Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det är absolut inga problem att köra med dubbade vinterdäck till Bordershopen. Fast min "bordershop" ligger i Finland, i Tornio närmare bestämt. Det är ganska stor skillnad på var man bor. :)
anp skrev: Dubbfritt på blankis ger ett dåligt grepp, det är nog de flesta överens om.
Däremot är min erfarenhet av dubb och friktionsdäck på identiska bilar med lika gamla ( nya Michelin) vinterdäck, att den bil med dubbdäck ger ett osäkrare grepp på asfalt. Ex,vis vid körning i cirkulationsplatser så understyrde bilen med dubbdäck mycket kraftigt. Något den inte gjorde med sommardäck.
Likaså på landsväg med asfalt med fläckvis isbark på asfalten, även där var det stor skillnad i väghållning och styrning mellan bilarna.
Därför tycker jag att man kan se det som lite falsk säkerhet då dubbdäck ofta framställs som det bästa, enda? vinterdäcksalternativet

En orsak till motståndet till friktionsdäck tror jag är att många vill, eller t.o.m kräver att kunna köra lika fort på vintern som sommaren. Något som inte alltid är möjligt med friktionsdäck om underlaget består av slät is. På skrovligt underlag greppar friktionsdäcken fruktansvärt bra.
Visst, inga vinterdäck är lika bra som sommardäck, men som jag skrev tidigare, skillnaden blir mindre mellan olika väglag med dubbade vinterdäck än med odubbade. Med odubbade kan man gå från väldigt bra grepp till väldigt dåligt. Så om vi ska prata "falsk säkerhet" så tycker jag att odubbade däck känns lömskare och kan bjuda på större överraskningar.

anp skrev: http://www.vv.se/templates/page3____25565.aspx
VV´s betygssättning är intressant att läsa, och bekräftar mycket av det som skrivits i tråden oavsett ståndpunkt. Betygen är gissningsvis också satta efter extremförhållanden vad gäller grepp mm, och inte utifrån normala körförhållanden efter våra vägar och körstil.
Hmm, om vi läser tabellen så ser man ju att enligt VV och nordiska förhållanden, så är dubbade vinterdäck bättre på våt och torr asfalt?

Men visst, om jag bodde i Skåne eller Blekinge så vore odubbat ett intressant alternativ.
Senast redigerad av 1 Tomas L, redigerad totalt 0 gånger.
Vägverket:
Dubbdäcken ger vissa fördelar vid förrädisk is, men inte på rå is eller snö. Dubbfria vinterdäck kan sättas på tidigare på säsongen vilket gör att du är rustad för vinterväglag när den första förrädiska halkan kommer.
Lite motsägelsefullt, eller hur?
Hittade just ett intressant alternativ till de Nokian Nordman+ däck jag i princip bestämt mig för. Erbjöds ett bra pris på Gislaved Nordfrost 3 - vilket jag vet är en utgående modell, men mig veterligen en ständig testvinnare?

Någon här har kanske erfarenheter av något av dessa däck? Eller kanske till och med av båda?
erc skrev:Hittade just ett intressant alternativ till de Nokian Nordman+ däck jag i princip bestämt mig för. Erbjöds ett bra pris på Gislaved Nordfrost 3 - vilket jag vet är en utgående modell, men mig veterligen en ständig testvinnare?

Någon här har kanske erfarenheter av något av dessa däck? Eller kanske till och med av båda?
Hej.

Har kört med nordfrost 3 på min 850 (nu avställd) i flera år och har bra erfarenheter av dom, men dom börjar ju bli till åren så kanske bättre med ''färskare'' däck.

Lite ot undrar om nån här blivit uppsagd el dyl från en fd svensk däcktillverkare i Småland.
erc skrev:Hittade just ett intressant alternativ till de Nokian Nordman+ däck jag i princip bestämt mig för. Erbjöds ett bra pris på Gislaved Nordfrost 3 - vilket jag vet är en utgående modell, men mig veterligen en ständig testvinnare?

Ständig testvinnare är ju att ta i så det brakar om det, i år kom det på 7:e plats med 3 plus i ledande tester och tydligt tecken på ålder.
"Nu är slakten av gamla fina Gislaved i full gång. Tyska ägaren Continental vill att Gislaved ska vara ett andraklassens märke i mängden. Däcket överstyr lömskt på is, är halvbra på snö och slask och är instabilt på asfalt."
Detta är det mindre smickrande betyget i ledande testet utfört av Auto Motor Sport publicerat i Aftonhoran.
Kräver man inte det bättre/bästa däcket så visst duger det men man bör köpa det med mycket mycket öppna ögon och inte pga tidigare meriter av äldre nordfrost generationer som var toppendäck innan conti kom in i bilden.
Nokian Nordman+ är ju samma som Hakkapeliitta 2 dvs en föråldrad model. Nu är det Hakka 5 som gäller, det bästa dubbdäcket på marknaden. Sommardäcken kan man lite pruta på men vinterdäcken måste vara de bästa som finns. Själv har jag redan kört över tio år odubbat och i olika förhållanden. Nu kör jag med Hakkapeliitta R. Man klarar sig bara man kör med förnuft.
Vet att både (Nokian) Nordman+ (fd Hakka 2) och Gislaved Nordfrost 3 (utgående modell) inte är de bästa däcken på marknaden. De är däremot riktigt prisvärda och saknar (enligt de flesta tester) riktiga nackdelar. I den dimension jag ska ha, 185/65 R14, kostar NF3 inte mer än 595,-/styck. Nordman+ kostar något mer. Detta gör dem till ett ekonomiskt attraktivt val.
Däcket överstyr lömskt på is, är halvbra på snö och slask och är instabilt på asfalt enl. ER

Har du själv haft dessa sulor på bilen??? Eller sätter du din tro till motorjournalister och läser testresultat (auto motor och sports resultat ta jag själv med en nypa salt då ekonomiska intressen kan finnas i bakgrunden) som "fan som läser bibeln"?

