Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alex87
Har nu märkt senaste månanden att det är trögt att lägga i växlarna stundtals när jag precis startat bilen, får kämpa för att få i 1an eller någon anna. Men när jag väl fått i den, så funkar det perfekt. Något som vet vad problemet kan vara? Kan det har att oljan inte är som den ska?
Senast redigerad av 1 alex87, redigerad totalt 0 gånger.
av Mattias_667
Byt v-olja! jag hade samma problem. Det är värt att sattsa på en riktigt fin olja när det gäller v-lådan eftersom man inte byter den så ofta och det är mycke jobbigare att byta.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej. Har ungefär samma fel. Precis när man startat så brukar det vara trögt att lägga i 1an eller backen. Brukar vara lättare att först lägga i trean eller fyran, sen är det lättväxlat.
Jag har S40 2,0T -01
Användarvisningsbild
av Tomas88
unlock26 skrev:Samma fel som på många gamla 850? Att den ingående axeln i lådan är torr.
Vad innebär det?
Är det något som man bör åtgärda? Funkar inte att byta oljan då?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Mattias_667 skrev:Byt v-olja! jag hade samma problem. Det är värt att sattsa på en riktigt fin olja när det gäller v-lådan eftersom man inte byter den så ofta och det är mycke jobbigare att byta.
Okej. Vet du vilken kalssificering av oljan det skall vara? (Har en 2,0T 2001)
Vad hette oljan du använde?
Användarvisningsbild
av volvo51
Tomas88 skrev:
Mattias_667 skrev:Byt v-olja! jag hade samma problem. Det är värt att sattsa på en riktigt fin olja när det gäller v-lådan eftersom man inte byter den så ofta och det är mycke jobbigare att byta.
Okej. Vet du vilken kalssificering av oljan det skall vara? (Har en 2,0T 2001)
Vad hette oljan du använde?
Det ska vara syntetolja GL-4 SAE 75W-80W. Jag köpte på OK.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Kollade vilken olja det skulle vara i Haynes.
Men det blev man ju inte så mycket klokare på. Där stod olika för olika växellådor.
För turbomodeller skulle det vara: Volvo syntetisk växellådsolja 1161423-7.
Om man nu inte vill köpa på Volvo. Hur ska man veta vad detta motsvarar.

Jag och "volvo51" har ju inte samma låda.
Användarvisningsbild
av Brainy
Tänkt på att haynesboken är 10år gammal och att mycket hänt på oljefronten sen dess.

Mobil kränger växellådsoljor (mobilube) som uppfyller GL-4 SAE 75W-80.

Och i mina bilar hamnar inget annat än mobils top of the lineprodukter så du vet vad jag rekommenderar ;)

mvh
Anders

Edit: slänger med en bild (har även en 75W-80 någonstans här hemma så det finns)
Bild
Användarvisningsbild
av Tomas88
Okej så man kan utan tvekan välja olja med spec: GL-4 SAE 75W-80W?
Som du säger har ju säkert kvalitén förbättrats kraftigt på oljor sen bilen tillverkades men det jag funderar på är så att jag får rätt tjocklek osv, men detta kanske inte är jättenoga?

Sen är det ju typiskt att volymen är 2,1 l. Det säljs ju i 1 l flaskor.

Tack för snabbt svar.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]