Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
#229849
VolvoB20 skrev:
Arese skrev:Håller helt med dig i detta inlägg, har heller aldrig uppgivit att det bara är motorns fel att V70II D5 är slö!

Min poäng är att man ofta läser inlägg som går ut på att D5:an ger mer effekt än vad Volvo uppger. Man läser dock aldrig några inlägg om att D5:an är snabbare än Volvos siffror. Det är ju det som är intressant.

Mvh
Arese
Hur skulle det vara möjligt? En V70N D5 185 hk har tjänstevikt 1640 kg, och ställer man den på vågen så väger den faktiskt det också :-O) .

I regbeviset ska en V70II D5 185 hk ska väga nästan lika 1680 kg, men ställer man den på vågen så väger den nästan 300 kg mer. Hur ska den kunna vara lika snabb med den övervikten och samma motor?

Ställer jag sommarbilen på vågen så väger den också nästn exkakt som i regbeviset och den är fullutrustad.

Ingen ska få mig att tro att läder istället för tyg på stolarna och lite kretskort i en navi väger 300kg som extrautrustning. Det är något helfel om man anger så fel värden på vikten.....

Dessutom har front-area och cW värden gått upp också, det gör ju att V70II måste vara långsammare än V70N med samma motor.

Trots detta är det nästan identiska värden på förbrukning, acc och toppfart för V70N och V70II, det är ju fysiskt omöjligt.
Hej

Osäker på var du får din info ifrån men när TV testade V70N D5 2006 var tjänstevikten mycket riktigt 1640 kg medan den verkliga vikten var 1810, en skillnad om 170 kg. TV har inte testat V70II D5 men väl 2,5T, den hade en tjänstevikt på 1673 kg och en verklig vikt på 1800 kg, en skillnad om 127 kg.

Övervikten är inte ett problem som är nytt eller unikt för Volvo.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#229894
Nej, senaste numret av Teknikens Värld har fått svar av Volvo, och det är så här att det är extrautrustningen som väger extra, det är inget unikt för Volvo, och ska man påtala det så ska man ta upp det med Vägverket.

/Kalle
av s6025t
#229905
Här är några tekniska nyheter om motorn det fanns på volvonews.tk tyvärr är de på holländska Nieuwe D5 motor voor Volvo S80

Gloednieuwe D5 met 205pk en 420Nm koppel. Dit is het meest belangrijke nieuws sinds de introductie van de D5. Deze nieuwe TOPDIESEL is het antwoord op de vraag naar meer vermogen MAAR met een lagere uitstoot van CO2 en fijnstof en natuurlijk een lager gemiddeld verbruik. De D5 voldoet aan de nieuwe Euro V norm (zowel handgeschakeld als automaat). De nieuwe D5 heeft de loop van een zescilinder maar met de uitstoot en verbruik van een viercilinder. Enkele eigenschappen op een rij gezet:

- nieuwe sequentiële twin turbo (één lage druk turbo en één hoge druk turbo voor souplesse en prestatie in een breder toerengebied)
- nieuw EGR systeem (verbeterde koeling en passage)
- nieuw hogedruk brandstofinjectiesysteem met Piezo injectoren
- 205 pk bij 3.750 – 4.000 tpm en 420 Nm koppel bij 1.750 – 3.000 tpm
- acceleratie 0-100 km/h met 0,5 seconden afgenomen (t.o.v. 185pk)
- brandstofverbruik met 3 a 4% afgenomen (t.o.v. 185pk)
- CO2 uitstoot automaat fors teruggedrongen (t.o.v. 185pk)
- Leverbaar in een handgeschakelde en geartronic versnellingsbak (6 versnellingen)
- voldoet aan de nieuwe Euro V norm (wellicht één van de eerste die hier volledig aan beantwoordt)
- beschikt niet meer over een oliepeilstok, is vervangen door info in de DIM
- dubbele eindpijp (links/rechts)



Ook met betrekking tot de geluidsisolatie is veel winst geboekt. De verbetergebieden waar opnieuw aan gewerkt is zijn de motorruimte, binnenzijde voorspatborden en een aangepaste motor afdekplaat.

De nieuwe D5 is voorlopig alleen leverbaar in de S80 (en voorlopig alleen als voorwiel aangedreven variant).

De Kinetic 205pk modellen zijn voorzien van een in kleur gespoten onderzijde (andere motorvarianten leverbaar vanaf Momentum).

