Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Köper hellre lokalt då det alltid blir billigast totalt sett så. Vissa fulingar har "lockpriser" på däck men vill ha 125kr+/st för påläggning av ynka 13":are och upp till 200kr/st för 17"+ och då blir "bra pris" "rena ockerpriser" på totalpriset och som jag sa är 929kr för NF 5 rena rånet med tanke på hur dåligt dom hamnar i tester numera för priset är långt ifrån allt.
Fluffen: Det var förra årets tester det, nu är det andra resultat som gäller och att köpa däck på gammla meriter håller ALDRIG i längden utan man utgår från dom tester som gäller när man köper dom. Verkar som många gör så ändå, annars skulle inte NF5 sälja ok. enligt ER.

Förra året låg Nordfrost i topp i vinterdäckstester. Tror du ER att vintern har förändras på 1 år det tror inte jag i alla fall.

Det som har hänt är att andra tillverkare har kommit ikapp och en del förbi det kan vi bilåkare bara ta som en postiv trend att vinterdäcken förbättras. Men däremot tycker jag att du är lite väl trångsynt som anser att ett däck som låg på topp förra året nu skulle vara ett skitdäck.

Det finns 2 däck som i dagsläget skulle kunna anses bättre än Nordfrost det är Hakka och ContiWinterViking 2 men sedan är det Nordfrost 5. Nu talar jag om dubbdäck för att jämföra med dubbfri som inte håller måttet i en riktig krissituation med ishalka som är värdelösa i sådana förhållanden och jag vill ha däck som är bäst då vädret är som sämst!

Men du har ju rätt i en sak i alla fall, det är ju din plånbok som drabbas.
Fluffen skrev:Stoppsträckan på is är längre med dubbfria. :wink: :lol:
Jag tror att den stora frågan är inte om det ska vara dubb eller inte utan folks körstil på vinterväglag.
Vissa kör ju som idioter även på vintern och då hjälper inga vinterdäck i världen mot olyckor. :roll:
I sista textraden finns en stor poäng i denna diskussion som många missar.

Ett vinterdäck är aldrig trafiksäkrare än den förare som kör bilen...
Ja, det är inte så enkelt att bara säga att dubbdäck är överlägset, det finns ganska många parametrar att ta hänsyn till varav dubb eller dubbfritt är en. Andra saker är som sagt föraren och vilka risker den tar. En tredje är däckens ålder. Jag åker mycket hellre på sprillans nya dubbfria däck än på 10 år gamla dubbdäck.
Du ska inte köra på 10 år gammla däck vare sig det är sommar eller vinterdäck... så det är ett ganska konstigt argument :)

Att dubbdäcken skulle ha mycket längre stoppsträcka på torrt väglag är inte alltid heller sant. Det är en teori som tagit lite för stora proportioner. Jag kan inte siffrorna exakt men det skiljer inte alls så mycket som folk vill tro. Men på is är det enligt alla forskningar och tester kring 45% kortare stoppsträcka med dubbdäck.

Sen att folk kör som galningar rår ju inga däck på. Det kan man inte ta in i resonemanget som en variabel för vilka däck man ska köpa. Blir ju lite konstigt...
Jag körde 2 identiska bilar på helt nya vinterdäck från Michelin för något år sedan.
Och den med dubbdäck var mycket obehaglig att köra på asfalt, torr eller med isbark på. den med friktionsdäck gick hur stadigt som helst.
Ev, bromssträckor testade jag aldrig, men det dubbfria uppvisade inga som helst problem på isbarken under normala körförhållanden. De dubbade däcken visade däremot tydliga problem på asfalt med eller utan isbark. >min erfarenhet<

Nu är jag rätt såld på tanken med dubbfritt, så jag är väl att se som partisk i den diskussionen efter 12-15 år utan dubbar.
Men min erfarenhet är att om dubbfria vinterdäck inte är att lita på på våt blankis, så är heller inte dubbat att lita på på asfalt med eller utan isbark.

Det står var och en fritt att välja det däck man vill ha, men inget däck kan hävdas vara bra på alla väglag. Och inget däck är bättre än föraren som kör bilen.
krippa skrev:Vägverket har en del information om dubbdäck och dubbfritt.
http://www.vv.se/templates/page2_3____25607.aspx
Just Vägverket har ett visst intresse i just denna fråga så dom är inte helt opartiska så deras argument ska man nog ta med en nypa salt... (försökte inte vara komisk där med saltet även om det råkade bli det :???: )
VV vill inte ha dubbdäck i trafiken då det kostar dom pengar att ha starkare vägbanor och att behöva reparera befintliga/skadade vägbanor.

