Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Trevligt att det finns fler på forumet som inte har skygglapparna på sig (S80-04) :D !!!!

Historiskt finns det däckföretag som skickar upp däck för tester men dessa däck kommer aldrig ut på marknaden för konsumenterna dessa är specialprepparerade för testen :shock: !!! (OBS ! syftar inte på Nokian)
Appropå tester, hur många kan ärligt säga att de är missnöjda med de däck de köpt? Förutom ev, personliga felval vad gäller dubb eller friktionsdäck.
Jag tycker jag pratat med många som köpt både billigt och dyrt, och försvinnande få har sagt att de varit missnöjda med sitt köp.

Naturligtvis bör man kanske kontrollera vilket däck som passar en bäst via olika tester i media, däckfirman har ju alltid marknadens bästa oavsett pris och märke. Så de är kanske inte helt tillförlitliga i frågan.

Jag har en gång i tiden köpt det billigaste dubbdäcket som gick att köpa hos den lokala däckhandlaren, och de var jag mycket nöjd med under det året jag hade de däcken och den bilen.
Bilen gick som på kuggad räls, även i kurvor :twisted:
Jag köpte en omgång Michelin MS260 eller vad de nu hette en gång i tiden, var redigt missnöjd från dag 1 med de däcken och bytte däck inom en vecka. Nu var ju det ett tag sen men ett lite mer färskt exempel är när jag köpte en omgång Gislaved Nordfrost 3 till V40:n jag hade, var nöjd med däcken i början men de hade en förmåga att tappa dubben så samma vinter fattades det ganska mycket dubb. Missnöjd med de däcken mao och nu i efterhand så erkänns det ju också att i början var det ett problem med dubben i just de däcken. Ansvarige för regionen hävdade vid den tiden att det inte var något problem med däcken men de hade reklamerat flera pga det felet. :D
S80-04 skrev:
jumu01 skrev:Däcket överstyr lömskt på is, är halvbra på snö och slask och är instabilt på asfalt enl. ER

Har du själv haft dessa sulor på bilen??? Eller sätter du din tro till motorjournalister och läser testresultat (auto motor och sports resultat ta jag själv med en nypa salt då ekonomiska intressen kan finnas i bakgrunden) som "fan som läser bibeln"?

Jag känner inte igen något av ovanstående då har jag kört med Nordfrost 2, Nordfrost 3 och Nordfrost5. Och med det vinterlag vi har här i norr kan jag inte anse annat att det är ett bra vinterdäck.

Har även kört i NordNorge (arbetar där av o till) med dessa däck där vädret varit väldigt extremt.

Vad det handlar om är att anpassa sig till de extrema förhållandena, främst fart och omdömme till väglaget.
ER???? Skulle ta svenska motortidningars testresultat med en nypa salt. Dom får ALLTID svenska däck som vinnare. Läs istället finska Tekniikan Maailmas test. Testen görs med större resurser och är opartiska. Nokian vinner inte ALLTID testen. :oops:
Vem sa att dom alltid vinner? inte jag iaf, däremot ligger dom mer eller mindre i toppskiktet under våra förhållanden till skillnad från NF5 som halkar efter pga ålderdomen och bara om man har skygglapparna kvar på sig så tror man NF5 fortfarande är lika bra jmfr konkurrenter som vintern 05-06-07 och inte tror att Conti mjökar ut det mesta urn mindre nogräknade konsumeter.
Nu är ju inte Nokian svenskt heller till skillnad från Gislaved så det är ju inte så kontigt att TV får det att vara bra fortfarande.
Vem sa att dom alltid vinner? inte jag iaf, däremot ligger dom mer eller mindre i toppskiktet under våra förhållanden till skillnad från NF5 som halkar efter pga ålderdomen och bara om man har skygglapparna kvar på sig så tror man NF5 fortfarande är lika bra jmfr konkurrenter som vintern 05-06-07 och inte tror att Conti mjökar ut det mesta urn mindre nogräknade konsumeter.
Nu är ju inte Nokian svenskt heller till skillnad från Gislaved så det är ju inte så kontigt att TV får det att vara bra fortfarande.[/quote]

Jag sade inte att finska motortidningar alltid får Nokia som vinnare. I år vann Hakka 5 TM:s dubbdäckstest men Hakka R blev tredje bland friktiosdäcken, Continental var bäst. Själv valde jag dock Hakka pga bättre vinteregenskaper. Om man jämför så brukar TV nästan alltid få Gislaved som vinnare. I år hade dom inte ens med Nokias nya 5:a utan Nordman som är äldre till konstruktionen och tillverkas i Ryssland.
S80-04 skrev:I år hade dom inte ens med Nokias nya 5:a utan Nordman som är äldre till konstruktionen och tillverkas i Ryssland.
:shock:

Har finska gummiarbetare så hög lön att verksamheten av 2:a handsmärket flyttats till Ryssland , ja du det var något nytt!!!