Jag känner inte igen något av ovanstående då har jag kört med Nordfrost 2, Nordfrost 3 och Nordfrost5. Och med det vinterlag vi har här i norr kan jag inte anse annat att det är ett bra vinterdäck.

Har även kört i NordNorge (arbetar där av o till) med dessa däck där vädret varit väldigt extremt.

Vad det handlar om är att anpassa sig till de extrema förhållandena, främst fart och omdömme till väglaget.
jumu01 skrev:Däcket överstyr lömskt på is, är halvbra på snö och slask och är instabilt på asfalt enl. ER

Har du själv haft dessa sulor på bilen??? Eller sätter du din tro till motorjournalister och läser testresultat (auto motor och sports resultat ta jag själv med en nypa salt då ekonomiska intressen kan finnas i bakgrunden) som "fan som läser bibeln"?

Jag känner inte igen något av ovanstående då har jag kört med Nordfrost 2, Nordfrost 3 och Nordfrost5. Och med det vinterlag vi har här i norr kan jag inte anse annat att det är ett bra vinterdäck.

Har även kört i NordNorge (arbetar där av o till) med dessa däck där vädret varit väldigt extremt.

Vad det handlar om är att anpassa sig till de extrema förhållandena, främst fart och omdömme till väglaget.
Gillade ej Nordfrost 3 jag haft då dom var instabila, greppet sämre än hakka2 och tappade (för mycket) dubb trotts korrekt inkörning, hakka2 passade min smak klart bättre då samt höll längre med.
Har kört en V70N som haft nordfrost5 och jmfr. hakka4 på S60 är dom sämre och föll mig mindre i smaken och citatet stämmer hyfsat bra med den upplevelse jag fick under den längre stunden på riktiga svenska vintervägar och mina gamma hakka4 kändes mera pålitliga och konsekventa.

Litar mera på testresultat under jämförbara förhållanden från några som gjort samma procedur flertalet gånger(oavsett deras "ekonomiska intressen") under nordiska förhållanden och vet hur man får fram ett neutralt resultat än hörsägen från nåns systers, brors, dotterdotterson som säger sig gilla/ej gilla nåt och utan bästa förutsättningarna under extrema förhållanden/bästa däcket ligger man nästan riktigt risigt till om man skulle behöva däckets resurser till det yttersta och då spelar det ingen roll vilken fart man har för det är däckvalet som är avgörande och faktum är att nordfrosts ålder gör sig tydligt märkbar detta året när det ej utvecklats i takt med konkurrenterna, men klart är ju nordfrost 5 bättre än sydeuropeiska/asiatiska sk "dubbdäck" men inte i fas med Nokian/Michelin: s däck av årets omgång, detta går ej att undvika och lägger man minst 800kr/st på däck så ser jag ingen anledning till att vara dumsnål och pruta på prestandan/"lita på däckets gammla meriter" som defacto ej gäller numer då däcket ej utvecklas och allt för många gör precis som Conti drömmer våta drömmar om. Köper däcket pga gammla meriter från nf2-3, inte färska hårda fakta som säger att det är akterseglat som toppkanditat.
Att sen testerna kommer till samma slutsats eller tendensen är den samma i dom flesta måste ha något annat än "ekonomska intressen" till grund för resultatet gör ju att man undviker detta däcket, om inte att man enligt vissa(jag bryr mig mindre om detta utan låter fakta avgöra däckval) bör bojkotta Conti helt så pga hårda fakta i oberoende tester som säger att däcket tappat stinget och inget pris kan få mig att köpa detta numer mediokra däck då det är utanför top tre som för mig på inget sätt är färskt heller med senaste tekniken för bästa prestanda/egenskaper för att ge dig som förare dom bösta förutsättningarna att klara av dessa extrema situationer som du kan utsättas av andra i pga deras dumhet att inte anpassa däckvalet/hastigheten efter/dumsnålhet avgör valet. Pga VV idioti med vägräcken i överflöd och onödan är det än mer viktigt att kunna stanna i tid och varje km/h du kan få ner farten är betydelsefull för utgången när DU ej kan väja ner i diket istället för att få en bil rakt i nosen.
När i stort sett dom flesta tester oberoende av varrandra kommer till samma tendens så kan man inte undvika faktum att däcket tappat mycket pga slakten.
"Gummigubben runt hörnet" som utan större motivation säger att NF5 är toppen, bättre kan du ej få, det är ju svenskt, mm babbel" litar jag nada på då han om någon heller säljer Gislaved till överpris då han köpt in dom för reapris än bra däck med mindre marginal då han oftast sällan säljer båda så valet "blir enklare" ur hans synvinkel med ett "bra däck" och resten "skrot" när faktum är att det han säljer är varken svenskt eller top of the line längre.
Men så prutar jag inget på prestanda när det gäller dubbat för min egen skull och andras så man kan själv undvika smäll pga andras misstag att ej anpassa sig efter rådande omständigheter/dumsnålhet mm.
jumu01 skrev:Däcket överstyr lömskt på is, är halvbra på snö och slask och är instabilt på asfalt enl. ER

ER???? Skulle ta svenska motortidningars testresultat med en nypa salt. Dom får ALLTID svenska däck som vinnare. Läs istället finska Tekniikan Maailmas test. Testen görs med större resurser och är opartiska. Nokian vinner inte ALLTID testen. :oops:
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 15
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]