Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har en XC90 D5 (06) som fram till nyligen haft en mycket acceptabel förbrukning. Har alltid legat på 0,9-0,95l/mil blandad körning (t o m med släp). Vid den sista servicen informerade Volvo mig om att de även utfört en "kostnadsfri" uppgradering av programvaran, vilken förhoppningsvis skulle ge något lägre förbrukning.

Kunde efter en stund konstatera att förbrukningen skjutit i höjden (nästan uppe i 2 l/mil :-O) ). Lämnade in bilen på nytt och fick en "åtgärdad" tillbaka. Nu är förbrukningen nere på 1,2 l/mil, vilket givetvis inte heller är acceptabelt. :(

Har varit i kontakt med min serviceverkstad 5-6 gånger. De har nu berättat att uppgraderingens egentliga
orsak var för att partikelfiltret bättre skulle rensas/blåsas ut, samt att de inte har någon lösning för problemet med den ökade förbrukningen.

Någon inne på verkstaden har berättat att det finns liknande tillfällen (med kraftigt ökad förbrukn) ute i fältet, medans andra påstår att Volvo aldrig hört talas om problemet.

Själv börjar jag tappa tålamodet med tanke på dålig uppföljning och ökade kostnader och vill därför höra om någon annan har mött på liknande problem....
hej
ganska typiskt från branchen att svara dig så. tror det är lika hos dom andra fab- en grundregel är att alldrig röra i grejer som funkar.en personlig tanke är att klimatmaffian är ansv- i slutändan. men det hjälper ju inte dig. hoppas volvo tar ansvar. tror inte det blir lätt
lycka till meddela gärna ditt resultat
isak
Har varit med om ett liknande fenomen på ett annat fabrikat... Där kom man på, efter ett antal felsökningstimmar, att man var tvungen att manuellt gå in och nolla ALLA sensorer, givare, datorer och annat som skulle kunna och lagra gammal data. Programvaruuppdateringar hjälpte inte fastän allt gammalt ska tömmas....
Hej. jag ser några hål som måste fyllas i !!!

1. hur har du mätt förbrukningen före / efter uppgraderingen.
2. du kan inte ha samma förbrukning med släp ! hur mätte du då?
3. man kan inte byta tillbaka en mjukvara! vad gjordes?
4. är di säker på att du inte gjort nån annan förendring, så som kör på vinterdäck, eller har annat luft tryck (luft trycket sjunker när det blir kallare) eller så kanske du helt enkelt kör i kalare väder? kanske kör kortare sträckor eller mer stadstrafik?

alldeles för mycke frågetäcken just nu, men fyll i lite med så kan vi nog reda ut detta.
-------------------------

jag tror ! att det är så här:
du kollar bara med färddatorn, du nolar aldrig färd datorn.(därför märker du ingen skilnad när du kör med släp) du har också mycke data från i sommar/varmt väder.

nu när den är uppdaterad så nollades bränsle adaptionen så bilen drar lite (LITE!) mer bränsle tills adaptionen är satt. men du kollar på en ny nollad färd dator som direkt registrear din nya stadskörning, med kall motor.
(2 liter var altså mara en kort stund, & 1,2 liter är vad du ha nu när det är kallare ute, det hade du säkert dan innan uppdateringen också
Hej och tack för svaroch intresse! Lite respons på frågor som dykt up...

CarMan skrev:Hej. jag ser några hål som måste fyllas i !!!

1. hur har du mätt förbrukningen före / efter uppgraderingen.
Förbrukning har alltid mätts genom reell dieselåtgång. M a o efter notat vid tankning.

2. du kan inte ha samma förbrukning med släp ! hur mätte du då?
Var oklar när jag skrev detta. Det jag menade var att förbrukningen inte gick över 0,95l/mil ens när jag körde med (i ofs) tomt släp.

3. man kan inte byta tillbaka en mjukvara! vad gjordes?
Jag har förstått att det inte går att få tillbaka de "orginala" inställningarna, då jag bett om det utan att de lyckats. Vet inte vad för justering de gjorde.

4. är di säker på att du inte gjort nån annan förendring, så som kör på vinterdäck, eller har annat luft tryck (luft trycket sjunker när det blir kallare) eller så kanske du helt enkelt kör i kalare väder? kanske kör kortare sträckor eller mer stadstrafik?
Har förvisso nu bytt till vinterdäck med endast marginell ändring av förbrukningen. Men den stora höjningen av förbruk kom långt innan. Tror också att vi kan konstatera att det är ngt fel med software, då det visat sig vara fler som fåptt problem.

alldeles för mycke frågetäcken just nu, men fyll i lite med så kan vi nog reda ut detta.
-------------------------

jag tror ! att det är så här:
du kollar bara med färddatorn, du nolar aldrig färd datorn.(därför märker du ingen skilnad när du kör med släp) du har också mycke data från i sommar/varmt väder.

Har aldrig kunnat lita på färddatorn, så använder den inte vid kontroll av förbrukning. Däremot skall det nämnas att färddatorn verkade fått spel direkt efter justeringen (Betedde sig inte likadant som förr, verkade reagera annorlunda. Men den har nu "normaliserats" igen.

nu när den är uppdaterad så nollades bränsle adaptionen så bilen drar lite (LITE!) mer bränsle tills adaptionen är satt. men du kollar på en ny nollad färd dator som direkt registrear din nya stadskörning, med kall motor.
(2 liter var altså mara en kort stund, & 1,2 liter är vad du ha nu när det är kallare ute, det hade du säkert dan innan uppdateringen också

Följande felkoder SAS-000E Rattvinkelgivare […]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]