Nog meer beter nieuws betreft de labels van de D5 205pk. Zoals gezegd is veel gedaan om de CO2 uitstoot verder naar beneden te krijgen. Dit heeft geresulteerd in zeer concurrerende cijfers:

D5 handgeschakeld 164gr (D5 185pk was 169gr) & D5 geartronic 178gr (D5 185 was 194gr).
De bijbehorende brandstoflabels zijn groen: respectievelijk een B voor de handgeschakelde en een C voor de geartronic uitvoering.
av Amli
#229911
s6025t skrev:Här är några tekniska nyheter om motorn det fanns på volvonews.tk tyvärr är de på holländska Nieuwe D5 motor voor Volvo S80

Gloednieuwe D5 met 205pk en 420Nm koppel. Dit is het meest belangrijke nieuws sinds de introductie van de D5. Deze nieuwe TOPDIESEL is het antwoord op de vraag naar meer vermogen MAAR met een lagere uitstoot van CO2 en fijnstof en natuurlijk een lager gemiddeld verbruik. De D5 voldoet aan de nieuwe Euro V norm (zowel handgeschakeld als automaat). De nieuwe D5 heeft de loop van een zescilinder maar met de uitstoot en verbruik van een viercilinder. Enkele eigenschappen op een rij gezet:

- nieuwe sequentiële twin turbo (één lage druk turbo en één hoge druk turbo voor souplesse en prestatie in een breder toerengebied)
- nieuw EGR systeem (verbeterde koeling en passage)
- nieuw hogedruk brandstofinjectiesysteem met Piezo injectoren
- 205 pk bij 3.750 – 4.000 tpm en 420 Nm koppel bij 1.750 – 3.000 tpm
- acceleratie 0-100 km/h met 0,5 seconden afgenomen (t.o.v. 185pk)
- brandstofverbruik met 3 a 4% afgenomen (t.o.v. 185pk)
- CO2 uitstoot automaat fors teruggedrongen (t.o.v. 185pk)
- Leverbaar in een handgeschakelde en geartronic versnellingsbak (6 versnellingen)
- voldoet aan de nieuwe Euro V norm (wellicht één van de eerste die hier volledig aan beantwoordt)
- beschikt niet meer over een oliepeilstok, is vervangen door info in de DIM
- dubbele eindpijp (links/rechts)



Ook met betrekking tot de geluidsisolatie is veel winst geboekt. De verbetergebieden waar opnieuw aan gewerkt is zijn de motorruimte, binnenzijde voorspatborden en een aangepaste motor afdekplaat.

De nieuwe D5 is voorlopig alleen leverbaar in de S80 (en voorlopig alleen als voorwiel aangedreven variant).

De Kinetic 205pk modellen zijn voorzien van een in kleur gespoten onderzijde (andere motorvarianten leverbaar vanaf Momentum).

Nog meer beter nieuws betreft de labels van de D5 205pk. Zoals gezegd is veel gedaan om de CO2 uitstoot verder naar beneden te krijgen. Dit heeft geresulteerd in zeer concurrerende cijfers:

D5 handgeschakeld 164gr (D5 185pk was 169gr) & D5 geartronic 178gr (D5 185 was 194gr).
De bijbehorende brandstoflabels zijn groen: respectievelijk een B voor de handgeschakelde en een C voor de geartronic uitvoering.
Blev inte mycket klokare av det här men tack ändå ;-//
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#229917
Helt nya D5 med 205hk och 420Nm vridmoment. Detta är den viktigaste nyheter sedan införandet av D5. Denna nya toppdiesel är svaret på den efterfrågan på mer kraft, men med lägre utsläpp av CO2 och partiklar och en lägre genomsnittlig förbrukning. D5 uppfyller de nya Euro V standard (både manuella och automatiska). Den nya D5, går som en sexcylindrig men med utsläpp och förbrukning av en fyra. Vissa egenskaper i rad som:

- Ny sekventiell dubbelturbo (en lågtryck-turbo och ett högtryck-turbo för flexibilitet och prestanda i ett bredare register)
- Ny EGR-system (bättre kylning och passage)
- Ny högtrycksbränsleinsprutning med Piezo injektionsmissbrukare
- 205 hk vid 3.750 - 4.000 rpm och 420 Nm vridmoment vid 1750-3000 rpm
- Acceleration 0-100 km/h minskas med 0,5 sekunder (jämfört 185hk)
- Bränsleförbrukningen med 3 till 4% nedgång (jämfört 185hk)
- CO2-utsläppen reduceras kraftigt (jämfört 185hk)
- Finns i en manuell växellåda och med en automatlåda (6 växlar)
- Uppfyller kraven i den nya Euro V standard (kanske en av de första att fullt ut svara på)
- Har inte längre har en mätsticka, ersattes av info i DIM
- Dubbla pipor bak (vänster / höger)



Även med beaktande av ljudisolering är mycket vinst. De områden där förbättringar på nytt arbetat motorrummet, inne främre vingar och en anpassad motorkåpa.