Att Conti Wiking vinner tester förvånar mig inte ett dugg, ursprunget till däcket kommer ju från Gislaved!!!
jumu01 skrev:
S80-04 skrev:I år hade dom inte ens med Nokias nya 5:a utan Nordman som är äldre till konstruktionen och tillverkas i Ryssland.
:shock:

Har finska gummiarbetare så hög lön att verksamheten av 2:a handsmärket flyttats till Ryssland , ja du det var något nytt!!!

Att Conti Wiking vinner tester förvånar mig inte ett dugg, ursprunget till däcket kommer ju från Gislaved!!!
Att tillverka bra däck billigt så dom kan säljas billigare är ju bara bra för dom som är snåla så även dom kan få bra däck utan att dom gråter när dom skiter.

Conti WinterViking2 är inte ett Gislaved-däck, det är i grunden ett norsk däck av märket Viking som Conti köpte, lade ner och gjorde tilll sitt eget däck fast där gick dom steget längre än med Gislaved så man kan ej påst det du gör då däckena är helt olika, bara samma ägare med enbart ekonomiska intressen som grund för hur dom agerar, AGI Sarek2 är däremot en Gislaved NF5 kopia.
ER skrev: Att tillverka bra däck billigt så dom kan säljas billigare är ju bara bra för dom som är snåla så även dom kan få bra däck utan att dom gråter när dom skiter.

:lol: Den var inte dum!!!

Conti WinterViking2 är inte ett Gislaved-däck, det är i grunden ett norsk däck av märket Viking som Conti köpte, lade ner och gjorde tilll sitt eget däck fast där gick dom steget längre än med Gislaved så man kan ej påst det du gör då däckena är helt olika, bara samma ägare med enbart ekonomiska intressen som grund för hur dom agerar, AGI Sarek2 är däremot en Gislaved NF5 kopia.
Historisk sett har ju alltid tyskarna varit bra på att ta för sig!!!

ER, Tack för fakta att Viking ligger bakom Contis succe med Winter Viking 2!!
Här testresultat av finska biltidningar:

På tal om Nokian så har dom en fabrik i Ryssland och igår varslade de om permittering av 1000 arbetare i deras finska fabrik i Nokia.

Aamulehden autosivu kokosi syksyn talvirengastestit yhteen. Näin renkaat menestyivät.

Tekniikan Maailma 17/2008:
Nastarenkaat 205/55 R 16 (dubbdäck)

Yleisarvosanat (allmänvitsord)

1. Nokian Hakkapeliitta 5 8,7

2. Michelin X-IceNorth 8,4

2. Vredestein Arctrac 8,4

4. Continental ContiWinter Viking 2 8,3

5. Goodyear UltraGrip Extreme 8,3

6. Pirelli Winter Carving Edge 8,2

Kitkarenkaat 205/55 R16 (friktionsdäck)

Yleisarvosana (allmänvitsord)

1. Continental ContiViking Contact 5 7,8

2. Michelin X-Ice XI2 7,7

2. Nokian Hakkapeliitta R 7,7

4. Bridgestone Blizzak Nordic WN-01 7,6

5. Continental ContiWinter Contact TS810 7,4

6. Vredestein Nord-Trac 7,3

Tuulilasi 13/2008

Nastarenkaat 205/55 R 16 (dubbdäck)

Yleisarvosana (allmänvitsord)

1. Nokian Hakkapeliitta 5 9,5

2. Continental ContiWinter Viking 2 9+

3. Michelin X-IceNorth+ 9

4. Gislaved NordFrost 5 9-

4. Nordman + 9-

6. Bridgestone Noranza 2 8,5
Tuulilasi (vindrutan) 13/2008 är det en annan tidning eller är det finska Teknikens värld också eller är det som våran Vi bilägare???

Ja ryska arbetare har ju mycket låga löner så det är väl en tidfråga innan Nokian helt har avvecklat den finska markanden och flyttat allt till Ryssland???

Tack för din redovisning av Däck testet S80-04.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 15
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]