- ons 29 okt 2008, 13:58
Det är absolut inga problem att köra med dubbade vinterdäck till Bordershopen. Fast min "bordershop" ligger i Finland, i Tornio närmare bestämt. Det är ganska stor skillnad på var man bor. :)
Men visst, om jag bodde i Skåne eller Blekinge så vore odubbat ett intressant alternativ.
anp skrev: Dubbfritt på blankis ger ett dåligt grepp, det är nog de flesta överens om.Visst, inga vinterdäck är lika bra som sommardäck, men som jag skrev tidigare, skillnaden blir mindre mellan olika väglag med dubbade vinterdäck än med odubbade. Med odubbade kan man gå från väldigt bra grepp till väldigt dåligt. Så om vi ska prata "falsk säkerhet" så tycker jag att odubbade däck känns lömskare och kan bjuda på större överraskningar.
Däremot är min erfarenhet av dubb och friktionsdäck på identiska bilar med lika gamla ( nya Michelin) vinterdäck, att den bil med dubbdäck ger ett osäkrare grepp på asfalt. Ex,vis vid körning i cirkulationsplatser så understyrde bilen med dubbdäck mycket kraftigt. Något den inte gjorde med sommardäck.
Likaså på landsväg med asfalt med fläckvis isbark på asfalten, även där var det stor skillnad i väghållning och styrning mellan bilarna.
Därför tycker jag att man kan se det som lite falsk säkerhet då dubbdäck ofta framställs som det bästa, enda? vinterdäcksalternativet
En orsak till motståndet till friktionsdäck tror jag är att många vill, eller t.o.m kräver att kunna köra lika fort på vintern som sommaren. Något som inte alltid är möjligt med friktionsdäck om underlaget består av slät is. På skrovligt underlag greppar friktionsdäcken fruktansvärt bra.
anp skrev: http://www.vv.se/templates/page3____25565.aspxHmm, om vi läser tabellen så ser man ju att enligt VV och nordiska förhållanden, så är dubbade vinterdäck bättre på våt och torr asfalt?
VV´s betygssättning är intressant att läsa, och bekräftar mycket av det som skrivits i tråden oavsett ståndpunkt. Betygen är gissningsvis också satta efter extremförhållanden vad gäller grepp mm, och inte utifrån normala körförhållanden efter våra vägar och körstil.
Men visst, om jag bodde i Skåne eller Blekinge så vore odubbat ett intressant alternativ.
Senast redigerad av 1 Tomas L, redigerad totalt 0 gånger.