Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
hej
löste det gnom att ta gamla kopplingen till bältet vid förarstolsbyte +ett skrotat bälteslås, skarva in i kontaktstycket unde stolen. sen ärdet tyst
isak
Användarvisningsbild
av CarMan
isak skrev:hej
löste det gnom att ta gamla kopplingen till bältet vid förarstolsbyte +ett skrotat bälteslås, skarva in i kontaktstycket unde stolen. sen ärdet tyst
isak
ja det blir säkert tyst, men SRS systemet komer at göra en helt annan beräkning, om man krockar, vilket gör att du inte får rätt skydd !
Användarvisningsbild
av isak
vad skiljer signalen från gamla förarstolens koppling mot nya stolens koppling (kontaktstyckena är från samma årsmodell) bältessträckaren lär inte känna någon skillnad. har jag rätt eller fel carman?
av Fred
Det Carman menar är att bilen TROR att du sitter bältad och anpassar airbagens utveckling efter det. Eftersom du lurat bilen så kommer du skadas onödigt mycket av airbagen vid en kollision om du kör obältad.

Av denna anledning är det otroligt viktigt att använda bältet i bilen även om man fått tyst på bältespåminnaren!
Användarvisningsbild
av CarMan
Vet att tråden inte handlar om detta, man vad är problemet med att det låter?
på årsmodell 99 & 00 så låter det när bilen står still, här förstårjag att det är iriterande, men alla andra årsmodeller låter ju bara när bilen rörsig, o då har man ju atid bältet påsig.

jag tror inte det rörsig om att ljudet är iriterande, det måste vara nån form av fobi eller liknande ? (alternativt att man faktiskt kör utan bälte)
av Fred
CarMan skrev:Vet att tråden inte handlar om detta, man vad är problemet med att det låter?
på årsmodell 99 & 00 så låter det när bilen står still, här förstårjag att det är iriterande, men alla andra årsmodeller låter ju bara när bilen rörsig, o då har man ju atid bältet påsig.

jag tror inte det rörsig om att ljudet är iriterande, det måste vara nån form av fobi eller liknande ? (alternativt att man faktiskt kör utan bälte)
Jag kan bara tala för mig själv och jag kör ALLTID med bälte då det finns risk för kollision. Dock har jag bilen i ett flerbilsgarage där jag behöver hoppa ur bilen för att få upp porten för att komma ut på gatan. Därför är det otroligt irriterande att bilen ska påminna mig om att sätta på bältet. Jag VET att jag ska ha mitt bälte på och behöver inte ett ljud för att komma ihåg det! Precis som att jag inte behöver bli påmind att blinka när jag svänger i korsningar...tänk om bilen plingade varje gång man vred på ratten... :roll: Eller om det plingade varje gång man körde lite för fort, till exempel vid en omkörning! Jag VET att man inte får köra för fort, men ibland måste man överskrida hastighetsgränsen för att komma om ett långsamt ekipage.

Nej, min bil ska inte tala om för mig det jag redan vet! Vi har regler som ska följas men det ska vara upp till mig, som intelligent varelse, om jag vill följa dem eller inte.

Mvh
/Fred
av J.F.S
CarMan skrev:Vet att tråden inte handlar om detta, man vad är problemet med att det låter?

Går det att modifiera ljudet med någon mjukvara i -99 & -00 så man får samma funktion som i nyare modeller, dvs att det bara ljuder när bilen rullar? Stör mig enormt att det plingar så fort jag vrider på tändningen. Eftersom man är vanemänniska så startar jag bilen och sen sätter jag på mig bältet, visst skulle jag kanske kunna lära om mig men ack så svårt.
av Motörhead
Av alla saker i världen att bekymra sig för.......dra på stereon så slipper ni plinget.
av J.F.S
Motörhead skrev:Av alla saker i världen att bekymra sig för.......dra på stereon så slipper ni plinget.
Jovisst, det funkar kanon med en 7 månaders grabbhalva i bilen :-)-)

Jag tillskriver det inte som ett av världens största problem men det irriterrar mig, dock inte till den milda grad att jag tänker löda bort "högtalaren".
Användarvisningsbild
av isak
håller med fred m fl-att brukaren best- om han vill ha oljudet eller inte. det fattade jag som ursprungsfråga. (som tyvärr flippade ur)
isak
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump