Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johan62
I våras köpte jag 4 nya continetal contact 3 225/45-17.Har nu kört ca 1000mil och framdäcken är redan slitna enligt däcksfirman där jag bytte till vinter däck är det bara en säsong kvar på dom.det är bara några mm kvar till klacken som säger att det är dags att bytadäck.Gummi gubben säger det blir så med tungbil och breda däck.Och jag har inte buskört.Är det så här med 17tums.Johan (väldig skillnad på bak och fram)
av Mad
Det är ganska breda längsgående spår på "spc 3" kan det vara så att det blir mer tryck på gummit så att det sliter hårdare?
Har själv "spc 3" har bara kört en säsong men enbart på bakhjulen , har ej mätt slitaget men det ser inte särskilt slitet ut kört kanske 1000 mil jag också.
Ska byta 2 till nu i vinter men det låter inte bra om de slits så fort.
Nån mer som har erfarenhet av "spc 3" eller ska man gå på "spc 2" istållet de har inte lika "sportigt" mönster det är kanske bättre!
av S.t.r.a.n.D
Vet inte till 100% om detta stämmer, men jag har fått för mig att ju större däck du har ju mindre mönsterdjup är det (när det är nya alltså). Tänkte på det nu i sommras när jag köpte nya 18" däck att det inte var så djupt mönster om man jämför med ett 15"däck. Kanske bara är inbillning eller synvilla. Någon som vet??
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Jag har nämnt det i en annan tråd men har man lågtrycksturbon så sliter det ganska rejält med däck även om du inte "buskör". Turbon vaknar så tidigt att det sliter lite däck nästan varje gång man kör iväg. Som sagt, denna motorn sliter nästan mer däck än den stora turbon.

Mvh Tomas.
Användarvisningsbild
av Anders E
Samma sak med min.
Köpte nya däck i somras och nu är över hälften borta.
Samma sak med farsans 140 hk manuell.
av Infide
Kört lite över 2000 mil med mina 18" Kumho och de är nere vid mönstervarnaren fram. Patetiskt.....
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Framhjulsdrivet sliter mycket däck, speciellt ihop med turbo. 600-700 mil räckte Pirelli pzero rosso (235/40 18) för mig! :x :cry: :???:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
jiha skrev:Conti Sport Contact 2!

3000 mil och still going strong.... V70 2,5t
Still going light då :wink:

Måste vara extremt lugn körning?
Användarvisningsbild
av jiha
Lungt :twisted: vet jag inte... Automatlådan kanske spelar en positiv roll?

// Jiha

Glömde bort att jag skrivit detta, men fö[…]

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en fr[…]

Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]