop lite pengar och tid för att byta det senare.
Rådlös skrev:Det finns även en möjlighet att det är övre lagringen till fjäderbenen. Det har jag varit med om, dock inte på en Volvo. Det knackade och slog, men besiktningskillen kunde inte upptäcka oljudet. Han gav sig f*n på att det kom från dom nedre delarna, och vred och bände med spett, men kunde inte se något. Så han kunde inget annat än godkänna. Jag hade mina aningar om felet, efter lite tips från vänner, och kunde "spara" ihop lite pengar och tid för att byta det senare.

var och besiktiga bilen. eftersom tutan inte funka så tänke jag sak samma. få se vad det är me framvagn

jag bad besiktningsmannen kolla noga . men han hitta inga fel , han sa oxå nått om fjäder/stötdämpare , typ gummu grejjer eller så

ingen hygglig jäkel som kan direkt länka till sånna delar i en webshop på 764 88a, eller vad det heter exakt delarna jag behöver köpa

ps: bil jäkeln gick igenom , det hade ja inte trott, tutan viste ja felet för redan , vilket jag ska fixa (bytte till sport-ratt fick inte med jordringen me navet (saknades) så han sa att det får man fixa , men slapp komma tillbaks.

men det här irriterande ljudet vill man ha bort. är en stereo kille , men ibland har man folk me och kör och snackar , störande med glapp klonks ljudet på ojämnväg liksom

eftersom han inte såg fel på bussningar osv , så måste det va nått me fjäder/stöt i övre toppen eller så?
bilen är sänkt fram, kanske sket nån lägga tillbaks nån gummi grejjer eller så?

tacksam för mer exaktare svar
På min bil, en Pegeuot, och detta är nu mer än trettio år sedan, kunde man se felet om man pillade upp ett gummilock som satt överst i fjädertornet. Sedan fick man gunga bilen. Det både sågs och hördes att felet var där.
Det är inte så säkert att Volvo har samma konstruktion, Men öppna huven kolla på fjäderbenens översida.
det kan inte vara möjligt att jag är enda med en volvo 7ser i hela sverige som har klonkande ljud i framvagn och att det är inget fel på
styrstag
stabilisator stag
styrled
spindelled
länkarmsbussn nedre och inre

dvs nått annat än dessa är slut
men exakt vad? INGEN SOM HAFT SÅHÄR OCH BYTT NÅTT utöver dom nämda och fick det bra sen ? ÖÖÖhmmm kom igen forumet VAKNA

:twisted: :twisted:

KAN DET VARA DESSA ? 295kr st , vill inte köpa dom i onödan (fjäderbenslager)
Bild
Jag hede en 745 - 88a som "klonkade" i framvagnen - dessutom kändes det som om hjulet skakade i ratten när man växlade från högersväng till vänstersväng ( eller tvärt om ) - jag ryckte och slet och bände och drog - men kunde inte hitta något som glappade - utom ett litet, litet glapp i fjäderbenet - det var alltså i stötdämparen, jag försökte dra muttern som håller den men det hjälpte inte , besiktningen hittade inget , trots att jag bad honom leta !!!

jag bytte bussningar till krängningshämmaren och till slut hela fjäderbenet
- hjälpte inte.
i desperation tänkte jag byta hjullager men när jag snackade med (den mycket trevliga) reservdelsgubben på borås bil sade han att jag definitivt skulle byta spindelled innan jag beställde hjullagren- mycket riktigt - dom glappade som tusan men krängningshämmaren tryckte ihop dom så hårt att jag aldrig kände något glapp !

så jag skulle känna en gång extra på spindelleden !!
( om du nu inte redan bytt dom )

/emwtur
kan ju tillägga att när jag bytte fjäderben så satt det ju en annan spindelled på den nya
men jag tyckte det var lättare att låta leden sitta kvar i bärarmen :-)
hade jag bytt led samtidigt som fjäderben så hade jag säkert trott att det var fjäderbenet som varit trasigt ...

/emwtur
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]