DN's artickel skulle jag i så fall förlita mig mer på att dom är mer opartiska i frågan.
jumu01 skrev:Köper hellre lokalt då det alltid blir billigast totalt sett så. Vissa fulingar har "lockpriser" på däck men vill ha 125kr+/st för påläggning av ynka 13":are och upp till 200kr/st för 17"+ och då blir "bra pris" "rena ockerpriser" på totalpriset och som jag sa är 929kr för NF 5 rena rånet med tanke på hur dåligt dom hamnar i tester numera för priset är långt ifrån allt.
Fluffen: Det var förra årets tester det, nu är det andra resultat som gäller och att köpa däck på gammla meriter håller ALDRIG i längden utan man utgår från dom tester som gäller när man köper dom. Verkar som många gör så ändå, annars skulle inte NF5 sälja ok. enligt ER.

Förra året låg Nordfrost i topp i vinterdäckstester. Tror du ER att vintern har förändras på 1 år det tror inte jag i alla fall.

Det som har hänt är att andra tillverkare har kommit ikapp och en del förbi det kan vi bilåkare bara ta som en postiv trend att vinterdäcken förbättras. Men däremot tycker jag att du är lite väl trångsynt som anser att ett däck som låg på topp förra året nu skulle vara ett skitdäck.

Det finns 2 däck som i dagsläget skulle kunna anses bättre än Nordfrost det är Hakka och ContiWinterViking 2 men sedan är det Nordfrost 5. Nu talar jag om dubbdäck för att jämföra med dubbfri som inte håller måttet i en riktig krissituation med ishalka som är värdelösa i sådana förhållanden och jag vill ha däck som är bäst då vädret är som sämst!

Men du har ju rätt i en sak i alla fall, det är ju din plånbok som drabbas.
Nä Michelin X-ice North, Goodyear Ultragrip extreme har helt klart totalt sett kört om NF5,i år och Nordman aka Hakka 2 i samma liga som NF5 fast till bättre pris och Nokian dragit ifrån lite mera om man utgår från tester i sammandrag.
Det är ju NF5 som blivit sämre jmfr konkurrenterna som du säger och det finns all anledning att därav rata nåt som bör ersättas inom kort för att bevara varumärkets värde som vinterdäck och inte som slaskmärke som urvattnats på godbitarna, på nåt annat sätt kan man ej tyda det då dom tappat 3-4 platser på bara ett år och ytterligare lite om man anser Vreedstein bättre som ledande tester visar och det är ju naturligt att resultena varierar beroende på vem som utför testet men även vilken dim. man testar med då det sällan är exakt samma.
Är också därför man skall hålla sig till färska test och inte gammla som rostat ihop som 2007 års tester nu gjort för det är konstant utvecklig och därför kan man säga att ett bra däck år ett är "skit" år två när det tappar så mycket som 3-4 platser.
Varför jag anser NF5 vara dåligt köp är ju pga hur dåligt det är för priset man betalar och när hakka 5 är tillräckligt nära i pris så är valet inte svårt för dom som liksom jag vill ha det enligt årets tester är bästa top 1-2 däcket och där säkerheten styr istället för plånboken, inte ens om man får NF5 för under 900kr/st är det för mig prisvärt men att det är rent "skitdäck" anser jag det ej vara då det fortfarande är bättre än annat sydeuropeiskt/asiatiskt skit som säljs under namnet "vinterdäck", men absolut inget toppdäck längre och vill man ha det bästa så håller ej NF5 måttet längre när kravena blir högre och ribban höjs för att hamna bra till i tester och jag kommer med mycket gott samvete att rata NF5 till förmån för dom mera prisvärda Nordman på andrahandsbilen om resultaten visar samma tendens nästa höst när dom däckena skall bytas.

Yterligare en STOR nackdel med dubbfritt är att man invaggas i falsk säkerhet att det skulle fungera som bra sommardäck och man motiverar köpet genom att man spar pengar. Mera fel kan man ej göra då dubbfria vinterdäck är urusla på ren sommarväg, sämre än slitna sommardäck oftast och rent livsfarliga om man tvingas aggera pga sin mjukhet så förbud mot dessa sommartid vore på sin plats likväl som dubbförbud april-oktober är självklart.
Som norrbottning så är jag mer eller tvingad att använda dubbade vinterdäck, trots att jag kör en bil som är extremt känslig för däckljud. Säkerhet får gå före komfort. Det är ett antal dagar varje vinter som jag kör på isbelagda vägar. En bekant testade odubbat för ett par år sedan men böt av ren förskräckelse efter den första ishalkan och ett allvarligt tillbud. "Aldrig mer".
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 15
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]