Den nya D5 hittills endast tillgänglig i S80 (och bara som en provisorisk framhjulsdriven variant).

Kineticversionen med 205hk är utrustade med en färgbelagda botten (andra motorn varianter tillgängliga från Momentum).

Ännu bättre nyheter i märkningen av D5-205hk. Mycket har gjorts för att minska CO2-utsläppen. Detta har resulterat i mycket konkurrenskraftiga avgifter:

D5 manuell 164gr (D5 185hk var 169gr) & D5 aut 178gr (D5 185 var 194gr).

---------------------------------------------------------------------------

Blir lite lättare nu iallafall! :wink: Är inte helt 100 ännu dock!
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#229921
Jaha, tidigare så tog de bort så man inte kan se motortempen och nu kan man inte heller kolla oljan :wink: *suckar*
av Amli
#229924
XC90_Executive skrev:Helt nya D5 med 205hk och 420Nm vridmoment. Detta är den viktigaste nyheter sedan införandet av D5. Denna nya toppdiesel är svaret på den efterfrågan på mer kraft, men med lägre utsläpp av CO2 och partiklar och en lägre genomsnittlig förbrukning. D5 uppfyller de nya Euro V standard (både manuella och automatiska). Den nya D5, går som en sexcylindrig men med utsläpp och förbrukning av en fyra. Vissa egenskaper i rad som:

- Ny sekventiell dubbelturbo (en lågtryck-turbo och ett högtryck-turbo för flexibilitet och prestanda i ett bredare register)
- Ny EGR-system (bättre kylning och passage)
- Ny högtrycksbränsleinsprutning med Piezo injektionsmissbrukare
- 205 hk vid 3.750 - 4.000 rpm och 420 Nm vridmoment vid 1750-3000 rpm
- Acceleration 0-100 km/h minskas med 0,5 sekunder (jämfört 185hk)
- Bränsleförbrukningen med 3 till 4% nedgång (jämfört 185hk)
- CO2-utsläppen reduceras kraftigt (jämfört 185hk)
- Finns i en manuell växellåda och med en automatlåda (6 växlar)
- Uppfyller kraven i den nya Euro V standard (kanske en av de första att fullt ut svara på)
- Har inte längre har en mätsticka, ersattes av info i DIM
- Dubbla pipor bak (vänster / höger)



Även med beaktande av ljudisolering är mycket vinst. De områden där förbättringar på nytt arbetat motorrummet, inne främre vingar och en anpassad motorkåpa.

Den nya D5 hittills endast tillgänglig i S80 (och bara som en provisorisk framhjulsdriven variant).

Kineticversionen med 205hk är utrustade med en färgbelagda botten (andra motorn varianter tillgängliga från Momentum).

Ännu bättre nyheter i märkningen av D5-205hk. Mycket har gjorts för att minska CO2-utsläppen. Detta har resulterat i mycket konkurrenskraftiga avgifter:

D5 manuell 164gr (D5 185hk var 169gr) & D5 aut 178gr (D5 185 var 194gr).

---------------------------------------------------------------------------

Blir lite lättare nu iallafall! :wink: Är inte helt 100 ännu dock!
Haha, många tack!
Finns även att läsa på AMS...http://www.automotorsport.se/news/16080 ... rbrukning/
-"Som det ser ut just nu kan D5 205 hk inte kombineras med fyrhjulsdriften" För oss som köpt XC70 och XC60 känns det ändå ganska bra...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#229936
XC90_Executive skrev:Helt - Ny högtrycksbränsleinsprutning med Piezo injektionsmissbrukare
Kan det vara bra i trafiken :mrgreen:
Användarvisningsbild
av A80TD
#229942
VolvoB20 skrev:
XC90_Executive skrev:Helt - Ny högtrycksbränsleinsprutning med Piezo injektionsmissbrukare
Kan det vara bra i trafiken :mrgreen:
HaHaHa! :lol:

Kul annars att det det är en rejäl uppgradering med ett nytt turbosystem m.m.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#229954
Äh, klaga! :wink:

Har översatt med ett program och sedan rättat lite själv. Fredag kväll är tydligen inte rätt dag och tid att göra det! :wink:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 32

Två veckor är ju ingen big deal.

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]