- tis 04 nov 2008, 00:38
#230772
Så här är det:
Jag har en fabriksmonterad värmare Volvo Flygmotor 091B i min 240 -92. Jag tog mig för att skanna min instruktionsbok plus boken med tiduret. Jag har delat ut det tidigare till några frågare här på forumet. Men jag har tänkt mig att fler borde få nytta av det, därför ville jag lägga in böckerna på Tips & Tricks, FAQ. Nu kan man inte göra detta själv, utan det är en moderator som gör det, och i nuläget ligger min bok och väntar på att en moderator fixar det.
Under tiden kan man faktiskt redan nu gå in där (FAQ) och kolla. Där finns redan en bok, men som jag uppfattade det, på tyska! Men pröva ni som kan det språket. Det är numera Ebersprächer som har tagit över tillverkning och försäljning av värmaren. Så vill man ha hjälp, vänder man sig till dom.
Men det finns en viktig sak att veta om, som Volvo naturligtvis inte berättar. Värmaren har en cirkulationspump monterad på slangarna, för att vattnet skall cirkulera medan motorn står still. Den pumpen har en begränsad livslängd, och Volvo tar oförskämt mycket betalt för den. Nu är det så att inom fritidsbåtvärlden finns samma pump för nästan halva priset! Kolla hos dom stora återförsäljarna av båttillbehör. Jag har även skrivit i en tråd tidigare om detta ganska nyligen, så det finns ett inlägg om det där katalognummer och tillverkare etc. etc. finns noterat.
Om man inte har bekantat sig med värmaren tidigare, kan det vara bra att känna till detta: Det är bara en vattenvärmare. Gamla tiders värmare blåste ju varmluft i kupén samtidigt som dom värmde vattnet. Det gör inte denna. Däremot kopplar man den så att den vanliga kupéfläkten snurrar och blåser varmluft. På så vis blir det varmt i bilen. Men det blir inte heller bastuvarmt som med äldre värmare. Det sitter en termostat i kupén som styr fläkten, så att det blir bara 20 - 25° i kupen. Och det räcker i och för sig. Men här måste man tänka på att ställa värmereglaget på max på kvällen när man lämnar bilen. Annars blir bara motorn varm. Man behöver inte röra fläktreglaget, det sköter elektroniken.
Det är alltså mycket elektronik och styrning till den här värmaren. Jag har inte prövat, men om man tänker sig att ta en värmare från en skrotad bil, eller köpa begagnat, så skall man noga se till att få samtliga kompletta kablar och eventuella relän, tidur och pumpar m.m. Det är nog ingen succé om man bara monterar "hälften" av anläggningen.
Samt även följande upplysning till dom som är berörda: Värmaren går utmärkt på E 85! T.o.m. bättre eftersom E 85 sotar mindre. Så ni som kör på E 85, helt eller blandat, behöver inte fundera, den går ändå! Detta gäller naturligtvis inte dieselmodellen 091D, som ser lika dan ut, men har andra bränsleförutsättningar.
Jag har hört talas om händiga bilägare med andra märken än Volvo, och dom säger att den går lika bra i andra bilfabrikat.